| کد خبر: 262997 |

چه کریدورهایی مزیت دارند؟

یک کارشناس حوزه حمل ونقل با بیان اینکه کریدورهایی مزیت دارند که تا جای ممکن، حمل ترکیبی در آنها به حداقل برسانند، گفت: اینکه یک کالا بخواهد چند بار در سطح بین قاره ای وارد خشکی و دریا شود، هزینه و زمان را خیلی افزایش می دهد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل ونقل با بیان اینکه کریدورهایی مزیت دارند که تا جای ممکن، حمل ترکیبی در آنها به حداقل برسانند، گفت: اینکه یک کالا بخواهد چند بار در سطح بین قاره ای وارد خشکی و دریا شود، هزینه و زمان را خیلی افزایش می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی ضیایی درباره برنامه های ترانزیتی کشورهای همسایه از جمله عراق و تاثیر آن بر ترانزیت ایران بیان کرد: یک سری نقشه های توسعه در عراق تعریف می شود که بعضا خودشان آنها را تعریف نمی کنند و تحت تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم سایر کشورها ایجاد شده و عراقی ها با آن همراه می شوند. هرچند عراق را در حال حاضر بازیگری ارزیابی نمی کنم که بخواهد برای ترانزیت ایران مشکل زیادی ایجاد کند.

وی ادامه داد: با وجود این، اگر عراق به دنبال منافع خود باشد، به سمت ایران می آید. البته کشورهای دیگر منفعت سازی هایی برایش ایجاد می کنند؛ اما اگر عراق به بازارها هم نگاه کند و بخواهد در کریدور زمینی بین چین و اروپا نقش موثرتری ایفا کند، با ایران وارد همکاری می شود.

این کارشناس حوزه حمل ونقل با بیان اینکه کریدورهای خارجی و سیاسی - تحمیلی خیلی اثرگذار نیست، گفت: کریدور راه توسعه یک کریدور وارداتی است، در حالی که کریدورهای سیاسی و وارداتی تا الان خیلی تجربه های موفقی نداشتند. یک نمونه میدل کریدور بود که اجماعی برای آن شکل گرفت که بر خلاف موازین ژئوپلتیکی، کریدوری ایجاد کنند اما آنطور که باید و شاید عمل نکرد. کریدور راه توسعه عراق البته مزایای خود را دارد و شاید در برخی از مسیرها بتواند نقش خوبی ایفا کند؛ اما الان کریدورهایی مزیت دارند و در آینده مزیت های بیشتری خواهند داشت که تا جای ممکن، حمل ترکیبی در آنها به حداقل برسانند.

ضیایی با بیان اینکه حمل ترکیبی روش حمل ونقل بسیار مهمی است افزود: با وجود این، اینکه یک کالا بخواهد چند بار در سطح بین قاره ای وارد خشکی و دریا شود، هزینه و زمان را خیلی افزایش می دهد. اگر بحث تمام زمینی مطرح باشد، با عراق می توانیم نقش موثرتری را ایفا کنیم برای اینکه بخواهیم حمل ترکیبی را کمتر کنیم.

وی ادامه داد: با وجود این، به صورت کلی نقش عراق را در کریدور زمینی شرق به غرب می بینم. هرچند که در این مورد، تا الان استقبالی را از عراق شاهد نبودیم اما اینکه ارتباط بین ایران و مدیترانه برقرار شود، معارضان بین المللی زیادی دارد که ممکن است روی عراق هم فشار بیاورند اما منفعت  ایران و هم عراق، مسیر شرقی - غربی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.