| کد خبر: 247505 |

◄ کاهش عوارض ورود به قلمروی ترکمنستان از ۱۷۰ به ۱۵۰ دلار

از تاریخ 9 مهر ماه امسال عوارض ورود به قلمروی ترکمنستان از ۱۷۰ دلار قبلی به ۱۵۰ دلار کاهش یافت.

تین نیوز

از تاریخ 9 مهر ماه امسال  عوارض ورود به قلمروی ترکمنستان از ۱۷۰  دلار قبلی به ۱۵۰ دلار کاهش یافت.

به گزارش تین نیوز، همچنان که در نامه پیوست آمده است، جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرده است: از روز  یکم اکتبر یا شنبه ۹ مهرماه، عوارض حمل کالای ترانزیت توسط ناوگان ایرانی بر پایه پیمایش (۱.۵ دلار به ازای هر کیلومتر پیمایش)، اختصاصا برای ناوگان ایرانی لغو  شده است.

همچنین  مبلغ عوارض ورود و ترانزیت از ترکمنستان برای تمامی کامیون های خارجی بر پایه تناژ  ۱۰، ۲۰ و بالای ۲۰ تن  به ترتیب ۱۳۰، ۱۸۰ و ۲۵۰ دلار تعیین شده و عوارض ورود به قلمرو نیز از ۱۷۰ به ۱۵۰ دلار کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

خرداد ماه امسال یک راننده فعال در بخش ترانزیت کالا در آسیای میانه، از افزایش عوارض ترانزیتی کامیون های ایرانی از خاک ترکمنستان خبر داد.

به گزارش تین نیوز، وی در تماس با ما گفت: ترکمنستان اعلام کرده از اول ماه آینده میلادی (ژوئن) مرز خود را به روی ناوگان خارجی برای ترانزیت از این کشور بازگشایی می کند.

وی افزود: به رانندگان ایرانی هم اعلام شده است در صورت تمایل به فعالیت ترانزیتی در این مسیر می توانند نسبت به اخذ ویزا اقدام نمایند.

این راننده ترانزیت عنوان کرد: این در حالی است که وقتی از سوی رانندگان ایرانی(از جمله خودم) برای دریافت ویزا اقدام شد، عنوان گردید که برای ناوگان ایرانی (فقط ایرانی) 1204 دلار فقط دوزبلاغ (پروانه تردد) دریافت می شود که این مبلغ جدای از پول بیمه و هزینه های دیگر است یعنی با دیگر هزینه ها، حدود 1550 دلار هزینه رفت و 1550 دلار هزینه برگشت گرفته می شود.

او خاطر نشان کرد: این مبلغ فقط از ناوگان ایرانی دریافت  و با این کار عملا قدرت رقابت از ناوگان ایرانی در مقابل ناوگان خارجی گرفته می شود چون نه برای راننده ایرانی می صرفد در آن مسیر کار کند و نه برای تاجر ارسال بار به ایران و یا خرید بار از ایران صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که این کار عملا به معنی حذف ناوگان ایرانی از مسیر ترانزیت آسیای میانه است، خاطرنشان کرد: در گذشته و قبل از بسته شدن مرز این کشور، چنین هزینه ای از ناوگان ایرانی اخذ می شد اما پس از آن گفته شد که دو کشور ایران و ترکمنستان به توافق رسیده اند که چنین هزینه ای دریافت نشود اما گویا توافقی صورت نگرفته است.

این راننده گفت: با توجه به این هزینه ها، اگر یک ناوگان ایرانی بخواهد محموله ای را به مقصد ازبکستان حمل کند، برای رفت و برگشت چیزی حدود 3100 دلار یعنی 100 میلیون تومان فقط باید عوارض به کشور ترکمنستان پرداخت کند.

وی افزود: این در حالی است که پیش‌تر به رانندگان ترانزیت گفته شده بود، قرار است عوارض ترانزیتی بین 2 کشور صفر-صفر شود یعنی نه آنها عوارض تردد بپردازنند و نه ناوگان ایران ولی گویا به توافق نرسیده اند.

 

نامه جواد هدایتی در مورد کاهش عوارض ترانزیت

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.