| کد خبر: 234776 |

میزان کالای رسوب شده در گمرکات کشور مشخص نیست

افرادی که متولی کار هستند، به اینکه چه کالا‌هایی وارد یا خارج شده و چه کالا‌هایی در انبار‌ها وجود دارد پاسخی ندارند.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: افرادی که متولی کار هستند، به اینکه چه کالا‌هایی وارد یا خارج شده و چه کالا‌هایی در انبار‌ها وجود دارد پاسخی ندارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما درباره کالا‌های رسوب شده در گمرک کشور افزود: افرادی که متولی این کار هستند نسبت به اینکه چه کالا‌هایی وارد شده یا خارج شده و همچنین چه کالا‌هایی در انبار‌ها وجود دارد هیچ گونه پاسخی ندارند یعنی یک سامانه‌ای که در آنجا ثبت شده باشد وجود ندارد هیچ کس در این عالم نمی‌داند چه میزان کالا در گمرک رسوب شده است.

وی ادامه داد: باید سامانه‌ای داشته باشیم که نشان دهد چه کالایی وارد و چه کالایی خارج می‌شود؛ ما باید مسئولیت کالا از زمانی که ثبت سفارش می‌شود تا زمانیکه این کالا وارد کشور می‌شود و در انبار می‌ماند و چه مسیر را طی می‌کند و در نهایت مصرف کننده که این کالا‌ها به دست آن‌ها می‌رسد را باید تعقیب کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر گفت: متاسفانه علیرغم اینکه دنیا این تجربه را دارد و ما در این موضوع مصوبات قانونی داریم، ولی کسی پاسخگو نیست.

وی افزود: مهمترین مسئله در این موضوع تعارض منافع است و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها که بخشی از آن خواسته یا ناخواسته است در این موضوع منجر چنین اتفاق‌هایی شده است.

نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خاطر نشان کرد: در این موضوع ما زمینه سازی کردیم یعنی اعلام کردیم مثلاً سازمان بنادر، گمرک وانبار‌ها مستقل هستند و بعد از اینکه کالا از گمرک خارج می‌شود دیگر قابل رصد نیست که این عدم نظارت و سامانه در این موضوع منجر به بروز چنین شرایطی شده است.

وی افزود: یکی از مسائل اساسی هم اخذ مجوز‌های متعدد در این موضوع است که با رسوب کالا مرتبط است.

دپوی بیش از 4 هزار کامیون در گمرکات کشور

معاون فنی گمرک گفت: بیش از چهار هزار کامیون در گمرکات است که 800 دستگاه از آن در گمرک شهریار و تهران وجود دارد و الان گورستان کامیون هایی شده که بیش از یکسال در آنجا دپو شده است و تمام آنها متعلق به رانندگانی است که مجوز ورود کامیونهای سه سال ساخت گرفتند و علیرغم اعلام معاون دادستان؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

آقای مهرداد جمال ارونقی درباره میزان کالاهای رسوبی در گمرک کشور افزود: حدود دو سال و نیم می شود که اشاره می کنم فرآیند تجارت کشور؛ فرایند درستی نیست و نیاز به بازنگری دارد و این فرایند باید از ابتدا تا انتها مورد بازنگری قرار گیرد به نحوی که صاحبان کالا نتوانند کالای خودشان را بدون مجوز ورود به کشور وارد کنند؛ البته در کنار آن باید بروکراسی های زاید اداری هم حذف شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود هفت میلیون تن کالای اساسی که البته کالاهای دیگری هم در گمرکات کشور هستند وجود دارد و در خصوص داروها هم ما ارقام متقن نداریم؛ شاید چند ده تن کالای سلامت محوری که هم دارو و هم مواد اولیه دارویی؛ موادی که به تجهیزات پزشکی مربوط است در گمرکات و بنادر کشور وجود دارد.آقای ارونقی خاطرنشان کرد: ما زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود آمار و اطلاعات مربوط به کالا را دسترسی پیدا می کنیم و این اظهار به عنوان کالاهای در جریان است.

وی گفت: ما در تاریخ 21 مرداد 1400 بخشنامه ای را برای حمل یکسره صادر کردیم و تمامی اقلام کرونایی به غیر از دو مورد که الآن در انبارهای شرکت فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد؛ مابقی ترخیص شده است.

معاون فنی گمرک افزود: تمامی اقلام مربوط به کرونا اعم از مواد اولیه و داروهایی که وارد می شود ترخیص شده است.

آقای ارونقی تصریح کرد: گمرک هیچ دخالتی در ورود کالا ندارد.

وی ادامه داد: در موضوع شکایت ورود داروی رمدسیویر دو مورد مطرح شده است؛ اول داروی رمدسیویری می باشد که اعلام شده علیرغم این که این کالا مشکل داشته گمرک اصرار بر ترخیص کالایی دارد که از نظر وزارت بهداشت مردود است؛ البته نامه ای به دادستان تهران ارسال کردم و اشاره به ترخیص یا عدم ترخیص داشتم ولی صراحتاً وزارت بهداشت اجازه خروج محموله 200 هزار بسته ای رمدسیویر از گمرک را نداد و این کالا را تأیید نکرده است و همچنین رئیس اداره بازرسی فنی دارو در تاریخ چهار مرداد 1400 به وزارت بهداشت اعلام کرده که هیچ یک از خطوط تولید این شرکت هندی ازجمله رمدسیویر مورد تأیید ما نیست و کالا مردود است.

آقای ارونقی گفت: مجوزی در تاریخ شش مرداد 1400 توسط سازمان غذا و دارو برای همان کالا از همان شرکت و با همان برند صادر کرده است که نقض گفته می باشد و سؤال این جاست که اگر وزارت بهداشت اعلام می کنند کالایی که در انبار فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد مشکل دار است و مورد تأیید ما نیست چطور اجازه ترخیص داده است که ما اعلام کردیم این کالا باید تعیین تکلیف شود نه ترخیص.

وی افزود: داروهای رمدسیویر در انبارهای عمومی بوده چون وظیفه آنها نگهداری کالا است و اعلام کردم داروی رمدسیویر را تعیین تکلیف کنید و این کالا نباید دو ماه در انبار گمرک بماند.

معاون فنی گمرک درباره متصل نبودن سامانه گمرک با تی تک گفت: موضوع سامانه جامع گمرکی با سامانه جامع تجارت مطرح است و تکالیف و میزانی که برای ارائه اطلاعات در نظر گرفته شده را انجام دادند و توسط وزارت ارتباطات بررسی شده است.

آقای ارونقی تصریح کرد: الآن تمامی مجوزهای وزارت بهداشت را در بستر سامانه می گیریم یعنی اگر کالایی به گمرک اظهار می شود تا زمانی که وزارت بهداشت در متن آن سامانه به گمرک مجوز ترخیص با مدت زمان ندهد کالا قابل ترخیص نخواهد بود و این نشان می دهد که گمرک وصل به سامانه است ولی این که به چه صورتی سامانه گمرک به تی تک وصل شود؛ فناوری اطلاعات گمرک باید ورود کند.

وی افزود: تا موضوعی رسانه ای نشود؛ به آن پرداخته نمی شود و شاهد هستیم کالایی پنج سال در انبار مانده و زمانی که رسانه ای می شود و همه پای کار می آیند بلافاصله تکلیف آن مشخص می شود و 500 تن مواد اولیه شیرخشک در دو گمرک کشور دپو می شود و حدود دو سال در آنجا می ماند و بلافاصله زمانی که رسانه ای می شود پیگیر موضوع می شوند و ظرف یک هفته تعیین تکلیف می شود و این قدرت رسانه است.

آقای ارونقی گفت: بیش از چهار هزار کامیون در گمرکات است که 800 دستگاه از آن در گمرک شهریار و تهران وجود دارد و الان گورستان کامیون هایی شده که بیش از یکسال در آنجا دپو شده است و تمام آنها متعلق به رانندگانی است که مجوز ورود کامیونهای سه سال ساخت گرفتند و علیرغم اعلام معاون دادستان؛ هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی درباره مشکل سرم هم افزود: در مورد سرم های ترکیه ای در تاریخ 21 مرداد 1400 نامه ای به من ارسال شد که با توجه به شیوع کرونا این سرم ها به صورت حمل یکسره صورت پذیرد و این اولین درخواستی است که وزارت بهداشت به گمرک اعلام کرده تا اجازه ترخیص بگیرد؛ ولی در تاریخ 25 مرداد 1400 عدم ترخیص سرم های تزریقی کارخانه سازنده ترکی لاک به ما ابلاغ شده است که ما بلافاصله به گمرکات اعلام کردیم ولی در تاریخ اول شهریور 1400 بعد از ممنوعیت، مجوز ترخیص سرم ترکی لاک ترکیه توسط وزارت بهداشت صادر شده است.

معاون فنی گمرک در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که کالاهایی که در گمرک می ماند باید به املاک تملیکی برود هم گفت: وظیفه گمرک از زمانی در خصوص کالای متروکه شروع می شود که سازمان منطقه به گمرک اعلام کند که این کالا متروکه شده است که گمرک به عنوان یک واسطه اظهارنامه ای را تنظیم می کند و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ارسال می کند و در خصوص انبارهای عمومی هم این موضوع صادق است؛ الآن خیلی از کامیون ها را اعلام کردند و گمرک هم تدریجی اعلام می کند.

در ادامه حجت الاسلام نصرالله پژمان فر نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ضعف در این جاست که یک نفر خیلی توضیح می دهد و مسأله حل نمی شود و این چندگانگی در ارائه حل مسأله؛ قابل دفاع نیست.

وی افزود: در حال حاضر بسته ای از کوتاهی ها صورت می گیرد که یک بخش آن در گمرک، سازمان غذا و دارو، سازمان بنادر، انبارها و داروخانه ها انجام می شود و نتیجه این می شود که هم ارز 4200 تومانی را پرداخت کردیم و هم مردم به نیاز دارویی نمی رسند.

حجت الاسلام پژمان فر درباره مشکل سرم هم گفت: ما در بازدیدی که از گمرک شهریار داشتیم چند جا مسأله دار بود که یک بخش آن در ارتباط با چندهزار کامیون هایی بود که وارد شده و متأسفانه مردمی که پول دادند اما به بهانه های مختلف گاهی تا یک سال این کامیون ها معطل شده است و ترخیص نمی شود که به دست خریداران برسد.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از انبارها داشتیم؛ حجم قابل توجهی سرم وجود دارد که از آلمان در سال 95 وارد شده است و اینها در انبار دپو شده بود و تاریخ گذشته است و در یک سالن دیگر هم سرم های دیگری بود که برای افراد دیالیزی بود و تاریخ مصرف آنها تا هشت ماه دیگر بود و البته مقداری شیرخشک هم مشاهده کردیم؛ اگر ما ورود پیدا نمی کردیم معلوم نبود مثل سرم هایی که پنج سال در انبار مانده و فاسد شده بود؛ شاید این کالاها هم در معرض فساد قرار می گرفتند.

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: ما اگر نتوانیم متولی را متمرکز کنیم که صفر تا صد مسائل را پاسخگو باشد و مسئولیت افراد و سازمان ها در ارتباط با این موضوع مشخص نباشد؛ همین وضع پیش می آید که باید این مسائل حل شود.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: مشکل این جاست که گمرک اعلام می کند که به سازمان اموال تملیکی باید به شکل کاغذی اعلام شود در صورتی که گمرک به صورت سامانه ای اعلام می کند و نتیجه این می شود که بین گمرک و سازمان اموال تملیکی در ارائه گزارش تفاوت وجود دارد.

آقای سید حسین میرمعینی معاون سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: بر اساس قانون، گمرک باید این موارد را به صورت اظهارنامه دقیق با ذکر مشخصات به سازمان اموال تملیکی به صورت اظهارنامه ارسال کند.

وی افزود: در گذشته قانون ناقص بود و در تبصره چهار ماده 34؛ مناطق آزاد را آزاد گذاشته بودند که هر زمانی که می خواهند کالای متروکه را به گمرکات اعلام کنند و در ماده 54 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی؛ به صراحت اعلام می کند که سازمان های نگهدارنده در مبادی ورودی شامل بنادر، مناطق آزاد، مناطق ویژه، انبارهای عمومی و خصوصی باید طی یک هفته پس از مهلت منقضی به گمرک اعلام کنند و گمرک باید بلافاصله اظهارنامه دقیق صادر کند.

آقای میرمعینی ادامه داد: زمانی که ما یک سیستم جامع نداریم که ثبت سفارش ها در آنجا صورت بگیرد و تمام سازمان های متولی به صورت برخط این را رصد کنند؛ چه توقعی می توان داشته باشیم.

آقای سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: صحبت هایم را با طرح چند سؤال شروع می کنم؛ اول این که این کالاها در گمرک رسوب کرده یا انبارهای عمومی؛ که اگر در انبارهای عمومی باشد رئیس انبارهای عمومی باید پاسخگو باشد نه گمرک.

وی افزود: سؤال دوم این است که چرا بعد از این که سامانه های همه وزارتخانه ها به هم وصل شد و سامانه جامع تجارت تشکیل شد هیچ وقت گمرک حاضر نشده اطلاعات موجودی کالاهایی که در اختیار انبارهای عمومی می باشد را به نهادهای تخصصی مثل وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات و وزارت صمت قرار دهد؟

آقای محمدی ادامه داد: در شرح 95 درصد کالاهایی که در گمرک وجود دارد؛ محصول دارویی نوشته شده است و اعلام کردند نمی دانیم چه کالایی است و ما هم نمی دانیم و ما با صاحبان کالا که 220 شرکت در حوزه دارو بودند مکاتبه کردیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره سرم هم گفت: به دلیل اورهال در یکی از کارخانه های تولید سرم با مشکل کمبود در بازار مواجه شدیم و مجبور شدیم سریعاً واردات را انجام دهیم و در این زمان پیامی در فضای مجازی منتشر شد که محصولات شرکت ترکی لاک ترکیه مشکل دارد که بر حسب تکلیف؛ موضوع را با وزارت بهداشت ترکیه بررسی کردیم و متوجه شدیم که این محصولات مشکل دارد و به گمرک اعلام کردیم اگر از این مورد وجود دارد اجازه ترخیص ندهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    گمان نمیکنم مملکت این قدر بی حساب و کتاب شده باشه. گمرک کلی از جیب ملت بودجه گرفته برای اتو ماسیون حساب و کتاب واردات و صادرات.گمرک الان آمار زیادی رو بسته به مورد اعلام میکنه.احتمالا زبانم لال جناب نماینده رو سر کار گذاشتن.همین اخیرا میزان کالای اساسی و در یک مورد دیگه میزان شیر خشک وارداتی در آستانه فساد در گمرکات رو اعلام کردند.
    پس آماری که گمرک از واردات واکسن اعلام میکنه از کجا میاره؟