| کد خبر: 227397 |

بسته شدن مرزهایی که نباید باز می‌شد!

از فردا مرزهای زمینی ایران و عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور و وارد شدن این نوع ویروس از آنجا به ایران، بسته می‌شود و مسافران از هیچ کدام از آن‌ها نمی توانند تردد کنند

تین نیوز

از فردا مرزهای زمینی ایران و عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور و وارد شدن این نوع ویروس از آنجا به ایران، بسته می‌شود و مسافران از هیچ کدام از آن‌ها نمی توانند تردد کنند اما با توجه به انتقادات تند وزیر بهداشت مشخص نیست این مرزها با کدام مجوز باز شده بودند که حالا باید بسته شوند؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونای انگلیسی بسیاری از کشورها برای محافظت از شهروندان‌شان رصد و کنترل های بیشتری انجام دادند و بسیاری از پروازها و سفرهای فرامرزی خود  را با کشورهای دیگر به ویژه انگلستان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی بستند. ایران نیز در این راستا پروازهای خود را به چند کشور محدود و تا ۲۰ اسفند ماه پروازهای انگلستان را ممنوع اعلام کرد.

اما اخیرا در گزارش‌ها و اظهارات مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص شد که کرونای انگلیسی از طریق عراق وارد ایران شده است. و روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت اظهارات تندی در برابر عده‌ای که پروتکل‌ها را رعایت نمی کنند انجام داد.

وی افزود: ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه. کدام یک از همکارانم با برخی از این ترددها موافقت کردند؟. اتوبوسی می آید و آن را در مرز تست می کنیم که فرد مثبت از آن بیرون می آید. این فرد مثبت پیاده می شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می رود. ردیابی می کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی را بدهند. ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم!.

نمکی تصریح کرد: نمی شود که من ناگهان باخبر شوم که بدون اطلاع ما یک گروه آمد و گروهی رفت. آن هم در کشوری که رهبر انقلاب وقتی می خواهد نشست مجازی بگذارد، می گوید باید از وزارت بهداشت اجازه بگیریم. رییس جمهور می خواهد برود مرقد امام (ره) می گوید از وزارت بهداشت بپرسید به چه صورت باشد. این نمی شود که بقیه رعایت نکنند. بزرگان نظام رعایت می کنند، اما عده ای اصلا حواس‌شان به این چیزها نیست. وقتی هم اپیدمی آمد و کشتار کرد، می‌گویند در فلان جا غلظت اکسیژن کم بود. طبق گزارشات واصله در فلان جا بیمار را دیر رسیدگی کردند و همه این سوالات شروع می شود، اما یک نفر نمی‌گوید که در پیک قبلی خوزستان که پروتکل‌شکنی ما را گرفتار کرد، چه کسی این را جمع کرد، چه کسی شب تا صبح نخوابید، چگونه اکسیژن رسید، چرا یک نفر نیامد در خیابان فریاد بزند که ما امکانات نداریم. چه کسانی این آتش را خاموش کردند. اما اگر خدایی نکرده ۵ دقیقه دارویی دیر شود، هزار قلم و هزار شبکه اجتماعی راه می اندازند. اینطور نمی توان مملکت اداره کرد. من مکتوب هم نوشتم. دیگر برای ما و همکارانمان بیش از این صبوری میسر نیست. ما برای موج شکنی خلق نشدیم و دیگران برای موج آفرینی. این را همه باید بدانند. محکم هم باید بدانند.

در همین راستا بر اساس اخبار منتشر شده از فردا پنج مرز ایران و عراق برای تردد مسافران مسدود می شود. جواد هدایتی  - مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – به ایسنا گفت: همه مرزهای ایران با عراق به دلیل اپیدمی کرونای انگلیسی و حسب تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از فردا مسدود خواهد شد. البته مرزهای عراق با خوزستان بسته شده و دیگر مرزها در شهرهای آذربایجان غربی،  کردستان، کرمانشاه و ایلام نیز به زودی بسته خواهد شد.

وی افزود: مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان، مرز مهران، پرویز خان، خسروی، باشماق و تمرچین جزو مرزهایی است که بسته شده یا اینکه به زودی مسدود خواهد شد و مسافران دیگر نمی توانند از آنجا تردد کنند.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:‌راننده‌های عراقی داخل خاک کشور نمی شوند و بارشان را در مرز تخلیه یا بارگیری می کنند اما برخی مسافران تا کنون هر چند به صورت محدود از مرزها رفت و آمد می کردند  عموما آن‌هایی که تابعیت دوگانه داشتند، برای مقاصد درمانی می آمدند یا ویزای کاری داشتند از مرزها تردد می کردند.

هدایتی در پاسخ به این سوال که آیا تردد در مرزهای دیگر با این محدودیت و ممنوعیت مواجه شده است یا خیر؟ اظهار کرد: برای مرزهای دیگر تا کنون تصمیم خاصی گرفته نشده است اما ترددها با کشورهای دیگر هم به صورت محدود شده و مدیریت شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.