| کد خبر: 224924 |

ضرورت چابک سازی پایانه های مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در نشستی با رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جهت بهبود روابط تجاری ایران با این کشور بر ضرورت چابک‌سازی پایانه‌های مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی تاکید کرد.

تین نیوز

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در نشستی با رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه جهت بهبود روابط تجاری ایران با این کشور بر ضرورت چابک‌سازی پایانه‌های مرزی با کاهش موازی کاری بین دستگاهی تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره موقعیت ویژه جغرافیایی آذربایجان غربی و همسایگی با سه کشور اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی به لحاظ شرایط جغرافیایی و همسایگی باسه کشور خارجی در شاهراه ارتباط ایران بااروپاقراردارد، شاهراهی که نیازمند توجه و تقویت زیرساخت‌های مرزی است.

ارسلان شکری با بیان اینکه  ۲۳ درصد مرزهای کشور در آذربایجان غربی قراردارد، ادامه داد: این استان به دلیل موقعیت خاص مرزی و ترانزیتی یکی از استان‌های مهم و برخوردار در بحث اقتصادی است که انجام بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به کشورهای همسایه از مبادی آن، وجود مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین آذربایجان غربی با شهرهای مرزی کشورهای همسایه، وجود بستر و ظرفیت افزایش واردات و صادرات کالا از طریق مرزهای آن ضرورت توسعه و تقویت زیرساخت‌های مرزی را ملموس کرده است.

وی تصریح کرد: پایانه‌های مرزی پلدشت و بازرگان در شمال استان، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان قراردارد که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان هم‌ مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.

وی ادامه داد: مرز بازرگان که در شمال آذربایجان‌غربی و در مرز ایران و ترکیه قرار دارد، سالیان متمادی دروازه ورودی ایران به بازارهای اروپا به شمار می‌رود و یکی از بزرگترین پایانه‌های مرزی کشور محسوب می شود.

شکری بر تقویت گارد گمرکی در مرزها تاکید و اظهار کرد: از سال ۹۵ تاکنون مدیریت یکپارچه پایانه‌های مرزی در اختیار گمرک بود و به سبب تعدد فرآیندها، قوانین و دستگاه‌های مرتبط و همچنین توسعه سخت افزاری مرزها، کمتر شاهد تحرک پذیری و توسعه نرم افزاری بودیم، همچنین هر دستگاه رویه و فرآیند قانونی خاص خود را داشت و بعضاً وجود موازی کاری بین دستگاهی منجر به کاهش چابکی پایانه‌های مرزی شده بود.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس دولت تصمیم گرفت بار دیگر مدیریت هماهنگ و یکپارچه پایانه‌های مرزی باهدف ایجاد امکانات بیشتر و توسعه صادرات به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود که در این راستا و برای بهبود شرایط و رفع مشکلات مرزها باید به مدیران کل اختیارات داده شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مرز بازرگان را شاهراه ارتباطی و تجاری ایران با کشورهای اروپایی نامید و افزود: همه مسوولان و کارشناسان بر این باور هستند که این مرز همچنان با وجود شیوع بیماری کرونا، می‌تواند جایگاه خود را در تجارت بین المللی حفظ کرده و رو به صعود نیز حرکت کند.

مهرداد سعادت ضمن تقدیر از خدمات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی در توسعه زیرساخت های پایانه های مرزی خاطر نشان کرد: بازار سالم، مکانی است که موازین اخلاقی و تجارت دینی در آن تأمین و زندگی فعالان آن در دنیا و آخرتش آباد شود و آن را وسیله ای برای خدمت به مردم قرار دهد.

وی در پایان بر ضرورت آموزش رعایت مسائل اخلاقی در بخش تجارت، در ارگانهای مرتبط تاکید نمود

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فعال 2 0

    مگر قراره چه اتفاقی بیافتد. قبلا مسئول هماهنگی وزارت راه و شهرسازی بود.