| کد خبر: 219377 |

تلاش وزارت خارجه برای بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون گلستان ادامه دارد

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان گفت: تلاش و رایزنی برای بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون این استان جهت تردد کامیون‌ و تریلی‌های ترانزیت از سوی وزارت امور خارجه با طرف ترکمنستانی ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

تین نیوز

مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در گلستان گفت: تلاش و رایزنی برای بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون این استان جهت تردد کامیون‌ و تریلی‌های ترانزیت از سوی وزارت امور خارجه با طرف ترکمنستانی ادامه دارد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ذوالفقار امیرشاهی روز سه شنبه در حاشیه نشست چند تن از مدیران حوزه گردشگری ایتالیا با مسوولان شهرداری گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: پس از شیوع کرونا کشور ترکمنستان همه مرزهای خود با همسایگانش از جمله گلستان را بست که با تلاش‌ و پیگیری‌ وزارت امور خارجه از سه ماه پیش مرز ریلی اینچه برون بازگشایی شد.

وی بابیان اینکه تلاش‌ برای بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون ادامه دارد، افزود: هنوز مقامات ترکمنستانی برای بازگشایی این مرز زمینی که ۷۰ درصد صادرات و واردات گلستان از آن انجام می‌شود متقاعد نشدند.

وی گفت که ترکمنستان چند هفته پیش در طرحی پیشنهاد داد که کامیون‌ها بار خود را در مرز تخلیه کرده و در ادامه این کالاها توسط کامیون‌های ترکمنستانی حمل شود که این پیشنهاد توسط تجار و بازرگانان گلستانی پذیرفته نشد اما به مدت ۱۰ روز این طرح از مرز سرخس به صورت آزمایشی با روزانه ۲۰ کامیون درحال انجام است.

وی ادامه داد: اگرچه این پیشنهاد می‌تواند برای حمل بار تجار گلستانی که مقصد صادراتی آنها ترکمنستان است مطلوب باشد اما برای حمل کالا به دیگر کشورهای آسیای میانه مقرون به صرفه و مطلوب نیست.

اینچه برون، تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین‌المللی گرگان است.

در سال های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شد.

استان شمالی گلستان بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد و از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.