| کد خبر: 184205 |

کاهش سهم ترانزیت در اقتصاد ملی

به‌رغم انتظارها، در دولت تدبیر و امید سهم ترانزیت از اقتصاد کشور نسبت به دولت‌های قبلی، نه‌تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش هم روبه‌رو بوده است.

تین نیوز

به‌رغم انتظارها، در دولت تدبیر و امید سهم ترانزیت از اقتصاد کشور نسبت به دولت‌های قبلی، نه‌تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش هم روبه‌رو بوده است.

محمد عیقرلو،‌ دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران با اعلام این مطلب گفت: ایران در مسیر ترانزیت دنیا است و در برنامه‌های چشم‌انداز‌ و احکام بالادستی اشاره شده که سهم ترانزیت باید هر سال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد.

عیقرلو که در حاشیه اولین جلسه هم‌اندیشی برای تامین منابع مالی غیردولتی جهت توسعه زیرساخت‌های ریل و مراکز لجستیکی در حوزه معدن و محصولات فلزی سخن می‌گفت، افزود: همه در کشور موافق افزایش سهم ترانزیت هستند، اما می‌دانیم که دشمنان ایران مخالف توسعه ترانزیت هستند، همانطور که خواهان حذف ایران از صادرات نفت هستند. این در حالی است که همه این فشارها به اندازه ناهماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن ارگان‌های داخلی و سازمان‌های حاکمیتی کشور در این کاهش اثرگذار نبوده است.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ترانزیت، قانون عبور کالای ترانزیتی است در حالی که زمانی یکی از پیشرفته‌ترین قوانین بود.

دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران گفت: در بعضی از مفاد آن برای ترانزیت کالای خارجی از سازمان‌های ذی‌ربط مانند قرنطینه دامی،‌ قرنطینه گیاهی،‌ وزارت دفاع، ‌انرژی اتمی و غیره باید مجوز گرفته شود؛ این درحالیست که برای صدور اجازه بسیار سختگیری می‌شود، به عبارتی موضوع ترانزیت با واردات اشتباه گرفته شده و همان الزامات را درباره ترانزیت هم اعمال می‌کنند.

عیقرلو در ادامه گفت: سال‌هاست که ترانزیت مستقیم سوخت به افغانستان قطع شده و هیچ کالای سوختی و مشتقات نفتی نمی‌تواند از مبدا کشوری دیگر و از مقصد ایران به افغانستان وارد شود. بر این اساس، طبق برآوردها حداقل در سال حدود ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تن ترانزیت را به این واسطه از دست می‌دهیم.

دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک گفت: از نظر حرفه‌ای،‌ ترانزیت جاده‌ای ما زمین‌گیر شده است. قیمت یک دستگاه کامیون نسبت به سال گذشته حدود ۴ برابر شده و قیمت کانتینر حدود ۳ برابر رشد داشته است. هزینه‌های تعمیرات و نگهداری وسائل نقلیه حدود ۳ تا ۵ برابر افزایش داشته است. هزینه‌های عبور و مرور مرزی هم افزایش پیدا کرده است. معطلی در مرزهای خروجی هر روز رو به افزایش است که در اثر این معطلی‌ها سرمایه زیادی به حوزه ترانزیت داخلی تحمیل می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از موانع خروج از مرز در بحث ترانزیت جاده‌ای مشکل سوخت است، یعنی کامیونی که در حال عبور از کشور است، مشکل سوخت دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای رونق ترانزیت جاده‌ای کشور این موانع به حداقل ممکن برسد. هیچ‌کدام از سازمان‌های دولتی و مقامات دولتی انگیزه‌ای برای افزایش ترانزیت ندارند یعنی از دریچه استراتژیک به موضوع ترانزیت نگاه نمی‌کنند.

عیقرلو با اشاره به محاسن موضوع ترانزیت برای کشور گفت: یکی از محاسن ترانزیت، ‌ارتقای شاخص امنیتی کشور است؛‌ ‌ایران جزو امن‌ترین کشورها بوده و ترانزیت منشأ درآمد ارزی با منابع خارجی است و ریالی از کشور خارج نمی‌شود و حتی سازمان راهداری از محل تردد ناوگان خارجی از کشور،‌ عوارض دریافت می‌کند.

وی افزود: رونق ترانزیت‌، اشتغال مستمر دائمی و پایدار برای کشور ایجاد کرده و ده‌ها شغل به‌طور غیرمستقیم از محل تردد کامیون‌های ترانزیت از محل گذرگاه‌های ما شامل پنچرگیری، تعویض روغن و‌ مهمانسرا در کشور ایجاد می‌شود.

عیقرلو گفت: ترانزیت همچنین باعث وابستگی کشورهای همسایه و جذب سرمایه‌گذاری آنها در کشور می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.