| کد خبر: 166400 |

عطایی:

◄ برجام هزینه حمل کالا در ایران را ارزان کرده بود

در دو سال گذشته تسهیلات برای رانندگان ایرانی در اروپا فراهم شده بود و قیمت حمل کالا از کشورهایی مثل چین و ژاپن ارزان شد. قیمت کشتی ۴ هزار و ۵۰۰ دلار برای ما تمام می‌شد، درحالی‌که در پسابرجام به ۸۰۰ دلار رسید و این اندازه تفاوت قیمت در حمل یک کانتینر برای تاجر سودآوری دارد و تاجر را تشویق می‌کند که از این مسیر ترانزیتی استفاده کند.

تین نیوز

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: با وجود خروج آمریکا از برجام اگر دولت از بخش خصوصی و حمل‌ونقل حمایت کند می‌توانیم شرایط موجود را حفظ کنیم و صادرات را ادامه دهیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز ابراهیم عطایی، از کارشناسان حوزه ترانزیت کالا، در گفت‌وگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به تشریح وضعیت حمل و نقلی ایران در دوران پسابرجام و چشم انداز وضعیت حمل و نقل کشور با خروج آمریکا از برجام پرداخت.

وی معتقد است که حمل‌ونقل در ایران دو سال توانست روی خوش ارتباطات بین‌المللی را ببیند که بعد از برجام حتماً دچار تنش‌های دوباره و قطعی ارتباط خواهیم بود و برای حفظ آن در شرایط جدید باید به دنبال راهکارهای جدید بود. 

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: «در دو سال گذشته تسهیلات برای رانندگان ایرانی در اروپا فراهم شده بود و قیمت حمل کالا از کشورهایی مثل چین و ژاپن ارزان شد. قیمت کشتی ۴ هزار و ۵۰۰ دلار برای ما تمام می‌شد، درحالی‌که در پسابرجام به ۸۰۰ دلار رسید و این اندازه تفاوت قیمت در حمل یک کانتینر برای تاجر سودآوری دارد و تاجر را تشویق می‌کند که از این مسیر ترانزیتی استفاده کند.

وی ادامه داد:ضمن اینکه در گذشته کشتی مستقیم به ایران نمی‌آمد، به دوبی می‌رفت و کانتینرها در دوبی تخلیه می‌شد و از آنجا دوباره به ایران می‌آمد که این رویه هزینه‌های اسنادی و حمل مجدد برای صاحبان کالا داشت. ضمن اینکه فشاری که از طرف امریکا به کشورهای همسایه وارد می‌شد و ترس از مسائل بانکی و ورود کانتینرهای زیاد به ایران و کنترل‌های ویژه، همه قیمت تمام‌شده حمل را در ایران بالا می‌برد و این منهای هزینه‌های روانی تحمیلی به بازرگانان ما بود.» 

او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه بعد از انعقاد برجام تمام این مشکلات برطرف شد..حتی مشکلاتی که با دبی، امارات، افغانستان، ترکمنستان و ترکیه و سایر کشورهای همسایه داشتیم، همه مرتفع شد که متأسفانه با دستور جدید ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، مسلماً این مشکلات تکرار خواهد شد. البته باید منتظر باشیم و ببینیم تصمیم کشورهای اروپایی چیست که دوباره بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

او در خصوص اینکه بزرگ‌ترین چالش ترانزیت ایران در دوره جدید و بعد از خروج امریکا از ایران چیست نیز گفت: «بیشترین تأثیر بر برنامه حمل‌ونقل بین‌المللی ایران را تصمیم اروپا دارد؛ زیرا حمل محصولات ما به سمت اروپا است و ما به آمریکا حمل کالا نداریم. چون حمل‌ونقل جاده‌ای با دریایی ارتباط دارد. اگر خدای نکرده کشتی‌های ما تحریم شوند، اولین ضربه به حمل‌ونقل جاده‌ای وارد می‌شود؛ زیرا حمل بار کمتری به سمت ایران خواهیم داشت که حمل‌ونقل جاده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افزایش قیمت دلار بعد از تصمیم امریکا هم مشکل دیگری است که اکنون اثرات خود را بروز داده است و در صورت افزایش قیمت دلار با صاحبان کالا دچار مشکل می‌شویم و برای تجار به‌صرفه نیست که از این مسیر بار خود را حمل کنند. 

عطایی به راهکارهایی برای حفظ وضع موجود اشاره کرد و گفت: «بااین‌حال اگر دولت از بخش خصوصی و حمل‌ونقل حمایت کند می‌توانیم شرایط موجود را حفظ کنیم و صادرات را ادامه دهیم؛ زیرا در گذشته هم با اینکه تمام کشورهای متحد ایران را تحریم کرده بودند، حمل‌ونقل در ایران تعطیل نشد. اکنون فقط امریکا است که مخالفت می‌کند و در این شرایط اگر دولت از بخش خصوصی حمایت کند می‌توانیم برای جذب دوباره سرمایه‌ها کالاها و شمارگرهای صاحبان کالا به سمت ایران موفق باشیم. فقط حمایت بخش دولتی را لازم داریم و می‌شود با همدلی و هم هدف بودن این مشکلات را سپری کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.