| کد خبر: 135154 |

حذف امکان دخل و تصرف در اسناد منشأ در شرکت های حمل و نقل

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : امکان دخل و تصرف در اسناد منشأ توسط شرکت های حمل و نقل حذف شده است.

تین نیوز

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : امکان دخل و تصرف در اسناد منشأ توسط شرکت های حمل و نقل حذف شده است.

 

گمرک ایران افزوده است : پیش از این همه شرکت های حمل و نقل با امکان دسترسی ویرایش در زمان بارگذاری اطلاعات اظهارنامه یا مانیفست و بارنامه اقدام به اصلاح مندرجات اسناد منشأ مذکور می کردند.

 

بر این اساس امکان تغییر کد شناسایی کالا ، حذف و یا اضافه نمودن یک کالا به بارنامه بر اساس درخواست صاحبان کالا توسط کلیه شرکت های حمل و نقل امکان پذیر بود.

 

این اقدام علاوه بر افزایش هزینه های واردات به جهت در خواست اخذ وجوه از سوی شرکت های حمل و نقل و افزایش زمان ترخیص به جهت عدم همکاری لازم توسط برخی از شرکت های مذکور، امکان تغییر در اسناد منشا و اطلاعات مبدا را به دلخواه صاحبان کالا فراهم می کرد.

 

گمرک ایران تصریح کرده است : در حال حاضر امکان ویرایش اسناد منشا حذف شده است و همه اطلاعات بارنامه نظیر شناسه و نام کالا بر مبنای اسناد تنظیم شده از مبدأ در اظهار نامه فراخوانی شده و با اطلاعات مندرج در ثبت سفارش انجام شده توسط وارد کنندگان مقایسه خواهد شد.

 

بنابراین در صورت بروز هرگونه مغایرت اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به رفع مغایرت بوده و تا آن زمان امکان ثبت اطلاعات و اظهار به گمرک میسر نخواهد بود.

 

امکان دخل و تصرف در اسناد منشأ توسط شرکت های حمل و نقل و تغییر آن به هرآنچه دلخواه صاحبان کالا بوده به افزایش میزان قاچاق کمک می کرد که با فراخوان اطلاعات اسناد به همان شکل که در مبدا اظهار شده و انجام مدیریت ریسک بر اساس تناقضات اظهار، بارنامه و ثبت سفارش راه فرار دیگری برای قاچاقچیان بسته شد.

 

خبر کشف محموله قاچاق واردات به جای کائوچو هم نشان می دهد که صاحب کالا با حق ویرایش در اختیار توسط شرکت های حمل و نقل اقدام به تغییر در تعرفه و شرح کالا نموده و آن را تبدیل به کالای واسطه برای قرار گرفتن در مسیر کنترل خودکار کرده است.

 

قفل بارنامه در خرداد ماه سال جاری حذف شد و پرونده مذکور متعلق به بهمن ماه سال گذشته است. گمرک جمهوری اسلامی ایران با آسیب های شناسایی شده در خصوص پرونده مذکور و پرونده های مشابه دست به اقدام اخیر زده است.

 

بنابراین گزارش

گمرک ایران اعلام کرد: از 27 خرداد همه شرکت های حمل و نقل داخلی باید برای تسویه حواله های بارگیری صادرشده در پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام کنند.

 

هم اکنون امکان تسویه حواله بارگیری های صادر شده برای شرکت های حمل ونقل داخلی در پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شده است.

 

در اجرای تفاهم نامه تبادل الکترونیک داده میان گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ، امکان تسویه حواله های بارگیری صادر شده جهت شرکت های حمل و نقل داخلی فراهم شد.

 

شرکت های حمل و نقل داخلی باید با مراجعه به سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی به نشانی epl.irica.ir از منوی "تسویه حواله بارگیری" برای ثبت اطلاعات مورد نیاز و تسویه حواله های بارگیری اقدام کنند.

 

با سامانه هوشمند حواله بارگیری الکترونیک ضمن هماهنگی بیشتر بین گمرک، بندر و پایانه حمل‌ و نقل در وقت و هزینه شرکت‌ها و صاحبان کالا صرفه‌جویی می شود.

 

در این سامانه، اطلاعات حواله بارگیری کالا توسط شرکت‌های حمل‌ونقل مستقر در پایانه وارد و به صورت بر خط توسط گمرک و اداره گارد و انتظامات جهت کنترل و ساماندهی تردد کامیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

پیاده‌سازی این سامانه که با هدف تبادل الکترونیکی اسناد میان گمرک و پایانه حمل‌ونقل طراحی شده است ، علاوه بر مکانیزه کردن فرایندهای درب ورود و خروج کامیون‌رو، موجب افزایش سرعت و دقت در کنترل کامیون‌های ورودی و خروجی، کاهش بار ترافیکی در درب‌های عملیاتی ، روان‌سازی عبور کامیون‌ها، جلوگیری از جعل احتمالی حواله بارگیری و همچنین تسریع و تسهیل کار رانندگان و افزایش رضایت آنها شده است.

 

همچنین گمرک ایران اعلام کرد: از چهارشنبه 24 خرداد ، ثبت منشأ ارز در سامانه گمرک در حال انجام است و گمرک جمهوری اسلامی ایران با مشارکت با بانک مرکزی نسبت به راه اندازی صفحه منشأ ارز اقدام نموده است و همه صاحبان کالا ملزم به ثبت اطلاعات منشأ ارز هستند.
 
همه وارد کنندگان در هنگام انجام تشریفات کالا ، نسبت به اعلام محل ارز تأمین شده برای ورود کالا اقدام می کنند.
این امر در راستای ایجاد امکان نظارت بر ورود و خروج ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است که تا قبل از اجرای سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی  میسر نبوده است.
 
گمرک ایران از اظهارکنندگان کالاهای وارداتی درخواست کرده است برای انجام این فرآیند از طریق  قسمت اظهارهای قبلی واردات بر روی اظهارنامه خود کلیک کنند و گزینه "تعیین منشا ارز" را انتخاب کنند.
 
بدیهی است طبق توافق صورت گرفته از 24 خرداد ماه این روند به صورت آزمایشی انجام می شود تا اگر صفحه منشا ارز اشکالاتی داشت بر طرف شود.

 

انتصاب های جدید در گمرک ایران

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران در احکام جداگانه ای سعید احمد آبادی را به سمت رییس گمرک کیله سردشت و احمد احمدی مملوا را به سمت رییس گمرک مهاباد منصوب کرد.

همچنین محمد رضا رضایی به سمت معاون گمرک ساوه منصوب شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران در حکم دیگری هادی کاتبی را به سمت سرپرستی معاونت امور گمرکی گمرک قزوین منصوب کرد. 

 

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.