| کد خبر: 134539 |

◄ عدم اتصال برون مرزی؛ مهم‌ترین ضعف راه‌آهن ایران

مهم‌ترین ضعف راه‌آهن ما در اتصال‌های برون مرزی از جمله هرات، آسیای مرکزی، آستارا - جمهوری آذربایجان و شلمچه - عراق است.

تین نیوز

  معاون دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به موضوعاتی که در خصوص تاثیر متقابل بندر چابهار و گوادر مطرح می‌شود، گفت: متاسفانه بحث توسعه بندر گوادر پاکستان بیش از یک دهه است که نقل محافل سیاسی، اقتصادی، حمل‌و‌نقلی کشور بوده و به نظر می‌رسد تمامی هم ندارد. 

 

به گزارش تین‌نیوز، جعفر جمیلی در  یک گروه تلگرامی در پاسخ به نظراتی که در پاسخ به این سوال که « آیا اتصال چابهار به گوادر به توسعه چابهار کمک می‌کند؟» مطرح شد، افزود: سوال اساسی آن است که در این یک دهه که پاکستان با همکاری و سرمایه‌گذاری چین درحال توسعه بندر گوادر و کریدور سی پک بوده، ما چه اقداماتی برای استفاده از همین میزان ظرفیت بالفعل چابهار و جلب و هدایت بار به این بندر کرده‌ایم؟! جواب کاملاً روشن است. تقریباً هیچ کار!

 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه فقط توسعه زیرساخت بدون رویکرد بازرگانی و بازاریابی انجام شده است درواقع به نوعی می‌شود گفت توسعه زیرساخت بدون بررسی دقیق تقاضای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی!...

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود آورده است: ایران باید با ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان یک اتحاد استراتژیک در جهت احیای جاده ابریشم برقرار کند.

 

وی با بیان این‌که مهم‌ترین ضعف راه‌آهن ما در اتصال‌های برون مرزی از جمله هرات، آسیای مرکزی، آستارا  - جمهوری آذربایجان و شلمچه - عراق است، خاطرنشان کرده است: باید سریع‌تر به این نقاط در کشورهای همسایه متصل شویم.

 

این کاربر همچنین یادآور شده است: با ایجاد راه‌آهن قزوین - رشت -  آستارا می‌توانیم چهار کریدور اتصالی به اروپا شامل تبریز - ترکیه، رشت - جمهوری آذربایجان - روسیه - هلسینکی، آستارا - آذربایجان - گرجستان - بندر پوتی و کشورهای شرق اروپا مانند رومانی و  شلمچه-  عراق - بندر لاذقیه سوریه و بنادر ایتالیا یا هر کشور مدیترانه‌ای باشیم که البته راه‌آهن خسروی و یا مهاباد به سلیمانیه هم می‌تواند نقطه اتصال باشد. 


به نوشته این کاربر موقعیت ژئوپلتیک  ایران گزینه‌های زیادی پیش روی کشورمان قرار می‌دهد اما برای این‌که بحران‌ها ما را تحت تاثیر قرار ندهد باید همه این کریدورها را همزمان توسعه دهیم تا ترانزیت پایدار و نقطه ثقل ترانزیت خاورمیانه و آسیا باشیم.

 

وی با بیان این‌که باید سهم ترانزیت زمینی و هوایی و ریلی خود را از امارات، ترکیه، روسیه و پاکستان پس بگیریم، افزوده است: وزارت راه و شهرسازی در آینده از وزارت نفت هم مهمتر خواهد شد چون آینده اقتصادی ایران وابسته به وزارت راه و گسترش ترانزیت و درآمدهای آن است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باسلام .امپراطوری های عظیم هخامنشیان اشکانیان ساسانیان صفویه بواسطه درامد ترانزیتی ان امپراطوری ها اداره میکردند و جالب امنیت و صلح هم به منطقه ارمغان اوردند .مانند جاده ابریشم

    حال من بعنوان یک فرد مطالعه گر محقق تاریخ سیاسی بطور قطع میگویم با اتمام نفت نقشه های جغرافیایی سیاسی کشورهای منطقه تغییر خواهد کرد چون صد سال پیش هم همزمان با کشف نفت از دو کشورایران عثمانی ده ها کشور بنابه مصالح استعمارگران بوجود امدو مرزهای این کشورها و قدرت انها بخاطر صرفا نفت بوجود امده . لذاما نباید اینده خود را به نفت گره بزنیم چون خطرناک هست .و باید از الان بفکر درامد های ترانزیتی بعنوان درامدهای جایگزین مطمئن تر باشیم.
    من هم با حرف کاربر مهمان موافقم .ضعف در اتصال های برون مرزی داریم و همین طور نکته ی خوبی گفته است باید ما چندین محور ترانزیتی داشته باشیم تا تحت تاثیر بحران ها نباشیم قضیه قطر نشان داد اتکای بیش از حد به یک کشور خطرناک.هست .

    ایران برای اتصال به اروپا باید حداقل پنج کریدور متفاوت تعریف کند .انهم از طریق ارمنستان، آذربایجان،ترکیه ،گرجستان پوتی ،عراق به لاذقیه ،دریای خزر به روسیه اروپا .

    همین تنوع کریدور ها باعث میشه ایران با دست بالا به مذاکرات دست بزند بگونه ای که کشورها میدانند که نمیتوانند در تجارت ایران خللی ایجاد کنند از رفتارهای ناگهانی پرهیز خواهند کرد.

    همینطور این در ایجاد صلح و همگرایی در منطقه ما هم حایز اهمیت هست .امروز که دشمنان ایران دست به پیمان های نظامی تروریستی و تهدیدی میزنند .
    ما باید با تشکیل کریدور های و اتحادهای ترانزیتی اقتصادی با اسیای مرکزی ،اروپا ،هند چین ،وزن ژئوپلتیک خود را بالا ببریم .
    تا برای جهان امنیت ما مهم باشد .
    باید جهان اقتصادش را وابسته کریدور های ترانزیتی خود کنیم .
    که منجر به صلح هم خواهد شد چون ایجاد اشتغال بالتبع این کریدورها باعث همکاری کشورها برای تامین امنیت کریدور ها میشود .این سیاست در راستای سیاست یک کمربند یک جاده چین هست

    بنظر بنده بندر چابهار باید در هرصورت فعال شود . حتی با سرمایه گذاری داخلی و وام
    اینجا هم راه اهن نقش اساسی دارد. و مهم ترین عامل موفقیت راه اهن هست

    چون اینده اقتصادی کشورما و تامین امنیت منطقه وابسته به عملکرد ما هست .
    برای امریکا وضعیت مطلوب منزوی بودن کشور ما و کشورهای منطقه با هم است تا همیشه نقش کدخدا داشته باشند.

    اتفاقی که برعکس ان امریکا در شرق اسیا به شکست خورده .که تلاش دارد با دشمن خیالی کره شمالی و بزرگ کردن مصنوعی تهدید ان.هزینه های امنیتی سه کشور صنعتی ژاپن چین کره جنوبی بالا ببرند تا ضمن پایین اوردن رشد اقتصاد انها بدلیل افزایش بودجه نظامی این کشورها و کاهش سرمایه گذاری اقتصادی انها و کاهش تولیدات انها را بنفع برای جان گرفتن صنایع امریکایی بکارگیرد ، و هم درامد برای شرکت های اسلحه سازی خود ایجاد کنند.
    وهم بهانه حضور نظامی پیدا کنند
    لذا دیپلماسی فعال ما در ایجاد ارتباط بیشتر با همسایگان منطقی و کشورهای اسیایی زمینه رشد اقتصادی فراهم و امنیت پایدار ایجاد کنیم که خودبخود باعث خروج امریکا خواهد شد .

    جالب امریکایی ها با علم به این مسئله.در فعال سازی کریدور چابهار سنگ اندازی میکنند تا سیستان بلوچستان و افغانستان و اسیای مرکزی شاهد توسعه نباشند و فعال سازی این کریدور در اصل تروریسم و منطق حضور امریکا به چالش خواهد کشید

    از نظر بنده هم مهمترین وزارتخانه وزارت راه هست چون نقشی فرا اقتصادی اجتماعی امنیتی فرا صلحی و فرا فرهنگی در اینده کشور دارد