| کد خبر: 248063 |

کمبود و نرخ نجومی سرویس مدارس در بوشهر

یک ماه از سال تحصیلی می گذرد اما همچنان مشکل تردد دانش آموزان بوشهری در سایه کمبود سرویس مدرسه و تعیین نرخ های بالا از سوی رانندگان، پابرجا است و والدین را به زحمت انداخته است.

تین نیوز

یک ماه از سال تحصیلی می گذرد اما همچنان مشکل تردد دانش آموزان بوشهری در سایه کمبود سرویس مدرسه و تعیین نرخ های بالا از سوی رانندگان، پابرجا است و والدین را به زحمت انداخته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سال های پیش از شیوع کرونا، همزمان با آغاز سال تحصیلی تردد مینی بوس و ون های مسئول حمل و نقل دانش آموزان در سطح شهر دیدنی بود اما امروز پس از ۲ سال آموزش مجازی و خانه نشینی دانش آموزان، آنچه بیش از همه توجه شهروندان بوشهری را به خود جلب می کند ترافیک چند برابری،  نقل و انتقال دانش آموزان با موتورسیکلت و سرنشینی آنها در خودروهای شخصی است و این همه بیانگر ساماندهی نشدن سرویس مدارس در این شهر است.

به توافق نرسیدن رانندگان سرویس مدارس با نرخ های مصوب شورای شهر و حضور نیافتن شرکت های حمل و نقل باعث سردرگمی والدین و متحمل شدن هزینه های گزاف حمل و نقل به خانواده های بوشهری شده است.

۲۱ شهریور ماه بود که خبری به نقل از بهرام مغدانی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش در خصوص تعیین نرخ کرایه سرویس مدارس در شهر بوشهر منتشر و براساس این خبر نرخ کرایه بین ۲۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای محلات مختلف اعلام شد.

براساس اظهار نظر مسئولان شورای شهر و اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر تعین این نرخ باتوجه به افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی کرایه ها و نرخ تورم تعیین شد و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این نرخ برای خانواده ها نیز تا حدی قابل قبول بود.

بر اساس تصمیم کارگروه ماده ۱۸ (کارگروه ساماندهی سرویس مدارس) نرخ کرایه مینی بوس به ازای هر دانش آموز در ماه ۲۰۰ هزار تومان، خودروی ون ۳۰۰ هزار تومان و تاکسی ۴۰۰ هزار تومان تعیین  و مقرر شد اگر سرویس بین ۲ منطقه شهرداری کار جابه جایی دانش آموزان را انجام دهد به کرایه هر وسیله نقلیه ۵۰ هزار تومان افزوده شود.

 این خبر تا اندازه ای خیال والدین دانش آموزان را راحت می کرد اما  هنگامی که کار به مرحله اجرا رسید، رانندگان سرویس مدارس قیمت تعیین شده را منطقی و به صرفه ندانسته و در فراخوان داده شده برای ساماندهی از سوی شرکت های حمل و نقل شرکت نکردند تا از انتشار این خبر تا واقعیت تفاوت از زمین تا آسمان باشد.

در نهایت مدارس بدون تامین سروریس کافی برای دانش آموزان آغاز شد و این مصوبه و قیمت تعیین شده در آن نه تنها تاکنون که یک ماه از سال گذشته اجرایی نشده بلکه نرخ ها چند برابر قیمت مصوب از سوی رانندگان مشخص و برخی از خانواده ها نیز به دلیل اضطرار مجبور به پذیرش شده اند و برخی دیگر نیز که توان پرداخت نداشتد، خود سرویس مدرسه فرزندشان شده اند.

امروز با قطعی شدن ثبت نام دانش آموزان؛ براساس اعلام مسئولان اداره آموزش و پرورش شهرستان بوشهر ۱۸ هزار دانش آموز متقاضی سرویس مدرسه هستند و برای انجام سرویس این تعداد دانش آموز حداقل چهار هزار خودرو نیاز است، این درحالی است که با حضور ۲ شرکت (زیتون ۱ و ۲) حمل و نقل از ۶ شرکت پیش بینی شده، تنها ۲۵۰ خودرو کار جا به جایی دانش آموزان را انجام می دهند و بقیه دانش آموزان سرنشین خودرو یا موتور سیکلت والدین خود هستند.

بار سنگین شخصی سواری دانش آموزان بر ترافیک شهری

 تعیین تکلیف نشدن سرویس مدارس با گذشت یک ماه از سال تحصیلی و وجود ۲ مشکل کمبود سرویس و هزینه های بالای آن سبب شده است تا بیشتر خانواده ها خود مسئولیت تردد فرزندانشان را متحمل شوند و دانش آموزان به جای تردد با سرویس مدرسه مجبورند با هر وسیله ای از جمله موتورسیکلت و ماشین های شخصی جابه جا می شوند به نحوی که بعضا دیده می شود هر دانش آموز با یک ماشین باید خود را به مدرسه برساند.

این امر مضاف بر شرایط سختی که گریبانگیر خانواده ها شده، بار سنگینی را در ساعت های هفت صبح، ۱۲ ظهر و پنج عصر هنگام آغاز و تعطیلی مدارس بر ترافیک شهری تحمیل کرده و کمبود تاکسی نیز در این ساعت ها مشهود است.

 ایجاد ترافیک سنگین در زمان رفت و آمد دانش آموزان، علاوه بر اتلاف انرژی و هدر رفت وقت شهروندان و ایجاد گره های سنگین ترافیکی ناشی از پارک ماشین های شخصی در خیابان های منتهی به مدارس پر شمار شهر، خستگی دانش آموزان را نیز به دنبال دارد.

هزینه های کمر شکن سرویس مدرسه 

پس از اینکه رانندگان بوشهری قیمت های مصوب را نپذیرفتند، خبر می رسد که قیمت های  گزاف  و خود تعیین شده سرویس ها، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ و حتی در برخی از مناطق ۷۰۰ هزار تومان در منطقه یک شهرداری و در بین ۲ منطقه شهرداری بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و حتی یک میلیون تومان باعث شده تا بسیاری از والدین به اجبار از این نیاز خود صرف نظر کنند یا برای تامین آن به زحمت بیفتند.

در این بین برای اینکه بیشتر در جریان مشکلات شهروندان بوشهری قرار بگیریم با یکی از والدینی که درکنار مدرسه منتظر فرزند خود ایستاده بود هم صحبت شدیم؛ اکبر اسدی می گوید: ۲ دانش آموز دختر و پسر در مقطع متوسطه اول دارم که مدرسه آنها در منطقه یک قرار دارد این درحالی است که محل زندگی ما در منطقه ۲ است؛ قبل از شروع سال تحصیلی با چندین راننده برای سرویس آنها هماهنگ کردم اما همه مبلغ بالایی را اعلام می کردند.

 اسدی ادامه داد: با این نرخ باید برای هر دانش آموز ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان و سرجمع حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ماهانه بابت سرویس مدرسه هزینه می کردم که در کنار سایر هزینه های زندگی مقرون به صرفه نبود.

علی ابراهیمی یکی دیگر از والدین بوشهری است می گوید:باتوجه به هزینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی تعیین شده از سوی رانندگان برای انتقال فرزندانم از منطقه یک شهرداری، در روزهای نخست سال تحصیلی تصمیم گرفتم که خودم کار رفت و آمد فرزندانم را انجام دهم اما با محل کارم به توافق نرسیدم و هرچند هزینه سرویس مدرسه فشار زیادی به زندگی کارمندی وارد می کند، مجبور شدم از بسیاری هزینه های دیگر چشم پوشی و برای حفظ کارم برای فرزندانم سرویس بگیرم.

فرحناز حیدری یکی دیگر از والدین بوشهری نیز مشکل خود را اینگونه بیان می کند در کنار پرداخت ماهانه ۶۰۰ هزار تومان هزینه سرویس باید ۲ روز در هفته نیز خودم به دلیل نیامدن سرویس کار جابه جایی فرزندم را انجام دهم و باید برای ۲ روز آخر هفته مرخصی ساعتی بگیرم که اگر ماموریت باشم به طور حتم با مشکلاتی روبرو می شوم.

به بیان حیدری در کنار هزینه های سنگین، بیشتر رانندگان سرویس مدارس ۲ تا سه سرویس می گیرند و همین امر باعث شده با عجله سرویس ها را انجام دهند که  این امر خطر بروز مشکلاتی برای دانش آموزان را فراهم می کنند.

حسین زده ولی دانش آموزی که فرزندش در یکی از مدارس نمونه بوشهر تحصیل می کند نیز گفت: ساعت حضور دانش آموزان در این مدرسه متغیر است طوریکه دو روز هفته ساعت 12 و مابقی ساعت 14 مدرسه تعطیل می شود و این امر مشکلاتی برای خانواده ها ایجاد کرده است.

وی یادآورشد: بدلیل کارمند بودن برای فرزندم سرویس گرفته بودم اما وقتی یکهفته از سال تحصیلی سپری شد راننده سرویس با این استدال که همه دانش آموزان در یک ساعت مشخص تعطیل نمی شوند مجبور است دو بار برای برگشت آنها از مدرسه تا منزل سرویس دهی کند که بدلیل مبلغ تعیین شده مقرون به صرفه نیست.

حسین زاده افزود: این درحالی است که مدیران مدارس می توانند زمان بندی حضور دانش آموزان در کلاس های درس را طوری برنامه ریزی کنند که چنین مشکلی برای اولیا و رانندگان سرویس ها ایجاد نشود . 

نرخ تعیین شده متناسب با تورم نبود

فارغ از بود و نبود سرویس و افزایش بیش از ۲ برابری نرخ سرویس مدارس نسبت به رقم مصوب، شلوغ بودن سرویس و حضور چهار تا پنج دانش آموز در یک پراید و نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی، یکی دیگر از معضلاتی است که در همین معدود سرویس های موجود دیده می شود؛ مجموع این مشکلات ما را بر آن داشت تا نظر رانندگان سرویس ها را نیز بشنویم.

در کنار درد دل های والدین بوشهری صحبت رانندگان سرویس مدرسه نیز شنیدنی است؛ به اعتقاد زهرا حیدر پور نرخ تعیین شده برای سرویس مدارس با توجه به پرداخت حق کمیسیون به شرکت، شهرداری و سایر هزینه های جانبی از جمله هزینه سوخت و استهلاک خودرو مبلغ قابل توجهی برای راننده سرویس باقی نمی ماند به همین دلیل بیشتر رانندگان زیر پوشش شرکت ها نرفتند و به صورت مستقیم با خانواده ها توافق می کنند.

این راننده سرویس مدرسه معتقد است هرچند مبلغ تعیین شده برای جابه جایی دانش آموزان برای سال تحصیلی جاری نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما هزینه های خودرو و ابزار و قطعات مورد نیاز نیز چند برابر شده و قیمت مصوب متناسب با هزینه ها نیست.

مینی بوس هایی که دیگر نیستند؛ عذرخواهی از مردم  

این مشکلات را که با کارشناس مسئول انجمن اولیاء و مربیان و دبیر کارگروه ماده ۱۸ ساماندهی حمل و نقل دانش آموزان شهرستان بوشهر در میان گذاشتیم، او ضمن توضیح برخی از مسائلی که سبب تشدید این مشکلات شده، از مردم عذرخواهی کرد .

کبری ارشدی می گوید: تا قبل از کرونا بیشتر سرویس دهی به دانش آموزان از طریق مینی بوس انجام می شد به خصوص مدارس هیات امنایی و تیزهوشان که با صاحبان مینی بوس هایی که صلاحیت آنها تائید شده بود قرار داد می بستند و کار جا به جایی دانش آموزان انجام می گرفت اما بعد از ۲ سال کرونایی؛ صاحبان مینی بوس ها یا با اداره های دیگر قرار داد بسته و یا به دلیل بیکاری مینی بوس را فروخته اند.

به گفته او تاکنون تنها ۲۵۰ خودرو در شهرستان بوشهر ساماندهی شده و مابقی از قیمت پیشنهادی ناراضی هستند و حتی اگر هر یک سه سرویس را انجام دهند بازهم جوابگوی نیاز جمعیت دانش آموزی متقاضی سرویس در شهرستان نیستند.

دبیر کارگروه ماده ۱۸ ساماندهی حمل و نقل دانش آموزان شهرستان بوشهر ارائه بسته های تشویقی شامل تخصیص سهمیه بنزین، لاستیک و روغن یارانه ای برای سرویس های مدارس، اختصاص اتوبوس های شهرداری برای جابجایی دانش آموزان، استفاده از مینی بوس سایر ادارات و استفاده از ظرفیت تاکسی های بی سیم را از جمله راهکارهایی عنوان کرد که به کارگروه ماده ۱۸ برای کاهش مشکلات جابجایی دانش آموزان پیشنهاد شده است.

البته ارشدی ضمن عذر خواهی از مردم به دلیل شرایط پیش آمده این را هم یادآور شد که آموزش و پرورش مسئول تامین سرویس برای جا به جایی دانش آموزان نیست و در کارگروه ماده ۱۸ بعنوان یک عضو هماهنگ کننده است و تمام تلاش خود را برای برطرف کردن این مشکل به کار بسته اما تاکنون به نتیجه مطلوب دست نیافته و برای حل این مشکل مهم می طلبد همه نهادهای مسئول حمل و نقل درون شهری پای کار باشند.

اتوبوس های شهرداری به کمک می آیند

براساس اعلام رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندر بوشهر در زمان حاضر با خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس و بازسازی ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر که به زودی به مجموعه اضافه می شود در چهار نوبت روزانه هشت هزار دانش آموز را از محله های جنوبی و با فاصله بیشتر تا مرکز شهر جابجا می کنند.

آنطوری که حسین موسوی توضیح می دهد در این مدت ۲ سال و اندی همه گیری کرونا بسیاری از مینی بوس ها جذب شرکتها و بخش دیگری از مسافربرهای شخصی نیز در آژانس و اسنپ مشغول به کار شده اند.

او با تاکید براین نکته که شهرداری و تاکسیرانی به خودی خود خودرو ندارد و با ساماندهی مسافربرهای شخصی که توسط شرکت های حمل و نقل طرف قرارداد آموزش و پرورش معرفی می شوند نظارت و همکاری می کند.

موسوی ادامه می دهد مسئولیت تاکسیرانی شهرداری نظارت بر عملکرد خودروهای جلوی مدارس است تا توسط مسافربرهای غیرمجاز صورت نگیرد همچنین ثبت اطلاعات و تشخیص هویت و صلاحیت رانندگانی که از طرف شرکت ها معرفی می شوند است.

هرچند در این شرایط برخی از خانواده ها که محل زندگی آنها نسبت به مدرسه فاصله دارد مجبورند هزینه گزاف مشخص شده از سوی رانندگان سرویس مدرسه را پرداخت کنند و راهی جز این ندارند اما هنور هم هستند خانواده هایی که سرویس مناسبی برای فرزندان خود پیدا نکرده و لازم است مسئولان شهرستان در این خصوص گامی اساسی بردارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.