| کد خبر: 263276 |

پیشرفت ۸۹ درصدی تونل کبیرکوه

مدیرکل راه وشهرسازی استان ایلام از پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی تونل کبیر کوه خبر داد و گفت: این تونل در دهه ی فجر امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام از پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی تونل کبیر کوه خبر داد و گفت: این تونل در دهه ی فجر امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، فرشاد دوستی اظهار کرد: طول تونل اصلی کبیرکوه ۴۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب آن است.

 وی گفت: تاکنون حدود ۴۴۰۰ متر از لاینینگ تونل به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ و زیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیر کوه و راه های طرفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهد شد؛ اما بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیر کوه طبق استانداردهای حمل ونقل منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل است که در این زمینه نیز به زودی مناقصه اجرای روشنایی تونل کبیر کوه برگزار خواهد شد.

 دوستی در خصوص عملیات اجرایی این تونل تصریح کرد: در مسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در آخرین مراحل روسازی و آسفالت است و پل زیرگذر آن نیز احداث و تکمیل شده است.

 وی در خصوص مسیر تونل کبیرکوه از سمت شهرستان دره شهر، گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶، ۵ کیلومتر راه سازی در حال انجام است که در این شش و نیم کیلومتر در مجموع ۹ رشته تونل و گالری (تونل مصنوعی) به طول بیش از ۲۲۰۰ متر احداث شده و تا کنون ۱۸۰۰ متر لاینینگ این تونل ها که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده اند به انجام رسیده است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطرنشان کرد: از سمت دره شهر نیز طبق برنامه زمان بندی در صورت تأمین اعتبار و مساعد بودن شرایط و رفع معارضین محلی پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر این قسمت از مسیر نیز تکمیل شود.

تونل کبیر کوه در حال حاضر یکی از طولانی ترین تونل های کشور است که برای حذف گردنه برف گیر و سخت گذر کبیر کوه بین شهرستان های آبدانان و دره شهر در حال احداث است.

 هدف از اجرای این تونل علاوه بر تسهیل تردد بین شهرستان های دره شهر و آبدانان در استان ایلام، ایجاد یک محور جاده ای مناسب برای ارتباط استان های مرکزی کشور از طریق مرزهای بین المللی مهران و در آینده نزدیک مرز چیلات با کشور عراق است که با بهره برداری از تونل کبیرکوه بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه های سخت گذر و برف گیر حذف خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.