| کد خبر: 241345 |

◄ اقتصاد اردبیل در سالی که گذشت؛ از توسعه زیرساختهای عمرانی تا ارتقای بخش فناوری

تین نیوز

استان اردبیل در سال گذشته با روی کار آمدن دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی، علمی و فناوری شاهد تحولات مثبتی بود که استمرار آن در سال جدید مسیر توسعه این استان را هموارتر خواهد کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت، ظرفیتهای قابل توجهی برای رشد و توسعه بویژه در زمینه اقتصاد بدون نفت دارد. 

پیشینه تاریخی و فرهنگی، ظرفیت های خدمات گردشگری و زیرساختهای کشاورزی و معدنی،  چشم انداز مثبتی برای توسعه استان ترسیم می کند. با این وجود به فعلیت در آمدن این ظرفیتها تحت تاثیر زیرساختهای عمده توسعه مانند حمل و نقل، انرژی، ارتباطات است و تا زمانی که این زیرساختها تکمیل نشود، سرمایه گذاری در بخشهای دیگر هم راه به جایی نخواهد برد. از همین روست که تحرک در توسعه این زیرساختها در سالی که گذشت، فضای امیدبخشی در استان ایجاد کرده است.  

اگرچه اقتصاد استان اردبیل در سالهای گذشته بر پایه کشاورزی و گردشگری شناخته می شد، اما به تدریج در دهه‌های اخیر در بخش‌های صنعتی و علمی  هم تحرک خوبی را شاهد بوده که این امر در شاخص‌های مختلف نمود داشته است.

البته طی سالهای اخیر شیوع کرونا توسعه کشور و به تبع آن استان را تحت تاثیر قرار داده بود با این حال واکسیناسیون گسترده در دولت سیزدهم امیدها برای احیای بخشهایی مانند خدمات و گردشگری را زنده کرده است از این جهت انتظار می رود اقتصاد استان اردبیل هم با فروکش کردن این ویروس روند رو به رشدی را تجربه کند. 

 

هشتمین سفر استانی هیات دولت؛ افزایش امید و ارتقای سرمایه اجتماعی

رشد اقتصادی کشورها در خلا اتفاق نمی افتد گذشته از علل و عوامل ی که ماهیت اقتصادی دارند عوامل غیر اقتصادی هم در توسعه یا عدم توسعه کشورها دخیل هستند و از مهمترین این عوامل می توان به امید جمعی،  اعتماد متقابل بین دولت و ملت و مهمتر از همه سرمایه اجتماعی دولتها اشاره کرد. 

طی سالهای گذشته ارتباط چهره به چهره و نزدیک بین مردم و مسوولان اجرایی تا حد زیادی مغفول، مانده بود ولی آیت الله رئیسی و  دولت سیزدهم طی ماههای اخیر در این زمینه تلاش های زیادی کرده تا با تقویت ارتباط با مردم سرمایه اجتماعی آسیب دیده را ترمیم کند. سفرهای استانی آیت الله رئیسی در چنین بستری قابل ارزیابی است.

در این چهارچوب، مهرماه برای مردم استان اردبیل نقطه عطفی در سال ۱۴۰۰ بود که در روزهای پایانی آن هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم به اردبیل انجام و حدود ۱۰۱مصوبه در بخشهای مختلف تصویب شد.  

از این تعداد ۲۴ طرح مربوط به حوزه زیربنایی، هشت طرح در حوزه صنعت و معدن، سه طرح در حوزه نفت و انرژی، هشت طرح در حوزه آب و خاک کشاورزی، پنج طرح در حوزه اشتغال، ۱۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان، ۲۱ طرح در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ طرح نیز در حوزه رفاه و اجتماعی بود.

دستاورد نخستین سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به استان اردبیل در مجموع ۹۸ توافق با اعتبار ۷۰ هزار و ۴۰ میلیارد ریال، ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و ۱۰۹ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی بود که با پیگیری‌های مسئولان استانی بخشی از اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شده است.

دیدار چهره به چهره با مردم و بازدید نزدیک از پروژه های مهم استان مانند راه آهن اردبیل و سایر برنامه های آیت الله رئیسی فرصتی بود برای بیان چالشها و مشکلات استان از سوی مردم و مسوولین استان و شنیدن آن از سوی مقامات عالی کشور. البته آنچه در این زمینه حائز اهمیت است اهتمام مسوولان اجرایی استان به اجرایی شدن این مصوبات است که به نظر می رسد مقامات عالی استان خود را متعهد به اجرای این طرح ها می بینند.

بخش معدن استان رونق می گیرد

یکی از ظرفیت‌های مهم استان که در سال پیش مورد توجه قرار گرفت، وجود معادن استان است در این چهارچوب به منظور فعال کردن چهار پهنه‌ اکتشاف مواد معدنی در استان،  در مجموع ۱۲ پروانه اکتشاف برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی صادر شد. از این موارد، ۲ محدوده معدنی مشگین‌شهر شامل مس، مولیبدن و طلا در مرحله صدور گواهی کشف است که بهره‌برداری از آنها در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و به دنبال آن واحد تولید کنسانتره مس در استان احداث خواهد شد.  

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در پهنه قزل اوزن چهار محدوده اکتشافی دارد که پروانه گرفته و عملیات حفاری در یکی از آنها آغاز شده است. علاوه بر این ۳۶ پروانه اکتشاف دیگر برای بخش خصوصی صادر شده است که اگر به نتیجه برسد، بخش معدن استان اردبیل جهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

۲ زون معدنی از مجموع زون‌های معدنی کشور در منطقه خلخال واقع شده و تاکنون ۲۷ پروانه بهره برداری و همچنین ۱۰ پروانه اکتشاف معدن در این شهرستان صادر شده است که سالانه یک میلیون تن مصالح معدنی از ذخایر ۶۰ میلیون تنی این شهرستان استخراج می‌شود.

ساخت واحدهای مسکونی در قالب طرح جهش تولید 

 در بخش مسکن استان هم سال گذشته اقدامات قابل اعتنایی انجام شد. در این چهارچوب زمین و منابع اعتباری ساخت دست کم پنج هزار واحد مسکونی در قالب طرح جهش تولید و اقدام ملی تامین شد که پیش‌بینی می‌شود این واحدها تا پایان سال ۱۴۰۲ احداث و واگذار شود.

در قالب طرح جهش تولید و اقدام ملی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای مختلف استان و سه هزار و ۵۰۰ واحد نیز در شهر اردبیل در حال اجراست که با تامین زیرساخت‌ها و واگذاری زمین رایگان به متقاضیان دارای پیشرفت مناسبی است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل، در قالب جهش تولید مسکن ۸۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که از اوایل سال ۱۴۰۱ هم عملیات اجرایی پروژه جهش تولید مسکن آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده فاز اول آن تکمیل و تحویل متقاضیان شود.

خیرین برای مسکن محرومین آستین بالا می زنند

احداث واحدهای مسکونی خیرساز از دیگر رویدادهای مهم استان در سال۱۴۰۰ بود؛ خیران استان در حال حاضر۳۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت دارند که این واحدها به محض تکمیل در اختیار محرومین استان اردبیل قرار خواهد گرفت؛ این در حالی است که پیش‌تر خیرین استان ۳۹۶ واحد مسکونی ساخته و در اختیار محرومین قرار دادند.

برای ساخت این واحدها خدمات رایگان از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری اردبیل در صدور پروانه و مسائل اجرایی و نظارتی ارائه می‌شود.  به اذعان مسئولان امر سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند از ظرفیت مهندسان خیر در بحث صدور پروانه و امضای نقشه استفاده کند و راهکارهای لازم را در مورد کاهش هزینه‌ها اعمال کند.

 

اجرای مرحله دوم طرح مشاغل خانگی و صادرات ۱۱ میلیون دلاری تعاونی‌ها

سال گذشته مرحله دوم طرح توسعه مشاغل خانگی در قالب توانمندسازی، آموزش، مشاوره و استعدادسنجی متقاضیان و همچنین شبکه‌سازی نیز در اردبیل اجرا شد که توسعه و حمایت از این مشاغل در شرایط کرونایی گام موثری در حمایت از اقتصاد خانواده‌ها بود.  

یک هزار و ۹۰۰ متقاضی در طرح توسعه مشاغل خانگی در این استان نام‌نویسی کردند که فرصت خوبی برای مدیریت کسب و کارهای خانگی از طریق پیوند با بنگاه‌های بالادستی، تشکیل شبکه، خوشه‌سازی و برندسازی فراهم کرد.  

انتظار می رود با استفاده از ظرفیت کاریابی‌ها و دفاتر تسهیل گری، طرح توسعه مشاغل خانگی اردبیل به عنوان استان نمونه کشور تبدیل شود. 

از آغاز اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بیش از یک هزار نفر از طریق اجرای طرح مشاغل خانگی وارد بازار کار شدند. این در حالی است که هدف نهایی طرح، ایجاد اشتغال برای ۲ هزار نفر از افراد جویای کار در استان اردبیل است.

سال گذشته بنابر آمارهای رسمی شرکت‌های تعاونی استان اردبیل بیش از ۱۱ میلیون دلار کالای تولیدی خود را به مقصد کشورهای مختلف از جمله آلمان، روسیه، قطر، ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان صادر کردند.

همچنین تعداد ۷۲ شرکت تعاونی با ایجاد فرصت شغلی برای ۷۲۷ نفر در یک‌سال گذشته در استان اردبیل راه‌اندازی شد و۱۲ شرکت تعاونی راکد نیز با تغییر موضوع فعالیت، تغییر اعضای هیات مدیره و تزریق تسهیلات فعال شده است.

در حال حاضر یک هزار و ۹۴۱ شرکت تعاونی با ایجاد فرصت شغلی برای ۱۶ هزار و ۵۹۴ نفر در استان اردبیل در حال فعالیت اقتصادی است.

برنامه ۲۳۰ هزار میلیاردی برای توسعه کشت و صنعت مغان

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان پیش‌تر مجموعه‌ای زیان‌ده شده بود اما مدیرعامل این شرکت اواسط سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که برای شکوفایی بیشتر شرکت برنامه توسعه ۲۳۰ هزار میلیارد ریالی آماده و جهت پیگیری به وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد که پنج هزار فرصت شغلی جدید در صورت اخذ تسهیلات لازم ایجاد خواهد کرد.

این شرکت با داشتن اراضی وسیع زراعی، ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر از شرکت‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود که با وجود کاهش سه هزار هکتار از اراضی شرکت ناشی از واگذاری آن به عشایر، میزان تولیدات شرکت افزایش یافته است.

۱۰ جایگاه گاو خشک به مساحت ۲۵ هزار مترمربع، تسطیح اراضی جهت کشت صنوبر واقع به مساحت هشت هکتار، احداث پمپاژ و فیلتراسیون طرح ۹۲ هکتاری انگور و زیتون، سیلوی خندقی ۱۷ هزار تنی، پروژه زهکشی اراضی بخش ۶ به مساحت ۲۰ هکتار، تبدیل اراضی بایر به دایر (تسطیح اراضی) بخش ۶ و تکمیل و راه اندازی گلخانه یک هکتاری جهت نگهداری گلدان‌های درختچه میوه به صورت قرنطینه از جمله طرح هایی است که با تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی در شرکت به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

برق رسانی به روستاها در قالب طرح جهاد روشنایی

از دیگر اتفاقات مهم در زمینه ارتقای زیرساختهای توسعه استان، احداث و راه‌اندازی ۲۰۰ نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در قالب "طرح جهاد روشنایی" در نقاط مختلف استان اردبیل با همکاری شرکت توزیع نیروی برق و بسیج مهندسین سپاه استان بود. تاکنون ۶۰ نیروگاه پنج کیلوواتی در نقاط مختلف استان در قالب طرح جهاد روشنایی اجرا شده است که با نصب کنتور برای ثبت انرژی تولیدی، از آنها بهره‌برداری خواهد شد.

این طرح در مناطق کم‌برخوردار به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر با هدف درآمدزایی برای خانوارهای کم‌درآمد و تامین بخشی از انرژی مناطق محروم به اجرا درمی‌آید.در حال حاضر۱۰۰ درصد ساکنان نقاط شهری و ۹۹.۹ درصد ساکنان روستاهای استان اردبیل از نعمت برق برخوردار هستند.

 یک‌هزار و ۱۵۳ مگاوات برق در این استان تولید می‌شود که نیاز پیک مصرف سالانه منطقه ۴۶۰ مگاوات است و این نشان می دهد که زیرساخت انرژی مورد نیاز در بخش صنعت در استان مهیاست

دشت های بحرانی اردبیل؛۱۳۰ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد

شاید کمتر کسی تصور کپد که استان اردبیل هم دچار مشکل کم آبی و کاهش سطح آبهای زیرزمینی باشد. با این حال این شرایط،همانند سایر استانهای کشور در اردبیل هم ساری و جاری است. برون رفت از این بحران البته نیازمند ورود قاطعانه وزارت نیرو و زیر مجموعه های آن حمایت دستگاههای نظارتی و البته همراهی مردم و کشاورزان است که در این بین همراهی کشاورزان مهمترین مساله می باشد.برخی منابع از وجود بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان خبر می‌دهند.  سال گذشته ۱۳۴ حلقه چاه غیرمجاز در راستای مدیریت و نظارت دقیق بر منابع آب زیرزمینی و حفاظت و صیانت از این منابع در نقاط مختلف استان مسدود و صرفه‌جویی حاصل از انسداد این چاه‌ها بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب عنوان شد.

علاوه بر این در راستای جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز نیز در این مدت از طریق تقلیل منصوبات، قطع برق چاه‌ها و برچیدن منصوبات ۸۵ حلقه چاه کشاورزی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب صرفه‌جویی صورت گرفت.

بنابر اعلام شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، حدود ۱۹۵ دستگاه کنتور هوشمند و حجمی بر روی چاه‌های استان نصب شد و ۳۰ دستگاه نیز با هزینه بهره‌برداران چاه‌ها خریداری شده که در آینده نزدیک نصب خواهد شد.

 

توسعه روستایی؛ زمینه سازی برای مهاجرت معکوس

 توسعه روستاها به عنوان یکی از ارکان مهم راهبردهای کلان مانند اقتصاد مقاومتی و اقتصاد بدون نفت در دولویت دولت سیزدهم بوده است در این چهارچوب اقدامات گسترده ای در بخشهای مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل سال گذشته از مقاوم‌سازی نزدیک به ۶۳ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی این استان خبر داد. این طرح در کشور از سال ۱۳۸۴ آغاز و در استان اردبیل نیز برای ۱۰۰ هزار واحد روستایی اقدام به بهسازی و مقاوم‌سازی انجام شد که بنابر آمارهای رسمی تاکنون شاهد مقاوم‌سازی ۶۳ هزار واحد هستیم.

سهمیه استان اردبیل در بحث مقاوم‌سازی مسکن روستایی برای سال‌ گذشته چهار هزار واحد بود که برای سه‌هزار و ۶۰۰ واحد با همکاری ۲۸ دفتر فنی و ۲۸۰ مهندس ناظر معرفی به بانک‌های عامل  انجام شد.

در حال حاضر یک‌هزار و ۸۴۹ روستای دارای سکنه در استان اردبیل وجود دارد که برای یک‌هزار و ۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار آن طرح هادی تهیه و در ۴۸۳ روستا اجرا شده است و بر اساس آخرین آمارهای سال ۱۴۰۰، در ۵۰ روستای استان این طرح در حال اجرا و یا بازنگری است.

علاوه بر این مجوز تهیه و تدوین طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار صادر شده که البته برخی موارد استثنا نیز وجود دارد و از جمله ۱۸۰ روستا مطالعه و برای آنها طرح هادی تهیه شده است.

به گفته مسئولان ذی‌ربط، بازنگری طرح هادی ۹۰ روستا در دستور کار قرار دارد و قرار است سالانه در ۱۲۰ روستا بازنگری طرح هادی انجام شود.

روستابازارها گامی برای توسعه اقتصاد روستایی

 تاکنون هشت روستابازار با هدف عرضه مستقیم و بدون واسطه کالاهای بخش کشاورزی از مزرعه به دست مردم در این استان راه‌اندازی شده و مسئولان امر سال گذشته اعلام کردند که ۶ روستابازار جدید نیز در حال راه‌اندازی است.

تا سقف ۳۰ درصد تخفیف در این مراکز ارائه می‌شود و مردم می‌توانند از این مراکز کالاهای باکیفیت تولید شده در استان را که شامل مواد لبنی، گوشت سفید، گوشت قرمز، حبوبات و سایر اقلام پرمصرف است، تهیه کنند.

۲۰۰ تعاونی روستایی در عرصه‌های مختلف اقتصادی استان اردبیل فعالیت دارند که ۱۵۰ نفر از اعضای این تعاونی‌ها در عرصه‌های مختلف تولیدات لبنی و پروتئینی، دامداری و پرورش مرغ فعالیت می‌کنند.

راه اندازی ۱۱۵شهرک گلخانه ای؛ گام بلند دولت برای ارتقای امنیت غذایی

 از دیگر رویدادهای مهم اقتصادی سال گذشته می‌توان به راه‌اندازی ۱۱۵ هکتار شهرک گلخانه‌ای در این استان با هدف رونق تولید و اشتغال اشاره کرذ و علاوه بر این ۲۴۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای هم در دست احداث است که تا سال آینده بخشی از این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری شهرک گلخانه‌ای پارس آباد مغان از جمله اقدام‌ها در این راستا است که ۵۷۰ هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شده و ۴۸ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی اعم از بومی و غیربومی فعالیت خود را در آن آغاز کرده‌اند.

در سال‌های اخیر ۲۸۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای در استان ایجاد شده و هم‌اکنون هم ۱۰ شهرک گلخانه‌ای متشکل از هشت شهرک دولتی و ۲ شهرک خصوصی در حال تولید محصولات متنوع است.

گمرک اردبیل بلوک صادراتی فرش می شود

 تلاش برای تجهیز گمرک اردبیل به بلوک صادراتی فرش به منظور تمهید امکان صادرات فرش از استان از دیگر رویدادهای مهم سال گذشته بود.

برای احیای صادرات فرش از استان اردبیل رایزنی‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز و ارزیاب نهایی در گمرکات در حال فراهم شدن است تا بازرگانان فرش به جای صادرات از قم، تبریز و یا تهران از گمرکات این استان صادرات فرش و صنایع دستی را انجام دهند.

ثبت جهانی ۱۵ طرح فرش دستباف این استان از جمله ریز ماهی، بیجار و کله قوچی از جمله ظرفیت‌های این حوزه است و سالانه ۹۰ هزار مترمربع فرش دستباف از سوی ۴۴ هزار بافنده در این استان تولید می‌شود.

گازرسانی به روستاها؛ گام بلند برای تحقق عدالت اجتماعی

طرح گازرسانی به ۵۵ روستا در استان اردبیل نیز سال ۱۴۰۰ تکمیل شد و مجموع تعداد روستاهای برخوردار از گاز طبیعی استان از بدو تاسیس شرکت گاز تا کنون به یک‌هزار و ۴۲۷ روستا رسید.

گازرسانی به ۷۷ روستای دیگر استان اردبیل در دست اجرا است که با بهره‌مندی آنها، میزان ضریب نفوذ گاز طبیعی در نقاط روستایی این استان به بیش از ۹۸ درصد خواهد رسید.

استان اردبیل با جمعیتی افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر، ۲۹ شهر و یک‌هزار و ۸۵۶ روستا و آبادی دارد و تعداد کل مشترکان گاز طبیعی آن تا کنون به ۵۲۱ هزار و ۳۹۹ مشترک رسیده است که از این تعداد، بیش از ۱۳۹ هزار مشترک روستایی هستند.


از طرح توسعه سه خوشه صنعتی تا اجرای پالایشگاه غلات

 اجرای طرح توسعه سه خوشه صنعتی استان شامل صنایع چوب و مبلمان، پوشاک و شیرآلات ساختمانی از دیگر خبرهای اقتصادی درخور توجه سال گذشته بود که هدف از آن تقویت ارتباط، شبکه‌سازی و همکاری اعضای خوشه با یکدیگر است و نقش مهمی در توسعه صنعت و افزایش صادرات دارند.

از ۲ سال گذشته مطالعات امکان سنجی ۱۲ خوشه صنعتی جدید در استان اردبیل آغاز شد که با توجه به گسترش فعالیت و نیازسنجی‌های انجام شده، سه خوشه صنعتی صنایع چوب و مبلمان، پوشاک و شیرآلات ساختمانی مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت.

به منظور حمایت و ایجاد هماهنگی بین تولیدکنندگان و دستگاه‌های اجرایی تاکنون توسعه سه خوشه صنعتی فرش، پلاستیک و لبنیات در استان اردبیل به مرحله اجرا درآمده و طرح توسعه خوشه‌های جدید مذکور هم در دستور کار قرار گرفته است.

احداث شهرک صنعتی در خلخال؛ گره توسعه خلخال باز می شود

از دیگر خبرهای درخور توجه حوزه اقتصادی استان اردبیل در سال گذشته توسعه شهرستان خلخال با احداث شهرک صنعتی جدید بود که بر مبنای آن قرار است با مکان‌یابی و تملک زمین مورد نظر، شهرک صنعتی جدیدی با هدف جهش تولید و اشتغال و جلب و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خلخال احداث می‌شود.

یکی از مشکلات حال حاضر شهرستان خلخال، اشباع شهرک صنعتی این شهرستان است که به دلیل نبود زمین صنعتی در پاسخگویی به درخواست‌های مکرر سرمایه گذاران در تنگنا قرار گرفته و همین امر ایجاد شهرک صنعتی جدید در آن را ایجاب می‌کند.

 برای تامین زمین صنعتی مورد نیاز، مقدمات آماده‌سازی ناحیه صنعتی گزاز به وسعت ۸۲ هکتار که با مساحت ۳۰ هکتار آغاز شده که برای مهیا شدن و تکمیل زیرساخت‌ها، نیازمند تامین اعتبارات استانی و ملی و همکاری دستگاه‌های خدمت‌رسان از جمله شرکت‌های آب، برق و گاز است.

احداث پالایشگاه غلات در اردبیل 

احداث پالایشگاه غلات در اردبیل نیز از دیگر رویدادهای قابل توجه بود که قرار است در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل با اعتبار ۳۸ میلیون یورو احداث و راه‌اندازی شود.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل، فروکتوز، سوربیتول، نشاسته، پودر گلوتن،  جوانه ذرت از جمله تولیدات پالایشگاه غلات از جمله محصولات پالایشگاه غلات است و با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال ۳۵۰ نفر به‌ صورت مستقیم و یک هزار و ۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد.

این پالایشگاه از مهم‌ترین طرح‌های صنعتی و کشاورزی در منطقه است و تکمیل آن نیاز داخلی کشور به واردات محصولات مرتبط را برطرف خواهد کرد و صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی اتفاق خواهد افتاد.

مجتمع های خدمات بین راهی و ارتقای زیرساختهای گردشگری استان

ساخت ۱۰ مجتمع خدماتی، رفاهی بین‌راهی جدید در نقاط مختلف نیز از دیگر خبرهای خوب حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل در سال گذشته بود که در مجموع ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مسئولان امر تلاش دارند ۶ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی در نیم نخست امسال افتتاح شود و در کنار این ۲۱ مجتمع خدماتی، رفاهی بین‌راهی در مراحل استعلام از دستگاه‌های مرتبط است که پس از دریافت مجوزهای لازم، عملیات احداث آنها آغاز خواهد شد.

هم‌اکنون ۱۷ مجتمع خدماتی، رفاهی بین‌راهی در استان اردبیل به مردم ارائه خدمت می‌کنند که دارای امکاناتی مانند نمازخانه، جایگاه سوخت، رستوران، سرویس‌های بهداشتی،  فروشگاه‌های خدماتی، فضای سبز و تعمیرگاه هستند.

 

فعالیت ۳۳ شرکت دانش‌بنیان 

 از جمله خبرهای مهم سال ۱۴۰۰ در حوزه علم و فناوری هم می‌توان به فعالیت ۲۶۷ واحد فناور و ۳۳ شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری استان اشاره کرد که ۱۷ مورد آن مربوط به صنعت می باشد و از این تعداد ۱۲ مورد آن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل مستقر است.

محصولات ۹۶ شرکت دانش بنیان، فناور و مرکز رشد در استان تا کنون تجاری‌سازی شده است و اولویت اصلی تمرکز اساسی بر روی ایده‌هایی است که بتواند جایگزین کالاهای وارداتی و تحریمی باشد و در این راستا چهار طرح تشخیص سرطان ریه با استفاده از هوش مصنوعی، تولید چراغ های گلخانه ای هوشمند با تکیه بر پایه تکنولوژی (LED)، اپلیکشن جامع صنعت ساختمان و دستگاه سانتریفوژ دور بالای هوشمند رونمایی شد.

در این راستا اولین قرارداد تخصیص خط اعتباری ۱۵۰ میلیارد ریالی به شرکت‌های دانش بنیان استان اردبیل با هدف توانمندسازی آنها بین پارک علم و فناوری اردبیل و صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری اردبیل به امضا رسید.

سال گذشته همچنین آزمایشگاه کمومتریکس (Chemometrics) با هزینه حدود ۶ میلیارد ریال در آیینی در دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.

روش‌های محاسباتی کمومتریکس روش‌هایی مبتنی بر تجزیه و تحلیل آماری و ریاضی داده‌های شیمیایی هستند که به عنوان روش‌هایی کارآمد برای خلاصه کردن اطلاعات مفید از یک سری داده­ مشخص و پیش‌بینی سری دیگر از داده‌ها شناخته می‌­شوند.

داده‌های به دست آمده از روش‌های اندازه‌ گیری کمی یا کیفی توسط تکنیک‌های آماری و ریاضی بکار رفته در روش‌های کمومتریکس به اطلاعات ارزشمندی تبدیل می‌شود که بر اساس این اطلاعات، آگاهی و دانش بر فرایند شیمیایی افزایش یافته و سبب فهم و درک درست و تصمیم‌گیری صحیح می‌گردد.

تلاش برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات گلخانه‌ای در اردبیل با هدف رونق تولید و ایجاد فرصت‌های اشتغال از دیگر خبرهای مهم بود این حوزه بود.

الگوی کشت و کشت گلخانه‌ای مد نظر قرار گرفته و سرمایه‌گذاری خوبی هم در این بخش ایجاد شده ولی لازم بود ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم این گلخانه‌ها به صورت مداوم فعالیت داشته باشند.

از سویی کشت سنتی قابل قبول نبوده و کشاورزی باید از حالت سنتی خارج و مجهز به فناوری روز باشد تا به تولید ثروت، رونق تولید و اشتغال، توسعه صادرات و رقابت در بازارهای جهانی منجر شود که این مرکز تحقیقاتی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

سال ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۲ باب مدرسه در استان اردبیل با صرف ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار برای اتصال هر یک از مدارس به اینترنت، به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

در حال حاضر یک هزار و ۸۶۰ مدرسه شهری و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل به شبکه ملی اطلاعات وصل هستند و مصرف اینترنت نیز در همه این مدارس رایگان است.

برای توسعه شبکه فیبر نوری در شمال استان پارسال ۱۱۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری اجرا شد و امسال نیز برای دست‌یابی به اهداف توسعه گردشگری در جنوب استان ۸۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری در این منطقه اجرا خواهد شد.

 نازایی بیش از ۲ هزار زوج با خدمات درمانی-بهداشتی مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی استان اردبیل در سال ۱۴۰۰ با موفقیت‌ درمان شد.

سالانه به طور متوسط بیش از ۶ هزار نفر برای رفع مشکل نازایی به این مرکز مراجعه می‌کنند که حدود یک‌سوم آنها که مراحل درمانی خود را تا اخذ نتیجه پیگیری می‌کنند، صاحب فرزند می‌شوند.  

این مجموعه در حوزه سلامت باروری زیرساخت‌های مناسبی جهت ارائه خدمات درمانی به زوجین نابارور ایجاد کرده و با توجه به نیازسنجی دقیق با ایجاد مرکز درمان ناباروری قفقاز بخشی از دانش فنی پژوهشگاه رویان که یک قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی و پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی است را در استان اردبیل بومی‌سازی کرده است.

 

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.