| کد خبر: 86878 |

◄ خلبانی، یک تفکر است

داود ربیعی- پژوهشگر و مشاور توسعه ارتباطات هوانوردی

تین‌نیوز| همیشه برای یک علاقه‌مند به نویسندگی، مناسبت‌های تاریخی و تقویمی، بهترین فرصت برای نوشتن است. نوشتن از آنچه باید درباره یک رویداد تاریخی و تقویمی نوشت. گاهی این روز، برگی از تاریخ است که صدها زنجیره اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دست به دست هم می‌دهند تا روزی در تقویم ملی یک کشور ثبت شود. اما آنچه باعث شد تا امروز دستی بر قلم ببرم و دل نوشته‌ای در قالب یک یادداشت مطبوعاتی بنویسم، روز جهانی خلبان است. روزی که جایش در تقویم ملی کشورمان خالی است اما در سیطره جهانی، دارای ارزش بالایی است.
 
از اهمیت نقش خلبان و حرفه خلبانی به عنوان یکی از ارکان مهم هوانوردی بگذریم، روز خلبان می‌تواند به عنوان یک عامل برای پرداخت به این حرفه از جوانب دیگر باشد. به عقیده نگارنده، هر حرفه جدا از دانش تخصصی دارای یک بینش و تفکر است. به عنوان نمونه، یک نویسنده را به عنوان فردی که قوه تخیل بالایی دارد، می‌شناسند. روزنامه‌نگار را به تحلیل، هنرمند را به نگاه متفاوت، مهندس را به دقت بالا و تجزیه و تحلیل مباحث می‌شناسند و اما خلبان به چه تفکری شهره است؟
 
به نظر نگارنده، خلبان، می‌تواند ترکیبی از عناوین مطرح شده باشد. دقت بالا، قدرت تصمیم‌گیری در لحظه، دوراندیشی و بررسی تمامی مباحث و مسائل پیش از وقوع، می‌تواند بینش و تفکر خلبان باشد.
 
حال باید به این موضوع دقت کرد که در جامعه ما، علاوه بر آموزش دانش و تخصص خلبانی، در افزایش کدامیک از عناوین مطرح شده، فعالیتی صورت می‌‌گیرد و آیا در بدو ورود شخص علاقه‌مند به خلبانی، در کدام مرحله، بالفعل بودن کدامیک از مفاهیم مطرح شده سنجش و آزمایش می شود. از سوی دیگر، ایمنی یک پرواز و مدیریت بحران در زمره بالقوه کردن این مفاهیم با اهمیت دارد.

روز خلبان، می‌تواند روزی برای تفکر و بینش برای این حرفه باشد. یک خلبان خوب و حرفه ای، به طور حتم دارای دانش تخصصی حرفه خود است اما در خصوص بینش و تفکر خلبانی، نمی‌توان همه خلبانان در یک رتبه دسته‌بندی کرد. در روز خلبان به افزایش بینش خلبانی بیاندیشیم.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.