| کد خبر: 17545 |

اختصاصی تین نیوز / مدیرعامل راه‌آهن در جلسه اتاق فکر عنوان کرد:

◄ ساختار لایحه " رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی " اجرایی عملیاتی است

تین نیوز| مدیرعامل راه آهن بسته پیشنهادی دولت در خصوص خروج از رکود را کارشناسانه و دارای ساختاری عملیاتی ـ اجرایی دانست.

به گزارش تین نیوز، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن در نشست اتاق فکر ریلی راه آهن، بخش های مربوط به صنعت حمل و نقل ریلی در بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود را تشریح کرد.

پورسیدآقایی در این جلسه با بیان این نکته که بسته پیشنهادی  دولت کمک می کند نظام مالی کشور اصلاح شود گفت: رویکرد مهم دولت در این بسته پیشنهادی اصلاح نظام بانکی با توجه به خصوصی سازی است.

مدیر کل راه آهن در ادامه، بخش هایی از بسته پیشنهادی دولت درباره خروج از رکود را بررسی کرد و موارد زیر را بیان کرد:
1-  در این بسته به دولت اجازه داده شده بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقوقی غیردولتی را که در چارچوب مقررات قانونی مربوط تا پایان سال1392 ایجاد شده است، از محل مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی) به میزانی که سالانه به صورت جمعی ـ خرجی در قوانین بودجه سنواتی منظور می‌شود، تسویه نماید.

2- وزارت امور اقتصادی و دارایی، اسناد تعهدی خاصی را با عنوان اوراق تسویه خزانه صادر و در اختیار اشخاص حقوقی غیر دولتی طلبکار قرار می دهد که این اسناد می تواند به منظور تسویه بدهی اشخاص یاد شده به دولت مورد استفاده قرار گیرد.

3- تمامی بانک ها و موسسات اعتباری موظفند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تا مدت سه سال (سالانه حداقل سی و سه درصد) از اموال و دارایی‏ های مازاد بر حد مجاز (اعم از منقول، غیرمنقول، سهام و سرقفلی) را بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار که به تملک آنها و شرکت‏ های تابعه درآمده است، واگذار نمایند. 

منظور از شرکت‌ های تابعه مذکور شرکت‌هایی است که بانک ها و موسسات اعتباری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالک بیش از پنجاه درصد سهام آن بوده یا اکثریت اعضای هیأت مدیره آن را تعیین نماید.

4- به بانک های عامل حساب ذخیره ارزی اجازه داده شده تا یک صد هزار میلیارد ریال به اتکای مطالبات از اشخاص بابت اعطای تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی، اوراق بهادار مبتنی بر دارایی منتشر نمایند و منابع حاصل را به خزانه واریز نمایند.

در ادامه جلسه، مدیرعامل راه آهن با اشاره به توانایی بخش خصوصی در پیگیری و بررسی این لایحه از مجلس گفت: پیشنهاد من این است که انجمن ریلی و انجمن صنایع در خصوص این لایحه از مجلس پیگیر باشند، البته راه آهن به نوبه خود پیگیر این لایحه است اما با توجه به رویکرد و نگاه ویژه به بخش خصوصی در صورت همکاری می توان منتظر رخدادهای خوبی در این صنعت بود.

جلسه اتاق فکر ریلی، امروز (بیست و دوم مرداد) در راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.