| کد خبر: 56667 |

کمربندِ «قیدار» در کوران تصادفات بسته نشد / مردودی پروژه‌ای روی عدد۲۰

تین نیوز | کمربندی شهر قیدار بعد از گذشت نزدیک به ۶ سال تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا پروژه‌ای که در قالب مهر ماندگار قرار بود تکمیل شود، به سراب وعده‌ها برای مردم شهرستان خدابنده تبدیل شود.
 
کمربندی شهر قیدار پروژه‌ای قرار بود در مدت یک‌سال کار ساخت آن به اتمام برسد تا در کنار کم کردن حجم ترافیک محور زنجان - خدابنده - همدان از آمار تصادفات و سوانح جاده‌ای این محور نیز کم کند، اما این روزها پروژه در ایستگاه وعده‌ها توقف کرده تا شاید تزریق اعتبارات بتواند این پروژه را به حرکت درآورد.
 
وقوع تصادفات مكرر در شهر قیدار و قربانی شدن مردم بی‌گناه زیر خودروهای سنگین، واژگونی تانكرهای حامل مواد اشتعال‌زا در خیابان كمربندی در سال ۸۷ و از بین رفتن زیر‌ساخت‌های شهری از جمله آسفالت و زیرسازی خیابان‌ها باعث شد كه مسئولان وقت به فكر احداث كمربندی در شهر قیدار بیفتند، به‌طوری كه استاندار وقت به همراه مدیر‌كل راه و شهرسازی و مسئولان عالی‌رتبه استان و شهرستان در آذر ماه ۸۸ در مركز شهرستان حاضر شده و كلنگ احداث كمربندی را به زمین زدند.
 
سلام و صلوات‌ها در روز كلنگ‌زنی بالا گرفت و در بهار سال ۸۹ فرماندار وقت به همراه معاون خود در كنار مسئولان راه مزارع گندم را در مسیر گذر پروژه تخریب و با هماهنگی جهاد نصر بازگشایی کردند. همان سال تعدادی از پل‌ها از جمله پل مسیر ابهر نیمه‌كاره احداث و قسمتی از زیرسازی انجام شد.
 
اگرچه اداره‌كل راه و شهرسازی هیچ پولی به صاحبان املاك مسیر كمربندی پرداخت نكرده بود و مزارع گندم نیز تخریب شده بود ولی مردم به خاطر احداث كمربندی اظهار خوشحالی می‌كردند و تقاضای اتمام سریع پروژه را داشتند. استاندار وقت زنجان در هنگام كلنگ‌زنی، زمان اتمام پروژه كمربندی را پایان سال مالی ۸۹ اعلام كرد.
 
بعد گذشت بیش از هفت سال از كلنگ‌زنی كمربندی قیدار و طرح ارتقای جاده سلطانیه به كبودرآهنگ، خواسته‌های مردم تحقق نیافت و ارابه‌های سنگین علاوه‌بر وارد كردن خسارت‌های جانی و مالی، آسایش را از چشمان شهروندان ربوده‌اند و مردم نگرانند كه با این روند آینده آن‌ها چه خواهد شد.
 
این در حالیست که فرماندار شهرستان خدابنده در اولین جلسه شورای اداری شهرستان در جمع مسئولان اعلام کرد که در سال‌جاری برای احداث كمربندی ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته بود كه با نظر نماینده، مقداری از این اعتبار در سایر پروژه‌های شهرستان توزیع شد.
 
فتحی، نبود كمربندی را از معضلات اصلی شهرستان عنوان كرد و گفت: با احداث این پروژه، شهرستان راه توسعه و عمران را طی خواهد كرد.
 
وی افزود: این پروژه بزرگ در پنج قطعه با پیشرفت فیزیكی ۲۰ درصد در حال اجراست.
 
مقام عالی دولت در شهرستان، اعتبار كمربندی قیدار در سال ۹۴ را مبلغ ۶.۵ میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: این اعتبار پاسخگوی تکمیل كمربندی نبوده و باید توجه زیادی از سوی دولت انجام گیرد.
 
كمربندی قیدار ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد
 
كمربندی قیدار در آذر ماه سال ۱۳۸۸ كلنگ‌زنی شد و با گذشت پنج سال و ۷ ماه، تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: به خاطر حوادث دلخراش رانندگی در خیابان‌های شهر قیدار، عبور خودروهای سنگین و كاهش ترافیك شهری، احداث كمربندی در سال ۱۳۸۸ پیشنهاد شد و آذرماه با حضور استاندار وقت و مسئولان عالی شهرستان كلنگ‌زنی انجام گرفت.
 
حكمت‌اله خدابنده‌لو افزود: كمربندی قیدار دارای طول ۱۸ كیلومتر است كه با واریانت‌ها و رمپ‌ها به ۲۵ كیلومتر می‌رسد و شركت مهندسین رهیاب ملل مشاور و جهاد نصر هم مجری پروژه است.
 
وی افزود: این پروژه علی‌رغم كلنگ‌زنی در سال ۸۸، در ششم اردیبهشت ماه سال ۹۰ با مبلغ اولیه ۲۰ میلیارد تومان براساس فهرست بهای سال ۸۸ با مدت قرارداد ۳۶ ماهه به پیمان گذاشته شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینكه از زمان انعقاد قرارداد تا به امروز در مجموع پنج میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است، گفت: عملا مدت قرارداد به اتمام رسیده و ما بیش از چهار میلیارد تومان به پیمانكار بدهكار هستیم.
 
خدابنده‌لو با بیان اینكه در تاریخ ششم اردیبهشت ماه سال ۹۳ قرارداد پیمانكار دوباره تمدید شد، گفت: عملیات بازگشایی مسیر و زیرسازی، تقریبا ۷۰ درصد به پایان رسیده است و ۶ دهنه پل بزرگ، ۳۰ دهنه پل كوچك در مسیر ۱۸ كیلومتر كمربندی وجود دارد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی با بیان این موضوع كه ۷۰ درصد اعتبارات در روسازی و آسفالت‌ریزی هزینه می‌شود، گفت: بازگشایی كمربندی جز تعداد باغات كوچك كه صاحبان آن‌ها هزینه می‌خواهند، تمام شده است كه با اختصاص اعتبار می‌توان این مشكل را رفع کرد.
 
چهار میلیارد تومان به پیمانكار بدهكار هستیم
 
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان خدابنده، قطعه دو پروژه را از سلطانیه تا ابتدای كمربندی عنوان كرد و گفت: تعدادی تقاطع غیرهمسطح در ابتدای كمربندی واقع شده و ۱۳۱ آبرو دارد که پنج تا ۶ درصد پیشرفت دارد، ولی به علت نبود اعتبار متوقف شده است.
 
خدابنده لو با قدردانی از مساعدت و تلاش‌های شركت پیمان راه همدان، گفت: قطعه چهار تا گردنه گوگجه ییلاق ابنیه اجرا و خاكبرداری شده است.
 
وی كوهستانی بودن و عدم‌تخصیص اعتبارات كافی را مشكل اساسی این پروژه اعلام كرده و گفت: ما یك تقاطع در گردنه پیر مرزبان داریم كه تنها ۱۸ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
 
رئیس اداره راه و شهرسازی گفت: برای این پروژه اعتبار در حد یك طرح ملی ارائه نمی‌شود كه باید نسبت به اتمام و فعال شدن پروژه اقدام كرد.
 
به هر روی با توجه به استمرار وعده های مسئولان برای تکمیل این پروژه هنوز معلوم نیست باید چند حادثه و تصادف در کمربندی خدابنده رخ دهد و چند انسان قربانی شود تا شاید وعده‌ها رنگ واقعیت و اجرایی به خود بگیرند.
 
آنچه مسلم است تکمیل پروژه در گرو تامین اعتبارات مورد نیاز است، موضوعی که باید به عنوان دغدغه جدی مردم در دستور کار مسئولان زنجان قرار گیرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.