| کد خبر: 49841 |

◄ پاسخگوی قربانیان " دره مرگ " کیست؟

تین نیوز |  پس از وقوع حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا با 28 مسافر شرکت هواپیمایی ماهان و سقوط در "دره ورسک"، کلیه نهادهای ذی ربط در پی علل وقوع حادثه بودند و مصاحبه های آنها حاکی از تناقض در شرح روایت دارد. اما در این میان حتی دل یک نفر از این نهادها برای جویا شدن حال خانواده متوفیان و بازماندگان نمی تپید. به راستی پاسخگوی مردم کیست؟

به گزارش خبرنگار تین نیوز، اظهارات ضد و نقیض در بیان نحوه بروز حادثه واژگونی اتوبوس در دره ورسک سوالات بی پاسخی در اذهان عمومی همچون چگونگی توافق شرکت هواپیمایی ماهان با مسافران برای سوار شدن بر اتوبوس، علت عادی بودن نوع سفر، محل حرکت اتوبوس به سمت ساری، اعلام عدم مسئولیت پذیری ماهان در قبال مسافران از سوی یک خلبان و  چرایی واژگونی اتوبوس از لحاظ فنی یا راننده با وجود مدیران فنی شرکت ها و سیستم های برخط  برجا گذاشته است.

در این گزارش جزییات این حادثه از ابتدا تا کنون مورد توجه قرار گرفته است.

 یک منبع آگاه به تین نیوز گفت: ظاهرا پرواز مشهد به ساری شرکت هواپیمایی ماهان که به دلیل بدی آب و هوا نتوانست در فرودگاه ساری فرود بیاید به سمت تهران تغییر مسیر داد و در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست تا مسافران خود را با پرواز  دیگر به ساری منتقل کند اما این اتفاق از طریق اتوبوس رخ داد.
بررسی علل وقوع حادثه؛از نقص فنی تا خواب آلودگی
این مقام آگاه در ادامه بیان داشت: شرکت هواپیمایی ماهان اتوبوسی از پایانه مسافری شهید کلانتری کرج برای این گروه مسافران تهیه و آنها را راهی استان مازندران کرد که در میانه راه اتوبوس‌ به دلیل نقص فنی واژگون و در دره سقوط کرد. وی علت وقوع حادثه را اختلال در سیستم ترمز بیان کرد.

پس از اعلام این خبر با مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت پرس و جو در خصوص این خبر تماس حاصل شد، وی نیز در این باره اظهار داشت: در حال حاضر جلسه ای میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهور و سایر دستگاه های ذیربط در حوزه ایمنی راه به منظور بررسی علت برخورد اتوبوس با کوه و احتمالات آن از جمله خواب آلودگی راننده یا ترکیدگی لاستیک و نقص فنی در حال برگزاری است.

جواد هدایتی افزود: تعداد تلفات حادثه اتوبوس اسکانیا تا این لحظه 12 نفر اعلام شده و تعداد کل سرنشینان اتوبوس نیز 27 نفر بوده است.

اتوبوس از ترمینال کرج و به صورت عادی حرکت کرده بود

در ادامه  نیز احمدآفرین محمدزاده مدیرکل حمل و نقل پایانه های استان مازندران در گفتگو با تین نیوز با اشاره مشخصات اتوبوس واژگون شده و محل حادثه بیان داشت:  یک اتوبوس اسکانیا مدل 1385 متعلق به شرکت آسیا سفر کرج مسافران خود را به صورت عادی در ساعت 3:30 بامداد روز اول اردیبهشت از پایانه کرج سوار کرده و ساعت 5:05 در جاجرود، 5:55 در دماوند و 7:20 در فیروزکوه توسط پلیس راه ثبت شده است.
 
وی افزود: حدود ساعت 8:00 صبح در 20 کیلومتری جاده ورسک ابتدا به گاردریل، سپس نیوجرسی و در نهایت با انحراف به سمت مخالف و برخوردهای صورت گرفته با کوه موجب کشته شدن تعدادی از هموطنان شده است. همچنین نتیجه گزارش تحلیل مباحث فنی وسیله نقلیه، کارشناسی صحنه تصادف، مسافت‌ طی شده و میزان سرعت اتوبوس از سوی پلیس تکمیل و اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیرعامل ماهان، میهمان  هفته آینده مجلس است
اما انگشت اتهام مجلس در این پرونده رو به شرکت هواپیمایی ماهان است به طوری که علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص واژگونی اتوبوس حامل مسافران جامانده از پرواز تهران- ساری تصریح کرد: باید چگونگی توافق میان مسافران با شرکت ماهان جهت استفاده از اتوبوس به جای هواپیما مشخص شود.

وی با بیان اینکه "مسئولان هوایی کشور  هنگام ارائه گزارش در مجلس اینگونه اطلاعات را  منظور نکرده بودند"یادآور شد: به طور حتم گزارش اولیه این سانحه توسط شرکت مربوطه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری گرفته است. لذا دعوت از مدیرعامل شرکت ماهان در دستور کار کمیسیون برای هفته آینده است.

ماهان مسئولیت قبول نمی کند
مهدی حسنی خلبان شرکت هواپیمایی ماهان در گفتگوی تلویزیونی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا تاکید کرد: این شرکت هیچ مسئولیتی در قبال مسافران حادثه‌دیده اتوبوس اسکانیا در محور فیروزکوه ــ قائم‌شهر ندارد.
وی گفت: به دلیل شرایط جوی فرودگاه ساری برای جابجایی تعدادی از مسافران از شرکت مسافربری سیر و سفر  در خواست ارسال اتوبوس شد که متأسفانه در میانه راه اتوبوس دچار حادثه شد و تعدادی از مسافران جان خود را از دست دادند.  اما عده دیگری با توسط خودرو منتقل شدند. لذا  به دلیل کنسل شدن پرواز تهران ساری، شرکت هواپیمایی ماهان هیچ مسئولیتی در قبال مسافران حادثه دیده، ندارد.

اما اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان پاسخگوی خانواده های قربانیان این حادثه نیست. چرا که مقصرین در حال شانه خالی کردن زیر آب ریخته شده هستند و از طرفی دیگر تناقص میان مسائل عنوان شده خود جای بحث و گفتگو دارد. به طوری هر لحظه امکان دارد یک نفر به قربانیان حادثه افزوده شود.

به گزارش پزشکی قانونی استان مازندران اسامی 12 متوفی حادثه دره ورسک که جواز دفن برای آنها صادر شده به شرح زیر است:

1-معصومه پورعلی جان امیری، فرزند عسکری، ۲۸ ساله، اهل امیر کلای بابل
2-شعیان کریمی راد فرزند حسن علی، ۴۶ ساله، متولد تهران،
3-حکیمه معینی، فرزند حسین، ۶۵ ساله، اهل قائمشهر و
4-رضا رستمی، فرزند رمضان، ۷۰ ساله، اهل روستای درون کلای بابل
5- مهری حجت زاده، فرزند محمد رضا، ۶۵ ساله، متولد شیراز،
6-شیرین بختیاری، فرزند حسن، ۴۴ ساله، اهل بابل،
7-الهه قربان زاده مجاوری، فرزند قربان، ۴۵ ساله، اهل قائمشهر،
8-حسین علی شهرکی، فرزند غلامعلی، ۴۸ ساله، اهل مشهد،
9-سمیه صفرنیا، فرزند محمد علی، ۷ ساله، اهل مشهد
10-اقدس تاجیک، فرزند ولی، ۷۳ ساله، اهل ساری،
11-سمانه شفیعی، فرزند غلامرضا، ۳۱ ساله، اهل مشهد
12-اورنگ طلوعی، فرزند علی اضغر، ۳۷ ساله، اهل بابل 

امید است روزی حقوق مسافر در کشور به طور کامل و با جان و دل از سوی تمام فعالان حوزه حمل و نقل اعم از شرکت های حمل و نقل مسافر و تولید و تامین کننده ناوگان هوایی، ریلی و جاده ای رعایت شود تا دیگر شاهد رد مسئولیت از جانب هیچ شرکتی در برابر از بین رفتن جان انسان ها نباشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.