| کد خبر: 34163 |

خط آهن ۷۶ ساله جوان می شود / بازسازی ۶۰ کیلومتر از گلوگاه ریلی جنوب

تین نیوز |  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به آخرین پیگیری های انجام شده برای نوسازی خطوط فرسوده ریلی جنوب از بازسازی ۶۰ کیلومتر از این خط آهن ۷۶ ساله طی امسال خبر داد.

 

محمد اصلانی  با اشاره به تلاشهای مسئولان برای بازسازی خطوط فرسوده ریلی در لرستان اظهار داشت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۶۰ کیلومتر از خطوط ریلی فرسوده استان لرستان بازسازی شده است.
 
 وی بیان داشت: بررسی حوادث و سوانح حوزه ریلی کشور در طول سالهای اخیر بیانگر این است که از میان شش محور اصلی موجود در کشور که در برگیرنده ۱۱ هزار کیلومتر خطوط راه آهن کشور است محور ریلی لرستان با سوانح بیشتری روبرو بوده که علت اصلی این موضوع نیز فرسودگی و طولانی بودن این محور است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان به ویزگیهای این خط آهن اشاره کرد و گفت: محور ریلی  لرستان ۱۵۵ کیلومتر طول، ۱۱ ایستگاه، ۹۷ تونل و ۵۸۰ دستگاه پل دارد.
 
اصلانی عنوان کرد: این محور یکی از استراتژیک ترین و قدیمی ترین راه آهنهای کشور محسوب شده که عمری ۷۶ ساله دارد و به واسطه عدم بازسازی خطوط آن با مشکلاتی متعددی روبرو بوده است.
 
وی با بیان اینکه این مشکلات تنها به عمر دولت یازدهم ختم نمی شود تصریح کرد: این امر ریشه در بی توجهی دولتهای قبل و متولیان آنها به بهسازی این محور دارد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان افزود: آنچه که مسلم است در حال حاضر مشکلات ریلی محور لرستان یک شبه به وجود نیامده و بررسی کارشناسان فنی این موضوع را نیز تایید می کند که بی توجهی متولیان وقت در سالهای گذشته و تعویق در بازسازی خطوط این محور موجب شده تا امروز این محور یکی از خطوط پر سانحه تبدیل شود.
 
وی با تاکید بر اینکه در این راستا در طول یک سال گذشته خطوط ریلی و توسعه آن و همچنین بازسازی و بهسازی خطوط موجود به عنوان یکی از اولویتهای اصلی مدنظر متولیان بوده است ادامه داد: در این راستا طی سالجاری ۶۰ کیلومتر از خطوط ریلی محور ریلی لرستان که ۷۶ سال از عمر آن می گذرد مورد بازسازی قرار گرفته است. بررسی کارشناسان فنی این موضوع را نیز تایید می کند که بی توجهی متولیان وقت در سالهای گذشته و تعویق در بازسازی خطوط این محور موجب شده تا امروز این محور یکی از خطوط پر سانحه تبدیل شود.
 
اصلانی تصریح کرد: دولت یازدهم با اشراف به حساسیت بالای محور ریلی لرستان و همچنین سوانح اخیر و با این نگاه که اتمام هر چه سریع تر عملیات بازسازی و بهسازی این خطوط علاوه بر رفع مشکلات موجود ارتقا کیفیت و ایمنی را به همراه دارد تا کنون کار بازسازی چهار بلاک از بلاکهای این محور را آغاز و بر اساس برنامه زمانبدی تا پایان امسال عملیات بازسازی سایر بلاک های بحرانی دیگر نیز انجام خواهد شد.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان ادامه داد: اقدامات انجام شده در عمر یک ساله دولت یازدهم در این محور که همواره به عنوان یکی از مناطق صعب العبور و کوهستانی از آن یاد شده نکته مثبتی در کارنامه ریلی دست اندرکاران آن است.
 
اصلانی گفت: هر چند متولیان ریلی با حذف برنامه حرکت برخی قطارهای این محور سعی در تسریع اجرای عملیات بازسازی آن دارند اما آنچه که مسلم است بهسازی و بازسازی آن کار پیچیده و زمان بری است.
 
وی با بیان اینکه با پیگیری های راه آهن جمهوری اسلامی امسال کار بازسازی شروع شده است افزود: در حال حاضر کار به صورت جدی در حال اجرا است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه در گذشته اقدامی برای رفع مشکلات حاد این محور ریلی انجام نشده است ادامه داد: مشکلات کنونی میراث به جای مانده برای مسئولان استان است هر چند که خود را موظف می دانیم به مطالبات مردم در این زمینه پاسخگو باشیم.

 

اصلانی با تاکید بر اینکه تلاش می شود که کار بازسازی خطوط خلل چندانی در تردد قطارهای محلی در منطقه ایجاد نکند افزود: با این حال به دلیل عملیات بازسازی و نوسازی خطوط ریلی منطقه تعداد قطارهای محلی کاهش یافته است.
 
 وی خواستار پیگیری و نظارت رسانه بر روند بازسازی این خطوط فرسوده ریلی به منظور تسریع در روند کار شد و بیان داشت: در عین حال مسئولان استان نیز نظارت جدی را در این زمینه خواهند داشت تا کار با سرعت و دقت مطلوب انجام شود.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان ضمن تشکر از اهالی بومی منطقه، از مردم خواست با سعه صدر همکاری لازم را برای نوسازی این خطوط فرسوده ریلی داشته باشند یادآور شد: تحمل مشکلات موجود به طور کوتاه مدت بهتر از تردد قطارها در یک مسیر غیرایمن و با احتمال وقوع حوادث مختلف است.
 
بنابر این گزارش وقوع حوادث متعدد در محور ریلی جنوب در محدوده استان لرستان که بارها توسط رسانه های مختلف مورد پیگیری قرار گرفت بالاخره باعث واکنش متولیان امر شد تا با تلاش مسئولان استانی به ویژه استاندار لرستان کار در این زمینه شتاب بگیرد.
 

 
در این راستا روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته در اطلاعیه ای که بر روی خروجی سایت اطلاع رسانی خود قرار داد از شتاب گرفتن عملیات بازسازی محور ریلی جنوب خبر داده و گفت: به منظور سرعت گرفتن عملیات بازسازی و بهسازی محور جنوب به ناچار یكسری از قطار مسافری این محور حذف شد و این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده كه طبق برنامه ریزی صورت گرفته به منظور بازسازی و بهسازی محور جنوب در حال حاضر كار بازسازی ۴ بلوك از بلوك های این محور شروع شده و براساس برنامه زمان بندی تا پایان سال عملیات بازسازی سایر بلاك های بحرانی نیز آغاز خواهد شد.
 
محور ریلی جنوب از زمان احداث تا اواسط دهه ۷۰ تنها فعالیت های نگهداری خطوط آن انجام گرفته است و در بازه زمانی سالهای ۷۰ تا ۷۷ به واسطه سوانح عدیده مورد بهسازی قرار گرفته، این در حالی است كه طبق اظهار نظر كارشناسان بهسازی محورهای پرترافیكی مانند محور جنوب باید هر ۱۰ الی ۱۵ سال یكبار انجام شود ودر پی آن بعد از هر دو مرتبه بهسازی باید نوسازی صورت گیرد.
 
با این تفاسیر و با توجه به حساسیت بالای این محور از خطوط ریلی كشور و همچنین درنظر گرفتن سوانح اخیر به نظر می رسد اتمام هرچه سریعتر عملیات بازسازی و بهسازی این خطوط به منظور افزایش ارتقای كیفیت و ایمنی علاوه بر رفع مشكلات موجود می تواند زمینه بهره برداری مطلوب ازاین محور را در آینده فراهم كند.
 
در این راستا انتظار می رود ضمن سرعت بخشیدن به عملیات بازسازی خطوط فرسوده زمینه رفع مشکل مردم منطقه که از قطارهای محلی استفاده می کنند و راه دسترسی غیر از خط آهن ندارند نیز توسط مسئولان فراهم شود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.