| کد خبر: 32045 |

◄ کاهش میانگین سرعت با ۴۰۰ دوربین ثبت سرعت / افتتاح سامانه ۱۴۱ دات آی آر

تین نیوز | معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به واگذاری 200 دستگاه دوربین ثبت سرعت پلیس راه، طبق توافق سال گذشته به این سازمان گفت: با توجه به این موضوع، تاکنون، میانگین سرعت در جاده ها، هفت کیلومتر بر ساعت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از نشست خبری سیستم های هوشمند جاده ای در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای که امروز 10 آذر برگزار شد، شهرام آدم نژاد اظهار کرد: حوزه ITS جاده ای در کشور سابقه زیادی ندارد و در حد ثبت تخلف و نظارت تصویری بوده، در حالی که خدمات سیستم های هوشمند در درون شهرها به مراتب گسترده تر است.
 
وی افزود: در دهه 70 و 80 میلادی و هنگامی که جاده ها به عنوان مظهر توسعه شناخته شدند، یک رقابت میان راهسازان و خودروسازان شکل گرفت و در این رقابت خودروسازان برنده این رقابت بودند. اما در دهه 90 با مطرح شدن بحث مدیریت ظرفیت، موضوع ایمنی راه، اطلاع رسانی و آگاهی مردم از ترافیک جاده ها و کنترل سرعت در اولویت قرار گرفت.
 
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه " ما نیازمند بومی سازی ITS در کشور هستیم" گفت: شورای عتف در حال تهیه یک طرح جامع ITS  شامل درون شهری و برون شهری است که خروجی آن موجب دست یابی به معماری سیستم های هوشمند جاده ای می شود و افزایش ایمنی، روان سازی ترافیک و استفاده مدیریتی در خصوص توزیع کالا و مسافر را دربر خواهد داشت.
 
آدم نژاد با توجه به یکپارچگی در حمل و نقل تاکید کرد:  برای ایجاد یکپارچگی در سیستم های ITS باید  ظرفیت سنجی های لازم صورت گیرد و برای دست یابی به آن برگذاری همایش سیستم های هوشمند با همکاری دستگاه های متولی ایمنی راه  در چهار حوزه مردم، بخش خصوصی، دانشگاه ها و بهره برداران و مجریان در دی ماه در دستور کار قرار دارد.

افتتاح سامانه 141 دات آر از امروز
وی در ادامه از افتتاح سامانه اینترنتی 141 دات آر از امروز 10 آذر خبر داد و گفت: پروژه های عملیاتی سازمان راهداری بیان داشت: در حال حاضر 620 دوربین نظارت تصویری در شریان های اصلی کشور به ویژه در گردنه ها و نقاط خاص نصب  و در حال انتقال اطلاعات هستند. 

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری با اشاره به عملکرد سامانه 141.ir گفت: آخرین تصاویر از طریق دوربین های نظارت تصویری مستقر در جاده ها هر 5 دقیقه یکبار در این سامانه ثبت و به روز می شود و در نظر داریم تا پایان سال app ویژه این سامانه را تا پایان سال در دسترس مردم قرار دهیم.
 
آدم نژاد خاطرنشان کرد: با ایجاد اپراتور تلفن 141 برای تهرانی ها از سوی سازمان راهداری آب و هوا، فاصله مبدا و مقصد و شلوغی و ترافیک مسیر به مردم اطلاع رسانی می شود تا آنها بتوانند مسیر مورد نظر را تغییر و یا ساعت سفر خود را تنظیم کنند. همچنین یک تابلو ترافیکی برخط در بزرگراه کرج به منظور اطلاع رسانی در خصوص زمان سفر و ترافیک لحظه ای به مردم نصب شده است.

واگذاری 200 دوربین ثبت سرعت پلیس به سازمان راهداری 
وی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری در خصوص دوربین های ثبت سرعت گفت: طبق توافق سال گذشته میان سازمان راهداری و پلیس راهور، 200 دوربین ثبت سرعت پلیس راه به سازمان واگذار شد و در مجموع تعداد این دوربین ها به 400 عدد رسیده است که از اول اردیبهشت تا سوم آذر با استفاده از دوربین های نظارت تصویری یک میلیون و 900 هزار تخلف را ثبت و قبض آن برای فرد متخلف ارسال شد و تاکنون 7 کیلومتر بر ساعت میانگین سرعت کاهش پیدا کرده است.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری تصریح کرد: در حال حاضر 34 هزار و 633 کیلومتر مسیر شریانی در کشور وجود دارد و برای پوشش سراسری آن به هزار و 900 تومان دوربین نظارت تصویری دیگر نیازمندیم و با تخصیص 950 میلیارد تومان اعتبار تا سال 95 تمام شبکه  شریانی کشور مجهز به دوربین کنترل سرعت خواهند شد.  
 
تجهیز کل شبکه شریانی کشور به دوربین تردد شمار تا پایان سال
آدم نژاد در ادامه یادآور شد: در حال حاضر هزار و 200 دوربین تردد شمار در سطح جاده های کشور وجود دارد و در نظر داریم با نصب 700 دوربین دیگر کل شبکه شریانی کشور تا پایان سال جاری مجهز به این دوربین ها شود.

وی با بیان اینکه " آمارگیری میزان تردد میان مبدا و مقصد بین 3 تا 5 سال انجام می شود" گفت: البته در اردیبهشت سال جاری در 240 ایستگاه واقع در محورهای اصلی کشور میزان توزیع بار و سفر از این طریق صورت گرفت.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری با اشاره به سامانه نظارت مستقل بیان داشت: از طریق این سامانه هر نوع جابجایی بار و مسافر کنترل می شود و مراحل شناسایی و کنترل خودروهای غیرمجاز و کالای قاچاق را تسهیل می کند.

آدم نژاد در ادامه از راه اندازی سامانه صورت وضعیت برخط در سال جاری خبر داد و گفت : از سال گذشته کامیون ها از طریق سامانه  برخط  بارنامه های خود را دریافت می کنند و در سال جاری اتوبوس ها نیز صورت وضعیت را به صورت برخط دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه WIM یا توزین در حال حرکت، برای شناسایی کامیون هایی که به دلیل بار بیش از حد به رویه جاده ها آسیب می زنند طراحی شده است که در حال حاضر تعداد آنها در سطح کشور به 17 دستگاه می رسد و نظر داریم این تعداد به 30 عدد افزایش یابد. همچنین در صورت افزایش تعداد آنها به 50 عدد، می توان کل شبکه های شریانی کشور را از نظر راننده، بار و کامیون را شناسایی و  تحت کنترل درآورد.  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مبارز حمل ونقل سنتى 0 0

    اى کاش جناب آقاى مهندس آدم نژاد در همان پست معاونت حمل ونقل سازمان راهدارى ابقا میشدند واقعا در زمان تصدى ایشان برنامه ریزى حمل ونقل پیشرفت خوبى داشت واقعا ایشان مبارز حمل ونقل سنتى بودن سالیان سال صدور بارنامه به صورت دستى و مکانیزم بسته بود ولى ایشان خدمات قابل توجهى در این زمینه ارایه داشتند