◄ تصویب اخذ عوارض جدید از حمل و نقل جاده ای مسافری/ مرگ تدریجی حمل و نقل بین شهری
سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود که شورای اقتصاد پیشنهاد اخذ سه درصد عوارض از حمل و نقل جاده ای مسافر را تصویب کرد.

علیرضا محمدی: سازمان برنامه و بودجه اعلام نمود که شورای اقتصاد پیشنهاد اخذ سه درصد عوارض از حمل و نقل جاده ای مسافر را تصویب کرده است یعنی مجوز داده سه در صد عوارض جدید حمل مسافر بین شهری از شرکت های مسافربری اخذ شود!
نمی دانم پیشنهاد دهنده چه کسی بوده و چه استنباطی از مسافربری بین شهری داشته که برای افزایش درآمد دولت یا برای تعمیر و نگهداری جاده هایی که همه از آن استفاده می کنند بر مسافران ناوگان عمومی عوارض بسته است، چون عوارض را شرکت ها از جیب خود که پرداخت نمی کنند.
کمیسیون پانزده درصدی شرکت کفاف مخارج شرکت و تامین هزینه های بیمه کارکنان، بیمه مسافر ، مالیات، حق تمبر، هزینه کد رهگیری، هزینه پشتیبانی، دستمزد کارکنان، مدیران و سهامداران، اجاره محل و هزینه های دفتری و ... را نمی دهد.
راننده هم از جیب پرداخت نمی کند کرایه ای که راننده به صورت کنترل شده و تحت نظارت نهادهای ذیربط از مسافر می گیرد چنان اندک است که کفاف هزینه های گزاف ماشین را نداده و راننده همیشه بدهکار لاستیک و قطعات و ... بوده و مخارج زندگی را با سختی و مرارت تامین می نماید.
نهایتا این عوارض از جیب مسافر پرداخت می شود و اما مسافران ناوگان عمومی چه افرادی هستند؟ امروزه اکثر مردم و تقریبا تمام کسانی که دستشان به دهنشان می رسد یکی دوتا ماشین سواری دارند و از ناوگان عمومی استفاده نمی کنند اکثر قریب به اتفاق مسافران بین شهری فقیر فقرا، کارگران، دانشجویان، سربازان، زائران، مریض ها و کسانی هستند که مشکلات پزشکی دارند و همین کرایه فعلی هم برایشان سنگینی می کند، و مهمتر از همه اینکه پنجاه درصد مسافران از تاکسی های اینترنتی، مسافربرهای شخصی و ماشین های عبوری استفاده می کنند.
حمل و نقل بین شهری که انحصاری و در اختیار شرکت های مسافربری نیست پس چرا فقط از شرکت های حمل و نقل مسافر و ناوگان عمومی عوارض اخذ می شود؟ این تبعیض چه دلیلی دارد؟ دولت چه حمایتی از شرکت های مسافربری و ماشینهای عمومی نموده و چه امتیازاتی برای آنها دارد که می خواهد علاوه بر آنچه تاکنون ستانده، عوارض جدید از آنها اخذ نماید؟ همین سیاست های غلط باعث مرگ تدریجی حمل و نقل عمومی شده است به طوریکه تعداد اتوبوس های بین شهری به نصف کاهش یافته و دیگر کسی رغبت به سرمایه گذاری در این صنعت ندارد، مینی بوسرانی که کاملا از بین رفته و به تاریخ پیوسته است و بخش سواری کرایه نیز در رقابت با تاکسی های اینترنتی شکست خورده چرا که باید پول اضافه از مسافر گرفته و به شهرداری و دارایی و راهداری و ... بدهد.
افزایش کرایه برای تامین سه درصد عوارض جدید نیز سبب می شود که مسافران از ترمینال و ناوگان عمومی فراری شده و دنبال همان راه های غیرایمن و غیرقانونی مسافربر شخصی و تاکسی اینترنتی بروند.
*رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کار فرمایی شرکت ها و شعب حمل و نقل مسافر بین شهری سواری کرایه ومینی بوس استان خراسان جنوبی