| کد خبر: 259193 |

◄ آیا ایران به چهار راه تجاری بریکس تبدیل خواهد شد؟

ایران با عضویت در بریکس این فرصت را خواهد داشت تا با موقعیت ممتاز جغرافیایی‌ اش به چهار راه تجاری بریکس تبدیل شود.

تین نیوز

ایران با عضویت در بریکس این فرصت را خواهد داشت تا به سبب موقعیت ممتاز جغرافیایی اش به چهار راه تجاری بریکس تبدیل شود. آفریقای جنوبی بیشترین تمایل را برای عضویت هر چه سریعتر ایران در بریکس نشان داده است.

به گزارش تین نیوز، ایران به تازگی عضویت ایران در بریکس با جدیت در میان اعضای این سازمان مطرح شده و مراحل مربوطه نیز در حال طی شدن است. هر چند که واکنش کشورهای مختلف از اعضای اصلی گرفته تا قدرت های غربی نسبت به این اتفاق متفاوت بوده است. اما باید در نظر داشت که جایگاه جغرافیایی کشورمان با بسیاری از کشورهای عضو بریکس متفاوت است به نحوی که کارشناسان امر حضور رسمی ایران در این سازمان را نقطه عطف بزرگی در روابط تجاری کشورهای بریکس قلمداد می کنند. چرا که ایران به زعم بسیاری می تواند به چهارراه تجاری بریکس تبدیل شود.

بریکس در سال 2009 به رهبری اقتصادهای نوظهور تشکیل شد که پنج کشور ذیل هسته اصلی این سازمان بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند:

برزیل (B) 

روسیه (R)

هند (I)

چین (C)

آفریقای جنوبی (S)

عضویت ایران

ژوئن 2023، جمهوری خلق چین برای نخستین بار از رئیس جمهور کشورمان از ایران برای عضویت در بریکس دعوت به عمل آورد. پیش از آن هم وزیر خارجه هند نسبت به عضویت ایران در این سازمان ابراز تمایل کرده بود. ایران از طرفی به عنوان منبع تامین کننده انرژی و نیروی انسانی توانمند و از طرف دیگر فراهم کننده ترانزیت میان کشورهای اصلی عضو بریکس می تواند نقش موثری در این میان ایفا کند.

جایگاه ترانزیتی ایران در بریکس

نظر به محدودیت ترانزیتی روسیه برای دسترسی به گلوگاه های ترانزیتی بین المللی (به دلیل جایگاه نامطلوب جغرافیایی) و همچنین پیش آمد جنگ اوکراین و آینده نامعلوم تجارت روسیه با غرب، این کشور به مراتب نیاز بیشتری برای دسترسی آسان به کریدورهای ترانزیتی مطلوب و ارزان دارد تا علاوه بر رفع نیازهای داخلی خود بتواند با کشورهای مشترک المنافع به آسانی تجارت کند. از این رو ایران مناسب ترین مسیر روسیه به محدوده آب های آزاد قلمداد شده که این کشور را به دیگر اعضای بریکس و عملا آب های بین المللی متصل می کند.

نقش آفرینی ایران به عنوان چهارراه تجاری بریکس

کشور ما از طرفی دسترسی دریایی به هند و آفریقا داشته و از طرف دیگر از طریق مسیرهای چندگانه (ترکمنستان، قزاقستان، قفقاز به روسیه و همچنین مسیر دریای خزر) به فدراتیو روسیه متصل است. از طرفی دیگر انتظار می رود که تکاپوی آفریقایی ها برای پیداکردن مسیر جایگزین کانال سوئز، آنها را به کریدور جنوب شمال ایران سوق دهد.

به گونه ای که ایران بتواند به عنوان رابط بین کشورهای شرق، مرکز و جنوب آفریقا با روسیه و شمال اروپا نقش آفرینی کند. هر چند که در سال های گذشته رقابت گسترده ای بین کشورهای منطقه برای تبدیل شدن به محور ترانزیتی و تاثیرگذاری در حمل و نقل بین المللی شکل گرفته است. پاکستان با ساخت قطار از بندر گوادر تا شمال این کشور (با سرمایه گذاری چین)، عراق با توسعه بندر فاو و ارتباط آن با ترکیه از طریق سامانه ریلی پرسرعت (سرمایه گذاری توسط کره جنوبی در فاو و طراحی قطار برقی توسط ایتالیا) من جمله پروژه هایی هستند که کشورهای همسایه ایران برای ایجاد کریدور ترانزیتی در منطقه به اجرا در می آورند، اما این قبیل طرح ها دلیلی بر ضعیف شدن موقعیت ویژه جغرافیایی کشورمان نیست. ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و تاثیرگذار با برخورداری از نیروی انسانی مستعد نه تنها توان تبدیل شدن به مقصد اول بارهای ترانزیتی را داراست، بلکه ظرفیت عظیم بازار داخلی کشورمان خود مشوق بسیاری از کشورها برای استفاده از این بازار جذاب 90 میلیونی است. 

روس ها تا چه اندازه به حضور ایران در بریکس چشم دوخته اند؟

نباید فراموش کرد که بعد از برافروخته شدن آتش جنگ در اوکراین عملا مسیر مطمئن و امن تجاری روس ها بسته شده و حتی پس از پایان جنگ نیز تا سال ها مهر و نشان و اثرات جنگ از پیشانی آنها پاک نخواهد شد. در حال حاضر یکی از مطمئن ترین مسیرهای ترانزیتی برای دسترسی روسیه به آب های گرم خاک ایران است. هفته گذشته سرگئی ریباکوف معاون وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در کنفرانس دو روزه  « ایران و بریکس » به تهران سفر کرده بود در ارتباط با عضویت دائم ایران در این سازمان گفت: زمان آن خواهد رسید که ایران عضو دائم بریکس شود، اما تحقق این مسئله زمان بر خواهد بود. 

آفریقای جنوبی و پل ارتباطی ایران برای عضویت سریع در بریکس

در میان تمامی اعضای بریکس، آفریقای جنوبی به عنوان اقتصاد برتر قاره سیاه بیشترین تمایل را برای عضویت ایران در بریکس از خود نشان داده است. این موضوع را می توان در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به پریتوریا دید، جایی که دو کشور سعی در توسعه روابط تجاری و سیاسی با یکدیگر دارند. در این رابطه بازار نوشت: آفریقای جنوبی می تواند سنگ بنای استراتژی « جنوبی » ایران باشد که هدف آن تقویت روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی است. ایران همواره در طول تاریخ مناسبات گرم و دوستانه ای با آفریقای جنوبی به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس داشته است. دوستی های قدیمی و عدم منفعت طلبی بر سر نفت، انرژی هسته ای دو کشور و پروژه های بزرگ تجاری بخشی از زوایای همکاری میان دو طرف بوده است. روابط حسنه دو کشور می تواند مسیر تهران برای عضویت در بریکس را هموارتر کند و این موضوعی است که قویا مدنظر دولتمردان ایرانی است.

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با نالدی پاندور، همتای آفریقای جنوبی خود گفته است: ما امیدواریم با حمایتی قوی که از آفریقای جنوبی انتظار داریم، از فرصت عضویت سریع (در بریکس) بهره مند شویم. نگاه ما در عضویت در بریکس، تقویت چندجانبه گرایی است. ما از عضویت کشورهای مختلف با هدف نیرومندسازی هرچه بیشتر بریکس استقبال می کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    سلام. عضویت در اتحادیه ها ئی مانند اکو و شانگهای و بریکس خوب است اما یادمان نرود که هدف از این همکاری ها فقط بده بستان سیاسی نیست بلکه هدف و غایت اصلی توسعه تجارت است.در کنار تلاش برای عضویت، باید متاعی هم برای تجارت با اعضا در چنته داشته باشیم. داریم؟

  • محمدبناییان 2 4

    شکی نیست که موقعیت جغرافیایی ایران بی نظیر است امااستفاده ازاین موقعیت شایستگی ولیاقت وسیاست بزرگی میخواهد که بنده دراین دولت چنین کسی را نمیبینم

    • علی 1 1

      دقیقا، اگ مسولین دلسوزی داشتیم ایران عزیزمون چی میشد با این موقعیت، منابع، نیروی جوان ووو... حیف حیف حیف

  • ناشناس 3 2

    بنظر میرسه روسیه و پوتین اجازه هیچگونه پیشرفت و تجارتی به ایران در بازار بریکس نخواهند داد مگر بنحوی سود حاصله از این به بنحوی به کشور روسیه برسد

  • ناشناس 2 5

    آیا ایران آف ای تی آف را پذیرفته که بخواهد چهار راه ترانزیتی باشد ؟ انشالله انتظار ندارید ارزهای مرتبط با نظریه شما را با کامیون جابجا شود

    • ناشناس 2 1

      FATF ابزار جاسوسی , زورگویی و استیلای غرب بر دنیاست یکی از ابزارهاشون همینه مثلا برای مبارزه با پولشوییه اما تمام جزییات مالی کشور را باید روی میز قرارداد تا از آن برای تحریم هر بیشتر این خاک بهره ببرند در ظاهر هدفش مبارزه با تامین مالی برای تروریسمه ولی کدام تروریسم ؟ دقیقا همان هایی که علیه منافع غرب حرکت می کنند و دنبال استقلال و عزت خود هستند می شوند تروریست مثل کره شمالی , مثل حزب الله لبنان و مثل خود ما یعنی این ساز و کار با تعاریف غرب کار می کند این چه اصراریه که یکسری می خوان ما هر چه بیشتر زیر نظر و رصد غرب برویم و بیشتر و بیشتر ضربه بخوریم ؟ ضمن اینکه خود دلار بیشتر از اینکه یک پول باشد یک ابزار نظارتی رصدی تحریمیه برای همین هم کشورهایی مثل چین , روسیه و ... دنبال روش های تجاری غیردلاری هستند شامل تجارت با ارزهای محلی شان و ... تا حتی تهاتر کالا و اگر لازم باشد با کامیون هم پول جا به جا شود باز بهتر از کار کردن با ابزارهای مالی و زورگویی های غربه و این را خیلی از کشورها فهمیدن برای همینه که میزان نفوذ دلار در معاملات جهانی به حدود 60 درصد رسیده و دلار تا حدی زیادی تضعیف شده .
      ما در کل 2 راه بیشتر نداریم :
      1 . برویم کلا سمت شرایط پیش از انقلاب و اداره سیاسی نظامی اقتصادی کشور را تحویل واشنگتن بدیم دیگه خودشون برای ما تصمیم بگیرند حالا اگر تجزیه هم خواستند دیگه چشم را باید بگیم چون رییس را پذیرفتیم همانطور که دوره پهلوی اول و دوم , مهم ترین بخش های این خاک برای همیشه جدا شد .
      2 . دنبال انداختن بیل زیر نظام زورگویی غرب باشیم باتوجه به اینکه بعد از جنگ جهانی همه نظام های مالی و غیرمالی دنیا بر اساس خواست غرب نوشته شده یکی یکی این پایه ها را با مشارکت کشورهای دیگه بزنیم و تضعیف کنیم یکیش همین دلاره , یکیش زدن بانک های قدرتمندی سازمانیه که خورد خورد نهاد موازی بانک جهانی پول بشن یکیش کنار گذاشتن شبکه مالی سوئیفته و ... تا خروجی این ها بشود تضعیف غرب که دیگر نتواند کشورهای خواهان استقلال را تحریم کند .
      عضویت کشور ما در FATF نه راه اول است و نه راه دوم یعنی می شود کشوری که با غرب گلاویز است ولی اقتصادش را هم برای غرب روی میز گذاشته !!!!!!! به شخصه حزبی نیستم اما شماها بابت اعتماد به غرب در دوره رییس جمهوری روحانی به کشور صدمه زدین تهش آمریکا برجام را تو صورتتون پاره کرد اینکه چرا هنوز به غرب خوشبین هستید چرا از تاریخ درس نمی گیرید و هنوز هم اصرار دارید که زیر ساختارهای غربی باشیم این ها جدا جای سوال دارد این غرب حتی دارو و هواپیمای مسافربری را هم برای مردم ما تحریم کرده حداقل دستاورد برجام لااقل این می توانست باشد که یک کانال مالی برای خرید دارو برای مردم ایران تاسیس بشه که اونم نشد . این درد غربگرایی ول کن کشور ما نیست .

  • صادق اسماعیلی 0 0

    خیر،!!

  • حیدرعلی اسدی 0 0

    متاسفانه همه این پروژه ها، الخصوص کریدورشمال جنوب که میتواندحداقل، حداقل معادل درامدنفتی برای ما آورده داشته باشدبدلیل سهل انگاری حاکمیت، وآماده نکردن ۱۶۰کیلومترمسیرریلی آستارا رشت بامسیرهای جایگزین توسط همسایگان ما داره ازدست می رود.

    بی توجهی تاکی؟ یعنی آنقدرعاقبت اندیشی نداشتیدکه میدونستیدتحریم سال به سال شدیدترمیشه، درآمدهای جایکزین ایجادمیکردیدضمن اینکه بااین شبکه ریلی قدرت چانه زنی سیاسی بهتری هم پیدامیکردید.
    دریغ ازیه ذره هوش مدیریتی