| کد خبر: 256026 |

◄ سه پیش نیاز تحول در بخش ریلی

مسئله تنظیم گری به تنهایی برای ایجاد تحول در بخش ریلی کافی نیست.

تین نیوز

شماری از کارشناسان ریلی معتقدند مسئله تنظیم گری به تنهایی برای ایجاد تحول در بخش ریلی کافی نیست.

به  گزارش تین نیوز، مجید بابایی کارشناس حمل و نقل ریلی در این مورد گفت: اگرچه مسئله تنظیم گری در بخش ریلی موضوعی مهم و لازم است و می تواند سبب بهبود وضعیت این بخش باشد اما این به تنهایی برای ایجاد تحول در این بخش کافی نیست.

بیشتر بخوانید:

راه حل اصلی مشکلات فعلی، رگولاتوری ریلی نیست

وی افزود: آنچه که بسیار تعیین کننده است، اقتصاد حمل و نقل است که تابعی از مولفه های اقتصادی خرد و کلان و البته رویکردهای سیاسی کشور است.

او عنوان کرد: هرچند تنظیم گری کارآمد جریانِ عملیاتِ حمل و نقل را بهبود می بخشد و می تواند بر بهره وری بخش به واسطه حضور موثر تر بخش غیردولتی اثر مثبت داشته باشد اما در صورت عدم جراحی اساسی در ساختار کلی و بالتبع شرایط اقتصادی کشور، عملا می تواند روند سرمایه گذاری و تحول در بخش ریلی را کندتر و حتی متوقف نماید و آنگاه تنظیم گری هم چندان به کمک بخش ریلی نخواهد آمد.

این اظهارات بابایی در حالی بیان می شود که پیش از این، علی اصغر شفیع نادری کارشناس حمل و نقل ریلی نیز تاکید کرده بود: راه حل اصلی مشکلات فعلی بخش ریلی، رگولاتوری ریلی نیست. اگر چه رگولاتوری ریلی پس از استقرار ساختار صحیح، وجودش لازم است.

بیشتر بخوانید:

طرح جامع حمل و نقل؛ طرحی بی نظیر از نظر طول مدت مطالعه

چهار پیشنهاد برای افزایش سودآوری شرکت های حمل و نقل ریلی

وی گفته بود: بر این که ساختاری که در آن حضور بخش خصوصی به هر دلیلی به رسمیت شمرده شده باشد،  به چند بازیگر اصلی  با حیطه وظایف و تعهدات مشخص احتیاج دارد و این وظایف نمی تواند با یکدیگر قاطی شود و بر عهده رگولاتور گذاشته شود و انتظار باشد که همه مشکلات را رفع نماید.

شفیع نادری افزوده بود: در حالت بهینه ساختار صحیح حمل و نقل ریلی برون شهری ایران به تدوین قانون جامع حمل و نقل ریلی ایران نیازمند است که مسیر خاص و چند ساله خود را دارد که در آن ضمن ارایه ساختار صحیح کامل، رگولاتوری ریلی هم دیده شده است.

وی  با بیان این که در حال حاضر هم با قانون ناقص فعلی دسترسی آزاد به شبکه ریلی عمده مشکل قابل حل است و آن استقرار نظام اپراتوری قطار و اپراتوری ایستگاه می باشد، گفته بود: این موضوع در گام اول در اختیار، بر عهده و مسئولیت هیئت مدیره و معاونان هماهنگ و مجرب و باورمند در شرکت راه آهن است.

این کارشناس افزود: معتقدم به منظور شبیه سازی ملموس، رگولاتور ریلی تقریبا مانند یک داور در حوزه فوتبال است ابتدا بایستی زمین بازی و تیم های فوتبال با قوانین و مقررات مشخصی از قبل معلومی به وجود آمده باشند تا نیازی به داور هم به وجود آید.

او تاکید کرد: نسبت و بزرگی تشکیلات رگولاتوری ریلی به حوزه ریلی مانند نسبت و بزرگی تشکیلات کمیته داوران به حوزه فوتبال است. غلو در نقش رگولاتور ریلی موجب افزایش جذابیت سرمایه گذاری در صنعت ریلی و رفع مشکلات اصلی فعلی نخواهد شد ضمن اینکه همین الان شورای رقابت وجود دارد و می تواند در محدود حوزه هایی که مشکل انحصار شرکت راه آهن وجود دارد وارد عمل شود مانند مورد تعرفه خدمات کشش لکوموتیو.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.