| کد خبر: 255501 |

ارزیابی فیزیکی فقط 5 درصد اظهارنامه های گمرکی

بیش از ۹۵ درصد اظهارنامه ها در مسیر سبز و زرد یعنی ریسک پایین و عدم ارزیابی قرار داشته و کمتر از ۵ درصد نیز به دلیل ریسک بالای کالاهای مربوطه و نیاز به ارزیابی فیزیکی در مسیر قرمز قرار گرفتند.

تین نیوز

بیش از ۹۵ درصد اظهارنامه ها در مسیر سبز و زرد یعنی ریسک پایین و عدم ارزیابی قرار داشته و کمتر از ۵ درصد نیز به دلیل ریسک بالای کالاهای مربوطه و نیاز به ارزیابی فیزیکی در مسیر قرمز قرار گرفتند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شادا، مروری بر کارنامه گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و تسریع در عبور کالا حکایت از انجام اقدامات موثری داشته است.

راه اندازی طرح انتخاب مسیر اظهارنامه های ترانزیتی در سالن ترانزیت گمرک شهید رجایی بندرعباس (به عنوان مهم ترین گمرک اجرایی کشور) و استفاده از مدیریت ریسک برای ارزیابی کالاهای عبوری به گونه ای که بر اساس تـدابیر صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد اظهارنامه ها در مسیر سبز و زرد (ریسک پایین و عدم ارزیابی) و کمتر از ۵ درصد نیز به دلیل ریسک بالای کالاهای مربوطه و نیاز به ارزیابی فیزیکی در مسیر قرمز قرار گرفته اند.

استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات موجود در گمرکات و ضابطه مند کردن ارزیابی ها برمبنای اسکن محموله (برای گمرکات مجهز به ایکس ری کامیونی) و جلوگیری از اعمال سلیقه نیروی انسانی در فک پلمب و ارزیابی کالاها و نیز کاهش زمان انجام تشریفات رویه عبور کالا به ۵ ساعت در سال ۱۴۰۱ از دیگر اقداماتی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و تسهیل عبور کالا انجام شده است.

 بهره گیری از ظرفیت کریدورهای بین المللی و فعال سازی کریدور ITI ( اسلام آباد تهران استانبول) در حوزه ریلی و جاده ای نیز در سال گذشته به سرانجام رسید که با توجه به تفاوت ریل های ایران و پاکستان و عدم امکـان عبـور واگن های پاکستانی از مسیر ایران، که با موافقت این سازمان و با فراهم سازی امکان عملیات انتقال کالا در گمرک زاهدان از واگن های پاکستانی به واگن های ایرانی و ترکیه ای، این مشکل برطرف شده است.

عملیاتی کردن عبور کالا تحت «صحابت کارنه تیر» از مبدأ کشور امارات به مقصد کشور ترکیه از طریق گمرک ورودی شهید باهنر و خروجی گمرک بازرگان با هدف اجرایی شدن رویه کارنه تیر از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت کالا و نیز عملیاتی کردن عبور کالا تحت صحابت کارنه تیر از مبدأ کشور ترکیه به مقصد کشور قطر از طریق گمرک ورودی بازرگان و خروجی گمرک دیر با هدف گسترش تعاملات با کشورهای حوزه خلیج فارس و توسعه ترانزیت کالا از مسیر ایران از دیگر اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و تسریع در عبور کالا بوده است.

در همین راستا با توجه به عدم اتصال راه آهن رشت به آستارا و در راستای استفاده از ظرفیت راه آهن و فعال سازی کریدور شمال - جنوب با موافقت این سازمان و با ارائه تسهیلات انتقال کالا در ایستگاه های راه آهن آستارا و رشت، علاوه بر استفاده از ظرفیت حمل و نقـل ترکیبی ، نسبت به حل مشکل در کوتاه مدت مبادرت شد.

اجرای موفق عملیات کارنه تیر الکترونیکی (بدون کاغذ) برای نخستین بار از مبـدأ کشور هند به مقصد کشور روسیه از طریق گمرک ورودی شهید رجایی به گمرک خروجی آستارا به منظور امکان استفاده از رویه حمل ترکیبی زیر پوشش کنوانسیون تیر ۱۹۷۵ که این موفقیت در گزارش خبری سازمان IRU منعکس شد و نیز افزایش ساعت کار گمرکات مرزی و ارائه خدمات در تمام روزهای سال و همچنین لغو محدودیت اقلام ترانزیتی از گمرکات پیرانشهر و ماهیرود به گونه ای که در حال حاضر امکان ترانزیت خارجی تمام کالاهای مجاز از طریق این گمرکات فراهم است؛ از دیگر اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران برای تسهیل و تسریع در عبور کالا بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.