| کد خبر: 254812 |

◄ قطعه 3 آزادراه تهران شمال سکوی محبوبیت مهرداد بذر پاش می شود؟

قطعه 3 آزادراه تهران شمال یکی از پروژه هایی است که روی دست دولت ها و وزرای متعدد مانده و به مهرداد بذرپاش دومین وزیر راه و شهرسازی کابینه رئیسی ارث رسیده است!

تین نیوز

قطعه 3 آزادراه تهران شمال یکی از پروژه هایی است که روی دست دولت ها و وزرای متعدد مانده و به مهرداد بذرپاش دومین وزیر راه و شهرسازی کابینه رئیسی ارث رسیده است!

به گزارش تین نیوز، مهرداد بذرپاش با وجود آن که سابقه و تجربه وزرای سلف خود را در حوزه عمران ندارد، می تواند نام خود را به عنوان وزیر مشکل گشا به یکی از ابر پروژه های راهسازی ایران ضمیمه کند.

سخن از آزادراه تهران شمال است که وزرای دیگری در احداث آن کوشیده اند اما به دلیل تکمیل نشدن یک قطعه مهم از این محور، این آزادراه ناتمام مانده و نام و نشان چندانی از وزرا و مسئولانی هم که تلاش و همت خود را صرف احداث قطعات آن کرده اند حداقل در میان مردم به یادگار نمانده است.

قطعه 3 آزادراه تهران شمال گره کور این ابرپروژه است که از ابتدای کلنگ زنی این پروژه در سال 1375 تاکنون اقدام چندانی برای باز کردن آن انجام نشده و تکمیل نشدن این قطعه، سرمایه گذاری ها و زحماتی را که تاکنون برای این آزادراه انجام شده را نیز به نوعی تحت الشعاع قرار داده است.

توضیح این که با وجود تکمیل و بهره برداری از قطعات یک و چهار این اتوبان به ترتیب به طول حدود 32 کیلومتر و 20 کیلومتر و افتتاح قریب الوقوع قطعه دو این اتوبان به طول 22 کیلومتر باز هم حلاوت کوتاه شدن مسیر در بسیاری از اوقات پیک سفر با ترافیک سنگین پل زنگوله تا پایان گردنه های هزارچم به کام مسافران تلخ می شود. رفع این ترافیک نیز راهکاری ندارد به جز آن که قطعه 3 آزادراه تهران شمال احداث شود و به بهره برداری برسد.

کوتاه کردن زمان احداث قطعه 3 آزادراه تهران شمال میسر است

آخرین گزارش هایی که از روند احداث این قطعه منتشر شده به هیچ وجه امید بخش نیست. بر اساس اطلاعاتی که خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طی بازدید مهرداد بذرپاش از این ابرپروژه به وزیر ارائه کرده قطعه 3 به طول حدود 47 کیلومتر در مرحله مطالعات کارشناسی و فنی قرار دارد.

احداث این قطعه پیچیدگی های فنی و مهندسی خاصی دارد و آخرین برآوردها حاکیست بیش از 60 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن مورد نیاز است. بنا به گفته خادمی، مذاکرات مقدماتی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی با هدف مشارکت در ساخت قطعه 3 اتوبان تهران شمال انجام شده ولی هنوز نه سرمایه گذاران این پروژه مشخص شده اند و نه طرح عملیاتی این قطعه نهایی شده است.

این قطعه با پیچیدگی های فنی و سرمایه گذاری هنگفتی که برای احداث آن مورد نیاز است، چالشی برای سنجش عیار مدیریت مهرداد بذرپاش محسوب می شود. برخی کارشناسان از جمله محسن هاشمی مدیرعامل اسبق مترو تهران، عنوان کرده اند اگر مسیری که تاکنون برای احداث قطعات قبلی این پروژه طی شده برای قطعه 3 آزادراه تهران شمال نیز پیموده شود، این قطعه تا 25 سال آینده نیز تمام نخواهد شد. البته راهکارهایی برای اتمام سریع تر این قطعه ارائه شده است که اجرای آن به توان مدیریت و عزم و اراده وزیر جوان راه و شهرسازی بستگی دارد.

هاشمی در توضیح ایده خود برای رفع این گلوگاه می گوید: حدود 15 سال قبل که مشغول تحقیق و تدوین ایده طرح تونل طویل ریلی البرز بودم، متوجه معضل این گلوگاه شدم و به مدیران وقت پروژه آزادراه تهران‌ - شمال یادآور شدم که برای عبور از این گلوگاه و حل معضل، باید تونلی به طول حدود 25 کیلومتر از گچسر به دزدبند یعنی پس از گردنه هزارچم، زده شود. در صورت احداث این تونل 25 کیلومتری، عبور از گردنه‌های هزاربیشه و سیاه‌چم تسهیل شده و بار ترافیکی به مسیر مسطح و باز تا مرزن‌ آباد منتقل می شود.

هاشمی می افزاید: متأسفانه به جای آن اقدام اصولی، قطعه دوم آزادراه تهران‌-چالوس به طول 6 کیلومتر و در ارتفاع بالا احداث شد و تا پل زنگوله امتداد یافت اما از آن به بعد، به دلیل مشکلاتی که حفر تونل برای جاده قدیم ایجاد می‌کرد، عملا طرح معطل ماند و اکنون 47 کیلومتر گلوگاه بین پل زنگوله تا زردبند وجود دارد.

به باور مدیرعامل اسبق مترو تهران، در شرایط فعلی، اگر قرار باشد از پل زنگوله تا هزارچم، آزادراه احداث شود، نیاز به بستن جاده چالوس به مدت حداقل سه سال برای اجرای حدود 12 کیلومتر آزادراه در این قطعه وجود دارد که به دلیل شیب زیاد این بخش و تلاقی آن با جاده قدیم که موجب می‌ شود آزادراه بالاتر از جاده قدیم حرکت کند، احداث آن عملا ممکن نیست.

هاشمی این را هم گفته است که اختلاف ارتفاع میان گچسر و پل اوشن، حدود هزار متر است. بنابراین با یک شیب خوب در حدود 4 درصد، خودروها می‌ توانند این تونل را طی کرده و عملا طول این قطعه جاده چالوس به کمتر از نصف وضعیت فعلی کاهش یابد و سرعت نیز به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد و در نتیجه زمان تردد حدود یک ساعت کاسته می‌ شود. در‌عین‌حال برای استفاده از قطعه دوم فعلی و جاده چالوس، مسیر فعلی به‌ عنوان مسیر برگشت استفاده شود.

این راهکار به زعم برخی کارشناسان احداث تونلی به طول حدود 25 کیلومتر از گچسر به دزدبند است که اگر تامین مالی مناسب و توان مهندسی لازم در آن به کار گرفته شود این قطعه را ظرف 3 سال به بهره برداری می رساند.

چنانچه بذرپاش با این راهکار یا هر راهکار دیگری گره قطعه 3 تهران شمال را باز کند نام خود را به عنوان پایان دهنده یک پروژه عظیم به ثبت می رساند و محبوبیت ویژه ای در میان اهل سفر که طیف گسترده ای از اقشار گوناگون جامعه را تشکیل می دهند، کسب می کند.

مهرداد بذرپاش مدیری است که با عملکرد خود نشان داده به تحول آفرینی و حرکت رو به جلو معتقد است و به محبوبیت خود نیز بی توجه نیست، اما این که او از فرصت تکمیل ابرپروژه اتوبان تهران شمال برای اثبات توان مدیریت خود استفاده می کند یا خیر، باید منتظر ماند و دید.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 14 0

    قطعه 3 آزادراه تهران شمال باید به 3 پروژه جدا تبدیل شود هر قطعه ایی هم باید جدا بودجه مشخص و در دسترس بگیرد اگر بودجه مشخص و در دسترس وجود ندارد نباید به بغل کردن یکهویی هر 3 پروژه اصرار کرد بلکه می شود تمام بودجه را روی یک پروژه یا در واقع فاز 1 از قطعه 3 تمرکز داد بهترین کار اینه که از پل زنگوله و انتهای قطعه 2 , یک تونل 5 کیلومتری احداث شود تا جنوب هریجان , پروژه دوم بشود احداث تونل 5 کیلومتری دوم از هریجان تا پایین ولی آباد و پروژه سوم بشود احداث تونل 20 کیلومتری از ولی آباد تا دزدبن و بعد همین جاده چالوس را 4 لاینه و با استاندارد بالاتر داشته باشیم , در هر حال یا نباید قطعه 3 را ساخت یا اگر تصمیم به ساخت وجود دارد این را باید بفهمیم که یک کار تاریخی باید انجام شود و حتما نیاز است به ساخت تونل های جاده ایی طویل که اسم ایران را در لیست کشورهایی با طول تونل های بالای 10 کیلومتر قرار دهد طبیعتا این تیپ پروژه ها می توانند حتی رشد اقتصادی مملکت را هم بالا بکشن کشور ما در بن بست کوهستان ها گیر کرده است اگر جهاد تونل سازی را داشته باشیم می توانیم وضعیت کشور را کاملا متحول کنیم تونل هایی مثل تونل الله اکبر , کبیرکوه , مجموعه تونل های کهگیلویه و .... این ها نباید موزه بشن باید سمت مریوان تا روانسر , تونل های طویل احداث کنیم که این مناطق حتی تا 6 ماه از سال بسته نشن باید از الیگودرز تا سمت اندیکا تونل های 10 20 کیلومتری احداث کنیم تا فاصله تهران تا اهواز حتی تا 200 کیلومتر کمتر شود و ... مجموعه این ابر پروژه ها می تواند سطح زیست و امکانات و خدمات ملت را کاملا بالا بکشد قیمت کالاها را کاهش دهد درامد میلیارددلاری ترانزیت سرازیر کشور کند صنایع کوچک و بزرگ را جان دهد و ... شما حساب کنید ساخت تونل های طویل چقدر مهم است که به غیر تک و توکی از این ها که خارج از اروپاست مثل تونل طویل تایوان , بقیه اعضای این باشگاه تماما اروپاییه و آن میزان رشد این کشورها و سطح زیست مردم شان است که می بینید . راه و بعد راه استاندارد و سریع وجود نداشته نباشد هیچ چیزی وجود نخواهد داشت .

  • ناشناس 0 0

    احداث تونل در گردنهای اسدآباد همدان مسیر شرق به غرب و عتبات عالیات در کشور عراق و سوریه است چرا توجهی به آن نمیشود.