| کد خبر: 254165 |

◄ جلوگیری از وقوع سوانح هوایی امکان پذیر است؟

بررسی سوانح و رویدادهای هواپیما و ابتکارات مطالعات ایمنی در سراسر جهان، با هدف یافتن محتمل ترین علل سوانح هوایی و شناسایی کاستی های ایمنی و اجرای اقدامات برای جلوگیری از وقوع مجدد آن انجام شده است.

تین نیوز

بررسی سوانح Accident و رویدادهای Incident هواپیما و ابتکارات مطالعات ایمنی انجام شده در سراسر جهان از روزهای اول حمل و نقل هوایی ، با هدف امکان یافتن محتمل ترین علل چنین وقایعی و شناسایی کاستی های ایمنی و اجرای اقدامات برای جلوگیری از وقوع مجدد آن صورت گرفته است.

به گزارش تین نیوز، خلیل الله معمارزاده (محمد معمار) کارشناس هوانوردی با بیان این مطلب گفت: نتایج این گونه بررسی ها مهم ترین روش پیشگیری از حوادث و منبع اصلی مدل سازی مقررات هوانوردی به سمت هوانوردی ایمن تر بوده است.

معمار زاده در کانال تلگرامی خود ادامه داد: برخی از این سوانح هواپیما، قوانین طراحی و دستور العمل های نگهداری هواپیماها را تغییر داده است، مثل تحقیقات پرواز 243 Aloha توجه را به پیامدهای فرآیند زوال پیری هواپیماها جلب کرد که منجر به مقررات فعلی و ابزارهای جلوگیری از آسیب خستگی گسترده (WFD) شد. 

وی افزود: الزامات موجود برای سیستم های اتصال سیم کشی الکتریکی (EWIS) نتیجه بررسی پرواز Swissair 111 و TWA Flight 800 است که نقص های موجود در گواهینامه و الزامات قابلیت پرواز مداوم سیستم های اتصال سیم کشی الکتریکی (EWIS) را برجسته کرد. مجموعه ای از توصیه ها برای طراحی و نگهداری مخزن سوخت نیز نتیجه بررسی سانحه TWA 800 بود.

معمارزاده عنوان کرد: اما آنچه در بررسی های مدل های وقوع سوانح بسیار اهمیت بیشتری دارند، توجه و حساسیت نسبت به وقوع وقایعی هستند که می توان از فرکانس زنجیره ای وقوع آنها، با مدل های مهندسی، میزان احتمال وقوع سوانح بزرگ تر Top events را پیش بینی کرد.

او گفت: بخش های زیادی از این داده ها در کشاکش فشردگی های عملیاتی، ثبت نشده یا نسبت به وقوع آنها اهمیتی داده نمی شود.(مثل تاخیرات، خستگی و فرسودگی کارکنان، تنش های محیطی و داخلی و ...)

معمار زاده خاطرنشان کرد: امروز صحبت از این است که حوادث و سوانح مبتنی بر داده ها Data-driven ، با رفتارهای داده ای و علائم و سیگنال های مختلف و مشخص قبل از وقوع نه تنها خبر می دهند، بلکه فریاد هم می زنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.