| کد خبر: 252972 |

قطار سریع السیر اصفهان

◄ از وعده جابجایی 20 میلیون مسافر تا اتمام طرح تا پایان دولت

از جمله وعده هایی که مدتی پیش از سوی مجری طرح قطار سریع السیر تهران اصفهان مطرح شده، اتمام ای پروژه تا پایان دولت سیزدهم است.

تین نیوز

از ابتدای آغاز طرح قطار سریع السیر تهران اصفهان ، وعده های مختلفی درباره زمان اتمام این پروژه از سوی مسئولان مختلف بیان شده است.

به گزارش تین نیوز ، از جمله وعده هایی که مدتی پیش از سوی مجری طرح قطار سریع السیر تهران اصفهان مطرح شده، اتمام ای پروژه تا پایان دولت سیزدهم است.

علاوه بر زمان اتمام پروژه، سرعت قطار سریع السیر تهران قم اصفهان نیز مورد بحث است. مرور وعده های مسئولان امر نشان می دهد سرعت  250 تا 300 کیلومتری برای این قطار سریع السیر مطرح و پیش بینی شده و زمان سیر میسر اصفهان تهران به طول 410 کیلومتر نیز رقمی بین 100 تا 120 دقیقه عنوان و از این رو قطار سریع السیر رقیب جدی برای هواپیما اعلام شده شده است.

البته گران بودن تکنولوژی قطارهای سریع السیر نیز یکی دیگر از حاشیه های این پروژه است، مجری طرح مذکور آذر ماه امسال در حالی  به تسنیم گفت که تا کنون حدود 4 میلیارد یوآن در این طرح هزینه شده و بخش عمده آن ناوگان و تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی وارداتی است که شماری از کارشناسان در مورد این هزینه تاکید کرده اند برای بهره برداری اولیه از این طرح حداقل 40 میلیارد یوآن دیگر مورد نیاز است.

به گفته کارشناسان با این مبلغ می توان مسیر ریلی رشت کاسپین، میانه اردبیل، همدان سنندج، اصفهان شهرکرد، کرمانشاه خسروی، بیرجند یونسی،  دورود خرم آباد اندیمشک، اسلام آباد غرب ایلام، شیراز بوشهر و 2 خطه بافق تربت حیدریه را به مرحله بهره برداری رساند و بدین ترتیب راه آهن را از جنوب به قلب انرژی ایران و از شمال به دریای کاسپین متصل کرد و کریدور شمال جنوب را نیز زودتر ساخت.

ضمن این که با تکمیل خطوط ریلی ذکر شده کریدور شرق غرب هم کامل و امکان ورود به بازار 20 میلیارد دلاری عراق فراهم و تحول مهمی هم در جابجایی بار و ترانزیت کشور ایجاد می شود.

به اعتقاد کارشناسان باید در نظر داشت قطار سریع السیر بلیت ارزانی نداشته و نگهداری سیستم و ناوگان هم هزینه های زیادی در برخواهد دارد که مسافر باید پرداخت کند.

کارشناسان تاکید دارند پیش بینی جابجایی 20 مسیلون مسافر نیز که از سوی مجریان این طرح عنوان می شود رقم خیلی بالایی است و معلوم نیست که مسیر ریلی ذکر شده، با چه نرخ بلیتی این مسافر را خواهد داشت و اگر بلیت در تراز قیمت هواپیما باشد مردم سفر هوایی را ترجیح می دهند که زمان کمتری می برد و اگر قیمت کمتر باشد پروژه اقتصادی  نخواهد بود.

ضمن این که در صورت اجرای این پروژه چگونگی تامین ناوگان ریلی راه آهن پرسرعت نیز جای سوال دارد چراکه هزینه ناوگان سریع به ازای هر ست قطار حدود 20 تا 30 میلیون یورو است و در قرارداد احداث این طرح، فقط 2 ست قطار برای آزمایش منظور شده و برای انتقال 20 میلیون مسافر نیاز به 25 ست قطار هست. آیا خرید ناوگان پرسرعت برای بخش خصوصی به صرفه خواهد بود؟‌

به گفته کارشناسان واضح است که در شرایطی که اغلب طرح های ریلی در استان های مختلف معطل منابع مالی بسیار کمتری هستند، اجرای پروژه راه آهن پرسرعت تهران اصفهان با هزینه ای معادل هشت میلیارد یورو ناعادلانه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    در متن فوق اصلاح كنيد: "برای بهره برداری اولیه از این طرح حداقل 40 میلیارد یوآن دیگر مورد نیاز است."