| کد خبر: 252509 |

اعلام آمادگی عراق برای تسریع در اجرای خط‌ آهن شلمچه بصره‌

مدیر شرکت راه آهن عراق ضمن تشریح پروژه های ریلی این کشور و راه آهن کربلا، گفت که پروژه اتصال ریلی به ایران از برنامه های سال جاری این کشور است.

تین نیوز

مدیر شرکت راه آهن عراق ضمن تشریح پروژه های ریلی این کشور و راه آهن کربلا، گفت که پروژه اتصال ریلی به ایران از برنامه های سال جاری این کشور است.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، شرکت راه آهن عراق از برنامه های فوری و آتی برای توسعه شبکه های حمل و نقل ریلی در شهر مقدس کربلا خبر داد و تاکید کرد که عراق برای اولین بار شاهد حرکت قطارهای سریع السیر خواهد بود.

«یونس خالد الکعبی» مدیر شرکت راه آهن عراق در گفت وگو با خبرگزاری دولتی عراق (واع) با اشاره به وجود طرح های متعدد ریلی برای کربلای معلی، گفت: اولین آن تقویت خط آهن فعلی بغداد- کربلا است و فاز اول کار دو طرفه کردن مسیر ریلی بغداد تا شهر المسیب است که با هدف کوتاه کردن زمان سفر و بهبود خدمات به مسافران انجام می شود.

وی افزود: از جمله برنامه های فوری همچنین نوسازی خط بصره- کربلا برای گردشگری دینی است و در خصوص برنامه های مربوط به آینده نیز برنامه راه اندازی راه آهن کربلای معلی به نجف اشرف و همچنین توسعه و نوسازی مسیر ریلی بغداد به کربلای معلی با استفاده از قطارهای سریع السیر در این مسیر است.

الکعبی پروژه اتصال ریلی نجف اشرف به کربلای معلی را نیز از پروژه های آتی خواند و گفت: مطالعات قبلی برای اتصال خط قوسی المسیب - کربلای معلی - نجف اشرف - دیوانیه - سماوه - بصره (مسیرهای حرکت زائران به کربلا) انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات عملی برای اجرای فاز اول مسیر کربلای معلی به نجف اشرف برداشته شده است، گفت: راه اندازی این خط ریلی برای صنعت گردشگری دینی از داخل و خارج عراق ضرورت دارد؛ بخصوص که پروژه اتصال ریلی به جمهوری اسلامی ایران نیز از برنامه های سال جاری برای انتقال مسافران  و زائران است.

الکعبی گفت: انتظار می رود سالانه بیش از پنج میلیون زائر از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار آن با استفاده از این خط به عراق سفر کنند و البته فعلا ظرفیتی بالاتر از این رقم  را ندارد و باید برای توسعه آن در آینده نیز آماده باشیم.

این مسئول دولتی عراق همچنین خبر داد که اجرای  پروژه عظیم خط آهن بندر فاو به ترکیه به طول ۱۲۰۰ کیلومتر  نیز از جمله پروژه های سرمایه گذاری مربوط به سال جاری میلادی در عراق است که  در آن برای نخستین بار از قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای برقی در مسیر دو طرفه  به موازات جاده بین المللی از فاو به مرز ترکیه استفاده خواهد شد.

اتصال ریلی ایران به عراق اوایل دهه 80 مطرح شد و سال 1390 خط آهن سراسری ایران به شلمچه رسید اما اتصال آن به بصره در پیچ و خم توافق های دوجانبه گیر افتاد تا اینکه در یک سال گذشته، با رایزنی های دوجانبه ساخت این راه آهن کلید خورد.

راه آهن شلمچه به بصره ۳۲ کیلومتر طول دارد و ریل ایران تا مرز رسیده است و این ۳۲ کیلومتر باید در خاک عراق ساخته شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    کلهم اخلاق عراقی ها شبیه ایرانی هاست یکم پولدار که نمیشوند خودشان گم میکنند ، پروژه های سریع السیر در مسیر های عجیب غریب میزنند.


    یادش بخیر زمان احمدی نژاد هم با درامد ۱۰۰ میلیارد دلاری نفت ، قطار مغناطیسی بین تهران مشهد با ۱۲ میلیارد یورو میخواستند بسازنند !

    حالا توی قطار معمولی هم در این مسیر مانده ایم.

    جهان سوم بی دلیل عقب مانده نیست.