| کد خبر: 250748 |

داستان پروازی که هرگز به مقصد نرسید!

پرواز ۴۱۹ ایران‌ ایر از تهران به اهواز در تاریخ پنجم دی، با تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای از زمان درج‌ شده در بلیت آغاز شده و در نهایت با بیش از پنج ساعت معطلی مسافران و نرسیدن به مقصد اهواز، به تهران بازگشت

تین نیوز

پرواز ۴۱۹ ایران ایر از تهران به اهواز در تاریخ پنجم دی، با تاخیر ۴۰ دقیقه ای از زمان درج شده در بلیت آغاز شده و در نهایت با بیش از پنج ساعت معطلی مسافران و نرسیدن به مقصد اهواز، به تهران بازگشت؛ با وجود این، سخنگوی ایران ایر ضمن عذرخواهی از مسافران این پرواز، معتقد است ناتوانی هواپیما برای نشستن در فرودگاه اهواز به دلیل مشکلات آب و هوایی و دید نامناسب خلبان بوده است.  

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از مسافران پرواز تهران به اهواز ایران ایر گزارشی به دست ایسنا رسیده که شرح آن بدین صورت است: «در تاریخ ۵ دی ۱۴۰۱ در ساعت ۲۰:۴۰ پیج فرودگاه مهرآباد  اعلام کرد مسافران پرواز شماره ۴۱۹ تهران به مقصد اهواز شرکت ایران ایر جهت سوار شدن به هواپیما به خروجی مراجعه کنند، مسافران سوار بر هواپیما آماده حرکت بودند، همه مقدمات فراهم شده بود، اما از حرکت هواپیما خبری نبود، بالاخره پرواز با ۴۰ دقیقه انتظار حرکت کرد. مهماندار دلیل تاخیر پرواز را انتظار دو نفر مسافر سفارشی بیان کرد و در نهایت پرواز با بیش از ۴۰ دقیقه تاخیر بلند شد.

حدود ساعت ۱۰ و نیم پرواز به آسمان اهواز رسید، خلبان اعلام کرد به دلیل محدودیت دید، توان و اجازه فرود در فرودگاه اهواز را ندارد و مقصد خود را برای نزدیکترین فرودگاه، اصفهان اعلام کرد. مسافران اعتراض کردند که برای فرود در فرودگاه آبادان و یا دیگر فرودگاه های خوزستان اقدام کند. در برابر سروصدا و اعتراض مردم، مهماندار اعلام کرد فرودگاه جایگزین اهواز، اصفهان است و نمی توان فرودگاه دیگری را انتخاب کرد.
 
بنابراین به سمت اصفهان حرکت کردیم و ساعت ۲۳:۱۵ به اصفهان رسیدیم. خلبان اعلام کرد که بعد از سوخت گیری به  تهران برمی گردد و کسانی که قصد دارند در اصفهان پیاده شوند، مشکلی نیست و تعداد کمی هم پیاده شدند. بعد از مدتی اعلام کردند در حال مذاکره هستند برای اینکه اگر می شود به مقصد آبادان حرکت کنیم. این بحث تا ساعت ۱:۳۰ بامداد طول انجامید و نهایتا اعلام شد نمی توان به آبادان رفت و به صورت قطعی به تهران برمی گردیم و و پرواز جایگزینی هم وجود ندارد و تنها مبلغ بلیت قابل برگشت است. در این فاصله طولانی حدود ۴۰ نفر پیاده شدند و درگیر تحویل بار مسافرها شدند. شمارش مسافرهای باقی مانده،  تا ساعت ۲:۳۰ بامداد طول کشید و نهایتا ساعت ۳:۳۰ بامداد هواپیما به سوی تهران حرکت کرد و بدون اینکه برای این مسافران شب زنده دار اقدامی انجام دهند، آنها را در تهران رها کردند.  

این در حالی است که ربع ساعت قبل از ایران ایر ، پرواز  شرکت کارون در فرودگاه اهواز به زمین نشسته بود. مهماندار بر این عقیده بود که اگر در تهران به خاطر مهمان ویژه تاخیر پرواز نداشتیم و به موقع حرکت می کردیم، هواپیما می توانست در اهواز فرود آید و دیگر نیاز به این همه رفت وآمد و انتظار و هزینه نبود. سوال این است میهمانی که هواپیما منتظر او بوده، می تواند قبول کند به خاطر تاخیری که به دلیل انتظار برای ایشان بوده، این تعداد مسافر اینگونه از این شهر و آن شهر، بدون امکانات و پشتیبانی مواجه شدند؟ دیگر اینکه آیا نظارتی برای تاخیرها و حوادث وجود دارد که حتما باید باشد و آیا ایران ایر از مسافران پوزش طلبیده و جبران می کند، یا اینکه چون هوا آلوده است ایرلاین مسئولیتی ندارد؟»

ایران ایر: مسافر سفارشی در پرواز وجود نداشت

در این راستا و پس از پیگیری های مکرر ایسنا از ایران ایر، حسام قربانعلی -سخنگوی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران - درباره این پرواز توضیح داد: کل پرواز ۴۰ دقیقه تاخیر داشته که تقسیم بندی زمانی آن به این ترتیب است: ۱۰ دقیقه به دلیل تاخیر هواپیما از مسیر قبلی، ۱۰ دقیقه به علت عملیات زمین و ۲۰ دقیقه به خاطر مسافر؛ هرچند این مسافر اصلا سفارشی نبوده است، یک مسافر از لیست انتظار به اشتباه مازاد بر صندلی های هواپیما پذیرش شده بود که به دلیل داشتن چندان در قسمت بار و دریافت مجوز از خلبان، پیاده شدن آن مسافر زمان بیشتری می برد، بنابراین ما همواره یک ظرفیت اضافه در هواپیما تحت عنوان جم سیت داریم که این ظرفیت با موافقت خلبان، به آن مسافر تعلق گرفت.

وی ادامه داد: پس از آن هواپیما به سمت اهواز حرکت کرد اما دستگاه ناوبری تقرب فرودگاه اهواز خارج از سرویس بود و ما به دید بیشتری برای نشستن در فرودگاه اهواز نیاز داشتیم؛ هوا یک پدیده غیرقابل پیش بینی است و به علت جبهه هوا که در منطقه جنوب غرب ایران در هفته گذشته فعال بود، اگرچه هنگام آغاز پرواز، دید مناسبی در فرودگاه اهواز برای نشستن وجود داشت اما پس از رسیدن به مقصد این دید کم می شود و هواپیما مجبور می شود به فرودگاه جایگزین برود.

سخنگوی ایران ایر همچنین توضیح داد: در مسیرهای پروازی ما، اگر به هر دلیل امکان نشستن در فرودگاه مقصد وجود نداشته باشد، فرودگاه جایگزین وجود دارد که با رعایت اصول ایمنی، نشستن هواپیما در آن فرودگاه انجام شود؛ گزینه جایگزین این پرواز فرودگاه اصفهان بوده و هواپیما آنجا می نشیند، پس از آن برنامه ریزی می شود که هواپیما مجدد به سمت آبادان حرکت کند، با این هدف که این شهر نزدیک اهواز است و مسافران بتوانند با ماشین به اهواز بروند.

قربانعلی اظهار کرد: با وجود این به دلیل فاصله شهرهای اهواز و آبادان، وقتی برای حرکت هواپیما به سمت آبادان برنامه ریزی می شود، در این فاصله هم دید فرودگاه آبادان هم کم می شود و امکان نشستن در این فرودگاه از بین می رود درنتیجه تصمیم گرفته می شود که پرواز در مسیر اصفهان به آبادان هم انجام نشود و در نهایت پرواز باطل شده و هواپیما پس از چند ساعت تاخیر که عملیاتی نبوده و به برنامه ریزی ایران ایر و هواپیما ربطی نداشته، صرفا به دلیل آب وهوا و حداقل دید، به تهران برگردد.  

وی در پاسخ به اینکه پرداخت جریمه به مسافران و جبران این اتفاق به چه نحو بوده؟ توضیح داد: وقتی پروازی باطل شود، قاعدتا هزینه بلیت به مسافران برگردانده می شود. با وجود این ما از اتفاقی که افتاده عذرخواهی می کنیم، هرچند این موضوع ارتباطی به ایران ایر نداشته و صرفا به دلیل مشکلات آب و هوایی بوده است. کما اینکه بارها اتفاق افتاده به دلیل وجود ابر یا گرد و غبار در منطقه، یا وجود مه در مناطق شمالی کشور، دید مناسبی برای نشستن هواپیما در فرودگاه وجود نداشته است.

سخنگوی ایران ایر در پاسخ به اینکه آیا اطلاع رسانی مناسبی در خصوص این مشکلات به مسافران انجام شده؟ اظهار کرد: ما هم به خلبان ها و هم مهمانداران تاکید کردیم که دقت کنند و به مسافران اطلاع درست دهند. تاخیر لحظه به لحظه این پرواز هم در دستگاه مشخص است که به اطلاع مسافران  رسیده است. تاخیر ۴۰ دقیقه ای پرواز هم تاثیری در میزان دید در فرودگاه اهواز نداشته و به دلیل آب و هوا امکان نشستن در فرودگاه نبوده؛ بنابراین ما ترجیح می دهیم ایمنی را با هیچ چیز عوض نکنیم برای اینکه سانحه ای اتفاق نیفتد.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    مثل این که تا به حال ایشان سوار هواپیما نشده که از وجود مسافر سفارشی بی اطلاع هست یک بار خودمان به خاطر مسافر سفارشی در یک پرواز خارجی توسط ایرلاین داخلی 4 ساعت معطل شدیم