| کد خبر: 249340 |

رشد ۱۵۸ درصدی توسعه خطوط اصلی ریلی پس از انقلاب

توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با رشد ۱۵۸ درصدی همراه شده و به به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.

تین نیوز

توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با رشد ۱۵۸ درصدی همراه شده و به به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صنعت ریلی کشور با قدمت ۱۰۰ ساله سهم قابل توجهی در اقتصاد کلان و توسعه کشور دارد و توسعه آن با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک ایران و اتصال همسایگان شمالی به آب های جنوب، می تواند علاوه بر عایدی اقتصادی برای کشور به افزایش قدرت چانه زنی ایران در سطح روابط اقتصادی و سیاسی بین المللی کمک کند تا جایی که از راه آهن به عنوان نسخه شفابخش در دوران تحریم یاد شده است.

توسعه حمل و نقل ریلی در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه

بند ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که توسط مقام معظم رهبری در تیرماه سال ۹۴ و در ۸۰ بند ابلاغ شده، به اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن اشاره شده و بر توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی، مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه های ریلی منطقه ای و جهانی به ویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار تاکید کرده است.

بر اساس برنامه ششم توسعه و با توجه به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، سهم حمل و نقل ریلی بار باید حداقل به ۳۰ درصد و سهم حمل و نقل ریلی مسافر باید حداقل به ۲۰ درصد برسد.

سهم حمل و نقل ریلی از منابع حاصل از فروش نفت و گاز

از سوی دیگر بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم دولت را مکلف کرده تا به منظور تکمیل و اجرای پروژه های حمل‎ و نقل ریلی، دوخطه کردن مسیرها و احداث خطوط برقی و سریع السیر، علاوه بر مشارکت های دولتی- خصوصی و افزایش اعتبارات این حوزه در بودجه سالانه، یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز را در قالب بودجه سالانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص دهد تا طرح های حمل و نقل ریلی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته اجرا شود. موضوعی که البته سید میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن معتقد است تا کنون به آن عمل نشده است.

ماده ۵۸ این قانون نیز می گوید دولت باید تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه، ۲ هزار دستگاه واگن و تجهیزات مربوط با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی، به خطوط ریلی شهری اضافه شود.

بیانات رهبر معظم انقلاب درباره توسعه خطوط ریلی

ضرورت توسعه خطوط ریلی در آبان ماه سال جاری نیز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفت، ایشان با ابراز تاسف از کوتاه‎ی های انجام شده از سوی دولت های قبلی، بیان کردند: «مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی تأکید کرده ام؛ در آن اوایل بعد از رحلت امام(ره)، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا [در این دولت] ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»

برای اطلاع از دستاوردهای صنعت ریلی در حدود ۴۴ سال پس از انقلاب اسلامی و پیشرفت های حاصل شده، به مقایسه وضعیت خطوط ریلی و ناوگان راه آهن از جمله لکوموتیو واگن باری پرداختیم.

رشد ۳ برابری طول خطوط اصلی ریلی

آمارهای معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که طول خطوط اصلی ریلی(میزان خطوط ریلی که به شکل مستقیم در امتداد خطوط دو ایستگاه ریلی قرار دارد) تا پیش از انقلاب معادل ۴ هزار و ۵۷۵ کیلومتر بود. این رقم در حال حاضر با رشد ۳ برابری به ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر رسیده است.

به عبارت دیگر توسعه خطوط اصلی ریلی کشور پس از انقلاب اسلامی با ۱۵۸ درصد پیشرفت همراه شده است.

نوسازی و تامین تجهیزات ریلی نیز طی ۴۴ سال گذشته با رشد قابل توجهی همراه شده است، تا جایی که رستم قاسمی وزیرسابق راه و شهرسازی از خودکفایی کشور در تولید واگن خبر داده بود.

در سال جاری ۱۰۷ دستگاه واگن نو مسافری و خودکشش وارد ناوگان ریلی شده است.

همچنین ۱۶ دستگاه لکوموتیو نو و ۱۴ دستگاه لکوموتیو بازسازی شده به ناوگان ریلی اضافه شده است.

افزایش ۱۶۲ درصدی تعداد واگن های باری پس از انقلاب

تعداد واگن های باری موجود در کشور تا قبل از انقلاب اسلامی ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه بوده که پس از انقلاب ۳ برابر افزایش یافته و به ۳۱ هزار و ۷۷۹ دستگاه رسیده است.

آمارهای معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی حاکی از پیشرفت ۱۶۲ درصدی در افزایش تعداد واگن های باری است.

تعداد لکوموتیوهای اصلی و مانوری موجود در ناوگان ریلی کشور نیز پس از انقلاب اسلامی ۲ برابر شده و با افزایش ۱۳۱ درصدی، از ۴۲۰ دستگاه به ۷۲ دستگاه رسیده است.

لکوموتیو اصلی برای جابجایی واگن های باری یا مسافری در خطوط اصلی یا خطوط صنعتی- تجاری استفاده می شود و لکوموتیو مانوری برای جابجایی واگن در ایستگاه ها، آرایش قطار و ... استفاده می شود.

گفتنی است، شهریار افندی زاده سرپرست وزارت راه و شهرسازی نیز پیش از این با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور گفته بود میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است و با توجه به اینکه نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو برآورد شده است، علاوه بر تولید داخل، باید به واردات نیز بپردازیم.

رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز از دریافت مجوز ۲۰ میلیارد دلاری برای نوسازی حمل و نقل کشور و انجام مذاکراتی برای واردات لکوموتیو به کشور خبر داده بود که می تواند تحول بخش حمل و نقل ریلی باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.