| کد خبر: 248712 |

ارایه طرح مالی روسیه برای اجرای راه آهن رشت - آستارا/ آیا ایران طرح را می پذیرد؟

پروژه خط آهن رشت آستارا در غرب دریای خزر یکی از حلقه های مفقوده شاخه غرب خزر در کریدور شمالی است که در صورت اجرا می تواند مسیر کاملا ریلی درون ایران را برای کریدور شمال جنوب فراهم کند.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان، پروژه خط آهن رشت آستارا در غرب دریای خزر یکی از حلقه های مفقوده شاخه غرب خزر در کریدور شمالی است که در صورت اجرا می تواند مسیر کاملا ریلی درون ایران را برای کریدور شمال جنوب فراهم کند.

به گزارش تین نیوز، آن چنان که کارشناسان می گویند؛ ویژگی شاخص این کریدور برای کشور ما این است که مسیر اصلی این کریدور از خاک ایران می گذرد.

 اهمیت این پروژه تا حدی است که یکی از محورهای مورد بحث در دیدار رهبر معظم انقلاب با رئیس جمهور روسیه  قرار گرفت.

 کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی نیز بارها در این مورد تاکید داشته اند.

برای نمونه می توان به اظهارات شهریور ماه امسال سبحان نظری دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اشاره کرد که ضمن تاکید بر تکمیل این پروژه پیشنهاد داد که برای بهره مندی پایدار از  منافع دو طرفه ایران و روسیه، سرمایه گذاری نیز به صورت دو طرفه و به طورت مشارکتی در قالب BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) انجام شود.

وی در آن زمان در مورد دلایل این پیشنهاد خود عنوان کرد: حداقل 2 دلیل برای این پیشنهاد وجود دارد. دلیل اول این است که بالاخره در کشور محدودیت بودجه ای داریم و این پروژه هم از جمله پروژه های گران قیمت است و در شرایط محدودیت بودجه ای باید سعی کنیم از مدل های سرمایه گذاری متنوع تری استفاده کنیم به گونه ای که فشار روی دوش بودجه عمومی دولت کمتر باشد.

نظری تاکید کرد: دلیل دوم هم این است که یکی از مهمترین عوامل و محرک هایی که موجب ایجاد انگیزه در روس ها برای استقبال از این مسیر شده، جنگ اوکراین است. این جنگ بالاخره دیر یا زود تمام می شود و به احتمال زیاد هزینه و زمان حمل و نقل از سمت غرب روسیه مجددا برای آنها کاهش پیدا می کند.

او گفت: لازم است برای بهره برداری بلند مدت از خط آهن رشت آستارا و بازاریابی پایدارتر در این مسیر، اطمینان کافی و تضمین کافی داشته باشیم، هیچ تضمینی هم به اندازه سرمایه گذاری مستقیم روس ها در این مسیر چه به صورت صد در صد و چه به صورت مشارکتی با سرمایه گذاران ایرانی، محکم نیست.

نظری یکی از مهمترین کارکردهای این کریدور برای کشور ما را غیر از درآمدزایی ترانزیتی، نقش آفرینی در صادرات و واردات دانست به این معنا که بستر لجستیکی مناسبی برای انجام تجارت بین المللی تجار ایرانی به ویژه در صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای تحت نفوذ این کریدور، فراهم می کند.
نظری افزود: خط آهن رشت آستارا  یک خط آهن حدودا 160 کیلومتری است که به احتمال زیاد با هزینه حدود 500 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار برای تملک زمین و ساخت اجرا خواهد شد.دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته عنوان کرد: نکته قابل استخراج از مطالعات تقاضای این پروژه این است که در صورت اجرا پس از حدود پنج سال این پروژه قابلیت جذب حدود 10 میلیون تن بار دارد.

در همین راستا و با هدف اجرای هرچه سریع تر این پروژه، روز پنج شنبه 19 آبان ماه 1401 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌ و گو کرد.

آن چنان که تسنیم نوشته است؛ وزیر راه و شهرسازی گفت: در خصوص تکمیل خط آهن رشت - آستارا، طرف روسی طرح مالی این پروژه را ارایه کرد و مقرر شد تا ما آن را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در  این  دیدار با تاکید بر اینکه جمهوری  اسلامی ایران برای همکاری با روسیه ممنوعیتی ندارد، گفت: ایران آمادگی دارد تا سطح روابط حمل و نقلی خود را با کشور روسیه به بالاترین سطح برساند.

همچنین ایگور لویتین دستیار رئیس جمهور روسیه در حاشیه این نشست گفت: ما بر اساس دستور رئیس‌ جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت - آستارا، برقی‌سازی خط اینچه برون - گرمسار و افزایش ظرفیت‌ های همکاری‌ های حمل و نقلی دو کشور ایران و روسیه به  ایران سفر کردیم.

تاکید بر سند حمل و نقلی باکو و اسناد کنفرانس وزرای حمل ونقل کشورهای آسیای مرکزی، موافقتنامه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه و موافقتنامه دو جانبه ایران و روسیه، توجه جدی به مسیر ترانزیتی ایران در منطقه، افزایش حجم ترانزیت از  برنامه ۱۵ میلیون تنی به ۵۰ میلیون تن و تبدیل ایران به هاب ترانزیت منطقه از موارد مطرح این  نشست دو جانبه بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 2

    برای ایران تقویت بنادر شمالی و ناوگان حمل کانتینری در این بنادر !! قدرت بالاتری می دهد !! چون دیگر وابسته به هیچ کشوری جز خودش و کشور مقصد (روسیه یا قزاقستان) نیست !!

  • ناشناس 2 0

    ایران با بنادر شمالی می‌تواند به روسیه و دیگر کشورها بار ارسال کند. این ایران نیست که به همچین خطی احتیاج داشته باشد بلکه روسیه هست. و باید روسیه هزینهٔ آنرا بدهد.
    در ضمن این خط هروقت بحران سیاسی بین تهران-باکو و یا باکو-مسکو پیش بیاید می‌تواند به‌مشکل بربخورد.

  • سعید قصابیان 1 0

    با سلام. ضمن تایید فرمایشات دکتر نظری ، نوشته بنده در این موضوع با عنوان "ساخت خط آهن رشت- آستارا ، مرز باریک بین فرصت و تهدید " در تین نیوز: ۱۴۰1/02/18 / کد خبر: 242775 منعکس شده است.