| کد خبر: 247859 |

عزم کشورهای آسیای مرکزی برای افزایش ترانزیت کالا با ایران

وزارت حمل و نقل قرقیزستان اعلام کرد که کشورهای آسیای مرکزی قصد دارند ترانزیت کالا با جمهوری اسلامی ایران را به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش دهند.

تین نیوز

وزارت حمل و نقل قرقیزستان اعلام کرد که کشورهای آسیای مرکزی قصد دارند ترانزیت کالا با جمهوری اسلامی ایران را به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش دهند.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایرنا به نقل از خبرگزاری اکیپرس قرقیزستان، این وزارت خانه با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود با اعلام این مطلب نوشت که ایران و کشورهای آسیای مرکزی بیانیه مشترک همکاری های حمل و نقل را تصویب و تصمیم گرفتند تزانزیت کالا را به ۲۰ میلیون تن در سال افزایش دهند.

این گزارش خاطر نشان کرد که در نشست بین روسای حمل و نقل ایران، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به بررسی امکان گسترش همکاری های ترانزیتی پرداختند. در این دیدار معاون وزیر حمل و نقل آذربایجان و وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز حضور داشتند.

همچنین هدف از این نشست که در تهران برگزار شد ایجاد شرایط برای توسعه سیاست حمل و نقل هماهنگ تر بین کشورهای شرکت کننده بود.

نخستین اجلاس وزرای ایران با نمایندگان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاری های ترانزیتی، هفته گذشته  (۱۷ مهر ۱۴۰۱) در هتل اسپیناس تهران برگزار شد

«امین ترفع» مدیرکل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی درباره نتایج اجلاس دو روزه ترانزیتی ایران با کشورهای آسیای میانه گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در روابط ایران با آسیای وجود دارد موضوع ترانزیت است. در اجلاس شانگهای نیز همین موضوع  بین روسای جمهور مورد تاکید قرار گرفت و ایران به سرعت تصمیم گرفت در دستور کاری فوری با دعوت از وزرای منطقه درباره این مسائل تصمیم گیری شود.

بیشتر بخوانید:

انتشار شماره جدید فصلنامه ندای حمل و نقل ریلی

 

به گفته ترفع، اجلاس ترانزیت ایران با کشورهای حوزه آسیای میانه از نتایج اجلاس شانگهای است. روسای جمهوری کشورها تصمیم گرفتند تا در این اجلاس ریز همکاری های ترانزیتی بررسی شود و چارچوبی بین ایران و کشورهای آسیای میانه ایجاد شد تا بتوانیم به صورت چندجانبه موضوعات ترانزیتی را جلو ببریم.

مدیرکل تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: قبلا به صورت دو جانبه مباحث ترانزیتی مورد بحث و بررسی قرار می گرفت. اما اکنون به این ظرفیت رسیدیم تا در چارچوبی مشخص، چند جانبه به صورت دایمی روی مسائل ترانزیتی منطقه کار کنیم. بر این اساس در شش ماه آینده جلسه بعدی اجلاس برگزار خواهد شد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: این اجلاس که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با توجه به شرایط منطقه موضوع ترانزیت بسیار تعیین کننده شده است  و از این به بعد هر ۶ ماه یکبار برگزار می شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، کشورهای عضو این اجلاس بر توسعه بخش ترانزیت، یکسان سازی تعرفه های ترانزیتی و صدور یکساله ویزای رانندگان ترانزیتی به عنوان بخشی از بیانیه امضا شده تاکید و به تفاهم رسیدند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.