جزئیات طرح " ارتقای اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده ها"
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره جزئیات طرح «ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده های محیط زیست» توضیحاتی را ارائه کرد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران درباره جزئیات طرح «ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده های محیط زیست» توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش تین نیوز، سید رضا مفیدی در توضیح پیشنهاد ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره «ارتقاء اثربخشی معاینه فنی در ایمنی خودروها و کاهش آلاینده های محیط زیست» بیان کرد: ضوابط حمل و نقل، ترافیک و سلامت خودروها در بسیاری از کلانشهرها و پایتخت های جهان، ضوابط ویژه و خاص مربوط به هر شهر است؛ برای مثال در شهری نظیر شانگهای چین، ضوابط شماره گذاری خودرو مخصوص شانگهای است و خودرویی با شماره پکن [که پایتخت بشمار می رود] برای ورود به معابر، بزرگراه ها و تونل های شانگهای با محدودیت های تردد یا عوارض روبروست.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با تأکید بر اینکه راه حل مشکلات هر کلانشهر باید راه حل خاص همان کلانشهرها باشد، افزود: پیشنهاد ستاد معاینه فنی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ارسال شد و سپس با موافقت معاون شهردار، این طرح به شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تقدیم شد.
مفیدی با بیان اینکه در جلسه آتی شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران این طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: امیدواریم که با حمایت مدیریت شهری، پلیس راهور، استانداری و ... طرح پیشنهادی به نتیجه برسد.
وی با اشاره به اینکه گواهی معاینه فنی صادره از طریق سامانه سیمفا مراکز معاینه فنی در سراسر کشور معتبر بوده و به نحوی مسئولیت ها در کلیه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ شده است، گفت: وزارت کشور می خواهد که این فرصت را برای همه مراکز معاینه فنی کشور به صورت یکسان لحاظ کند. البته ما هم حرفی نداریم اما موضوع این است که در حاشیه تهران یا شهرهای دیگر اهمیت مأموریت مراکز معاینه فنی تحت الشعاع فضای کسب و کار مراکز قرار می گیرد. بدون تردید ایجاد و توسعه و ماموریت مراکز معاینه فنی با هدف مشخصی از ۲۰ سال گذشته انجام شده و ملاحظات کسب و کار نباید لطمه ای به این خدمات وارد کند.
مفیدی در ادامه سخنان خود به مسئولان دخیل در تصویب این طرح پیشنهاد کرد که ابتدا طرح مذکور برای شهر تهران عملیاتی شود، چرا که با سال ها تأخیر قرار است که شروع شود و در ادامه برای باقی کلان شهرها هم این موضوع به سرانجام برسد.
وی ضمن اشاره به تقسیم بندی طرح پیشنهادی در سه فاز گفت: هسته مرکزی شهر تهران مورد هدف قرار داده شد که در حال حاضر موضوع معاینه فنی برتر برای آن مطرح شده است. باید در مدت زمان ۶ ماه بتوانیم این الزام را برای دریافت معاینه فنی خودروهای پلاک شده در شهر تهران داشته باشیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران عنوان کرد: باید خودروهای پرپیمایش در شهرها (نظیر اتوبوس، تاکسی، تاکسی اینترنتی و ...) الزام به دریافت معاینه فنی از همان شهری که پلاک شان شماره گذاری شده، شوند. در فاز بعدی باید خودروهای پرپیمایشی که پلاک تهران نیستند اما در تهران تردد می کنند، پایش شده و در طرح الزام شوند.
مفیدی با تأکید بر اینکه اثربخش تر کردن مأموریت معاینه فنی خودروها جزو نخستین هدف این طرح است، افزود: نزدیک به ۷۰ درصد خودروهای پرپیمایش (تاکسی، تاکسی اینترنتی، مسافربرهای شخصی) تأییدیه فنی مراکز معاینه فنی شهر تهران را ندارند.
بنا براعلام سایت شهر، وی در ادامه اعلام کرد جهت متقاعد کردن اعضای شورای ترافیک و تصویب طرح مذکور، گزارش توجیهی و پیش نویس آن توسط ستاد معاینه فنی آماده و در جلسه شورا ارائه خواهد شد.