| کد خبر: 246248 |

◄ دورنمای اقتصادی کشور و وضعیت حمل و نقل جاده ای

تا زمانی که نگاه ما به صنعت حمل و نقل جاده ای نگاه صنعتی در راستای تولید خدمت نباشد و دیدگاه دولت محترم و متولیان امر به حمل و نقل جاده ای به جای صنعت، نگاه دلالی باشد، مشکلات در این حوزه مرتفع نخواهد شد.

تین نیوز

صنعت حمل و نقل به مانند بسیاری از صنایع کشور با تمام مشکلات و پستی و بلندی هاعلاوه بر حفظ خود توانسته است در تولید خدمت و جابجایی کالا به جامعه و نظام اسلامی مقتدر تر از گذشته خدمت کند.

با این حال تصور می شود ایجاد انسجام در تصمیم گیری های سخت و اجرای درست و کامل و دقیق طرح ها و لوایح در چارچوبی نظام مند در این صنعت باید به دست متولیان امر از جمله وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باشد.

برخلاف بسیاری از صنایع دیگر که در تولید مشارکت مستقل دارند تصور می شود صنعت حمل و نقل جاده ای هنوز نتوانسته است در تولید خدمت و بهره وری ذی نفعان در حمل و نقل مستقل عمل کند. به نحوی که در اجرای طرح ها و برنامه های سخت همچون شفاف سازی نرخ گذاری کرایه حمل ناوگان عمومی و مبحث نوسازی ناوگان فرسوده ،در عمل فرایندهای اجرایی به سمت و سویی دیگر حرکت کند.

بحث مصوبات جدید شورای عالی هماهنگی ترابری 209 که در شفاف سازی نرخ کرایه حمل وخدمات دهی در حمل و نقل جاده ای از چهار سال قبل مطرح شد، با عدم ابطال مصوبات قبلی شورا که موجبات نارضایتی و بروز مشکلات جدی را در حمل و نقل جاده ای ایجاد کرده بود روبرو شد و در شرایطی که هنوز زیرساخت های آن فراهم نشده بود، حمل و نقل را با چالش های جدی رو به رو کرد.

چالش های این طرح با اهتمام فعالان صنفی و متخصصان این عرصه تا حدودی برطرف شد ولی رکن اصلی و مهم این طرح که شفاف سازی در نرخ کرایه حمل و ایجاد توازن بین هزینه سرمایه گذاری و درآمدها و به روز رسانی نرخ کرایه حمل طبق نوسانات نرخ بازار است را هنوز در معرض اجرا قرار نداده است که همین امر ضربه سختی به این صنعت در بحث نوسازی ناوگان و سرمایه گذاری در این حوزه وارد ساخته است.

در این فرایند و با وجود همه مشکلات، دخالت  و موازی کاری برخی صاحبان کالا و تجار از قبیل شرکت های بزرگ فولاد، معادن بزرگ تولید مواد اولیه، کارخانجات سیمان و ... در بحث تعیین نرخ های کرایه حمل و نقل موجب شده است که قدرت عمل متصدیان حمل و برخی شرکت های حمل و نقل جاده ای در این عرصه تحت الشعاع قرار گرفته و صنعت حمل و نقل جاده ای را به یک آبادی با صد کدخدا مبدل سازد.

تا زمانی که  نگاه ما به صنعت حمل و نقل جاده ای نگاه صنعتی در راستای تولید خدمت نباشد و دیدگاه دولت محترم و متولیان امر به حمل و نقل جاده ای به جای صنعت، نگاه دلالی باشد، مشکلات در این حوزه مرتفع نخواهد شد.

باتوجه به دورنمای اقتصادی کشور،  وضعیت حمل و نقل جاده ای را چگونه پیش بینی می کنید؟

آیا باید حمل و نقل از پوسته کنونی خود عبور کند و در شفاف سازی نرخ کرایه حمل و هزینه های تحمیلی بر عوامل تولید خدمت و نظارت و اجرای درست قوانین، مستقل عمل کند و در این راستا شرکت های حمل و نقل توانمند را جذب و شرکت های کاغذی را حذف کند یا اینکه همچون دهه های گذشته بر دلالی در حمل و نقل جاده ای پافشاری کند؟

* دبیر انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ساسان 0 0

    سلام ، تا وقتی وزارت راه بعنوان متوّلی حمل و نقل رانندگان را زیر پوشش شغلی نگیره یا حداقل حق راننده رو از مالک یا شرکت یا ... طلب نکند روز بروز اوضاع بدتر میشه ، سختی کارکه حق مسلم راننده هست را به بهانه های واهی تخصیص نمی‌دهند یا عدم پرداخت عیدی ، سنوات ، حقوق بازنشستگی یک متخصص نه کارگر ساده و و و اینا گوشه ای از درد و ظلمی ست که به مهمترین شغل کشور میشه

  • ناشناس 0 0

    با سلام خسته نباشید احتراما در رابطه با کامیون های فرسوده هم اضحار نظر بدید.
    کامیون های وارداتی بنام جایگزین استارت خورده ولی بنحوی دلال ان رقم زده شد.
    با تشکر ایوب توکلی.