| کد خبر: 245200 |

◄ حذف اسقاط و تبدیل آن به وجه، خلاف قانون و غیر قابل اجراست

حذف اسقاط و تبدیل آن به وجه به حساب دولت، خلاف قانون بوده و غیر قابل اجرا است.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا معتقد است حذف اسقاط کامیون های فرسوده و تبدیل آن به وجه به حساب دولت، خلاف قانون بوده و غیر قابل اجرا است.

به گزارش تین نیوز، یکی از رانندگان کامیون چند روز پیش سوالی به شرح زیر برای این شبکه خبری ارسال کرد: با توجه به خبرهایی که در مورد چگونگی اسقاط کامیون های شنیده می شود، تکلیف 25 درصد تخفیف تشویقی واردات یک دستگاه کامیون در قبال اسقاط یک دستگاه فرسوده چه خواهد شد؟

خبرنگار ما این سوال را با محسن متقین فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در میان گذاشت که وی در پاسخ گفت:  آمار و ارقام ارایه شده و محاسباتی که موجب شده قیمت اسقاط در این نوشته بیش از سه میلیارد تومان اعلام شود فاقد پشتوانه محاسباتی، منطقی و قانونی است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: اولا قیمت کامیون وارداتی برای محاسبه سود بازرگانی وعوارض واردات یک عدد ثابت است و گمرک هر روز با افزایش قیمت بازار آن را تغییر نمی‌ دهد. دوم این که ۲۵ درصد معافیت، از سود بازرگانی محاسبه می شود و نه از قیمت کامیون. نتیجه این که سود و عوارض، 40 درصد قیمت کامیون است و ۲۵ درصد آن به ازای ارایه فرسوده برای اسقاط تخفیف خواهد داشت.

متقین عنوان کرد: قیمت کامیون 80 هزار دلار ملاک عمل است. 40 درصد سود بازرگانی آن می شود 32 هزار دلار و تخفیف آن می شود هشت هزار دلار که با اعلام نرخ تسعیر سوال کننده معادل ریالی آن کمتر از200 میلیون تومان خواهد شد که این رقم مشخص می کند همه محاسبات نویسنده غلط بوده است.

او ادامه داد: قبلا به طور مفصل توضیح داده شده که واردات خودروی سه سال کارکرد با هدف نوسازی با حفظ تعادل در عرضه و تقاضا  صورت گرفته که به صراحت در بند ث ماده ۳۰ ق احکام دائمی برنامه های توسعه دولت و نیز بند ۳ مصوبه ۲۰۹ شورای عالی هماهنگی ترابری آمده  و حذف اسقاط و تبدیل آن به وجه به حساب دولت خلاف قانون بوده و غیر قابل اجرا است.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا گفت: آن چه تاکنون به عنوان پیشنهاد توسط یک عده افراد که خود را راننده و فرسوده سوار معرفی می کردند عنوان شده است؛ اخذ تنفس ارائه فرسوده به مدت یک سال بوده و نه حذف اسقاط که اجرای این امر هم به شدت مغایر ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا برای حمل کالا خواهد بود و اجرای آن جای بسی تامل و اما و اگر دارد.

متقین با بیان این که اگر با فرض محال کسی به جای اسقاط پول آن را بپردازد و اسقاط ارائه نکند چگونه می خواهد از تخفیف کاهش 25 درصد سود و عوارض گمرکی برخوردار شود؟ عنوان کرد: این شبهه های ایجاد شده به دلیل آن است که راننده بدون مطالعه و اطلاعات کامل و بدون استفاده از مشاوره وکلا و افراد حقوقدان اقدام به خرید و عقد قرارداد پیش خرید کامیون دست دوم اروپایی کرده است و هنوز نمی‌داند که در قرارداد قطعی خرید کامیون پلاک گذاری شده، وارد کننده مکلف به ارائه فرسوده بوده و تخفیفات هم متعلق به اوست.

وی خاطرنشان کرد: قرادادهای خرید بدون اخذ ضمانت نامه ها و پشتوانه های مالی قوی و محکم، این خریداران و رانندگان را دچار مشکل کرده است و مسلما این گروه فریب خورده به عنوان ابزار فشار بر روی مسئولان مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند غافل از اینکه تخلف از قانون از طرف هیچ‌ یک از مسئولین تصمیم گیرنده نه متصور است و نه قابل اغماض.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید فخرالدین شریعتی 3 0

    همکار محترم وگرامی
    تا زمانی که بعضی از مسئولین بجای در نظر گرفتن منافع ملی کشور منافع یک مشت انگل زالو صفت دو تابعیتی و منافع نامشروع خود را در نظر میگیرند با انواع زدوبند ودسیسه قانون را تفسیر به رای میکنند و باعث نارضایتی و ایجاد بلوا در میان صنف میشوند

  • رستم ابادی کنگاور 2 0

    والا اگه خودت فهمیدی چی گقتی 🥴🌹🌹🙏🏼

  • صمد 4 3

    به کوری دلالان اسقاط داره قانونی میشه دولت دو فوریتی فرستاده مجلس نگران نقض قانون نباش انشاالله با تصویب مجلس قانونی میشه وشما هم که نفع شخصی نداره و فقط به فکر اجرای قانونی نگرانیم رفع میشه

  • رضاوفائی 1 0

    فقط سلام🌹♥️🙋‍♂️

  • مصطفی علیپور 0 0

    درود بر شرف شما جناب متقیین

  • سهراب 0 0

    سلام بنده ۴سال است که جهت نوسازی کامیون ثبت نام کرده ام وکامیونی کابیش از۵۰سال ازعمرش میگذردرابامصیبت های زیادی درچرخه حمل ونقل نگاه داشته ام اگردولت به ازرده خارج کردن اهتمام داشت کامیون رابه نام اسقاط واردنمیکرد وبه سرمایه دارواگذارکندواین ظلم رابه راننده مظلوم نمیکرداگرواردات ازادمیشدخودراننده میتوانست باقیمت مناسب بهترین کامیون راواردمیکرد.دولت مافقط طرف سرمایه داراست وسودی که به جیب سرمایه دارواردشود

  • محمد 0 0

    اگر شرط نوسازی ناوگان بود چرا طرح اسقاط حذف شد مشکل فقط ماشین وارداتی نیس مشکل ماشینهای فرسوده هستن ک باید دولت فکری برحال این فرسوده سواران کنه