| کد خبر: 244200 |

◄ وزارت راه و شهرسازی برنامه تکمیل راه آهن شلمچه بصره را اعلام کند

کارشناسان معتقدند؛ اجرای این پروژه بسیار مهم، نه تنها برای ایران سودمند است، بلکه می توان ادعا کرد که طرف عراقی خود بیشتر به این خط ریلی نیاز دارد.

تین نیوز

 تکمیل مسیر اتصال ریلی ایران به عراق از مرز شلمچه، چندین سال است به دلایل مختلف بین دو کشور، صورت نپذیرفته است.

به گزارش تین نیوز، به باور کارشناسان حوزه حمل و نقل، اهمیت اتصال این خط آهن استراتژیک در سه بعد قابل بررسی است. اول، حمل بارهای صادراتی و وارداتی بین دو کشور، دوم ایجاد کریدور ترانزیتی تا سوریه و سوم، جابجایی انبوه مسافرانی که بین دو کشور تردد می کنند.

با این وجود،  علی رغم پیگیری های صورت گرفته از سوی ایران و تفاهم نامه های متعدد همکاری بین دو کشور در این خصوص، پس از گذشت 20 سال، هنوز این پروژه اجرایی نشده است.

این د رحالی است که در صورت اتصال ریل شلمچه به بصره که تنها 32 کیلومتر طول دارد، زائران کربلا می توانند با قطار و به صورت یکسره به این شهر سفر کنند. این مهم علی رغم تفاهم دو کشور، بیش از 20  سال است که اجرایی نشده است.

بهمن ماه سال گذشته، رستم قاسمی وزارت راه و شهرسازی به اتفاق هیئت همراه به عراق سفر کرد. یکی از موضوعات مهمی که در این سفر پیگیری شد، احداث راه آهن شلمچه بصره بود که در نهایت بنا به گفته وزارت راه و شهرسازی، بنا بود تا ظرف مدت یک ماه فرآیند اجرایی ساخت این پروژه آغاز گردد. این در حالی است که با گذشت بیش از چهار ماه از وعده وزیر راه و شهرسازی، هنوز عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است.

در طول مدت این چهار ماه، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن، برای پیگیری اجرای این پروژه سفری به عراق داشته است. اما سوال مهمی که مطرح می شود این است که علت تاخیر در اجرای این پروژه از سوی طرف عراقی است و یا تغییر مجری ایرانی راه آهن شلمچه بصره موجب ایجاد تاخیر در اجرای پروژه شده است؟ به بیان دقیق تر، آیا طرف عراقی واقعا علاقه ای به تکمیل این پروژه ندارد و به انحای مختلف در مسیر اجرای این خط ریلی سنگ اندازی می کند یا آنکه تغییر در مجری پروژه که سوی ایران انجام شد، بهانه به دست طرف عراقی داده است.

کارشناسان معتقدند؛ اجرای این پروژه بسیار مهم، نه تنها برای ایران سودمند است، بلکه می توان ادعا کرد که طرف عراقی خود بیشتر به این خط ریلی نیاز دارد و به نظر می رسد، فشارهای بیرونی منجر به عدم همراهی عراق در اجرای این پروژه پرمنفعت شده است. به طوری که باوجود تاکیدات سطوح عالی کشور در دیدار با طرف های عراقی در خصوص لزوم اجرای سریع این خط ریلی، عراقی ها هنوز اجازه شروع به ساخت این پروژه را نداده اند.

بر این اساس کارشناسان و فعلان اعتقاد دارند، ضروری است وزارت راه و شهرسازی در این خصوص شفاف سازی انجام دهد و برنامه مشخص خود را برای احداث این پروژه اعلام نماید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    ایران برنامه تکمیل راه آهن کرمانشاه خسروی را هم داشته باشد مهم است !!! بصره شلمچه درگیر سیاسی کاری شدید عراق است !! ولی کرمانشاه خسروی جتی در صورت نرسیدن به خانقین !! باز هم مسیر ترانزیت و صادرات حجیم ایران به مرز خسروی پرویز خان است !!!