| کد خبر: 243845 |

جزئیات ساخت راه آهن حوزه خلیج فارس

6 کشور عربی حوزه خلیج فارس، به زودی صاحب یک راه ریلی مشترک می شوند.

تین نیوز

رویگردانی عجیب هند از بندر چابهار، حالا با اخبار تازه مفهوم پیدا کرده است. شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، به زودی صاحب یک راه ریلی مشترک می شوند. راهی که هند را بدون نیاز به بندر چابهار و ایران به اروپا می رساند و البته یک سر این کریدور ترانزیتی مشترک به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه می رسد. مقامات اسرائیل می گویند بخش زیادی از این مسیر موجود و تنها ۳۰۰ کیلومتر از آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد، باید ساخته شود.

به گزارش تین نیوز، علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل و نقل به «شرق» می گوید که بعد از عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل تکمیل این مسیر سرعت خیره کننده به خود گرفته است و البته باید گفت که هند به نوعی ایران را فریب داده و حالا بندر چابهار را رها کرده و شریک راه آهن خلیج فارس شده است.

راه آهن مشترک خلیج فارس، پروژه ای که بی سروصدا از سال ۲۰۰۹ کلید خورد و این روزها محور مهم گفت وگوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است. خلیج آنلاین خبر داده است که این خط آهن به زودی تکمیل می شود و مقامات شش کشور عرب گفته اند این خط ریلی تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار می کند.طول این خط ریلی دو هزار و ۱۷۷ کیلومتر است اما روزنامه معاریو چاپ اسرائیل، به نقل از آوی سمحون، رئیس شورای اقتصادی دفتر نخست وزیری اسرائیل نوشته است که «بخش بزرگی از این مسیر در حال حاضر موجود است و فقط ۳۰۰ کیلومتر آن که در خاک عربستان سعودی و اردن قرار دارد باید ساخته شود».

این مقام اسرائیلی گفته است که امارات و اسرائیل سرمایه گذاری های وسیعی روی ساخت و ارتقای زیرساخت ها انجام داده اند و قصد دارند از طریق خط ریلی که بخش بزرگی از آن موجود است، خلیج فارس را به بندر حیفا در اسرائیل متصل کنند. این پازل وقتی تکمیل می شود که بدانیم هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل مدت هاست پروژه مشترک اقتصادی با عنوان «کریدور غذایی  هند- خاورمیانه» را دنبال می کنند. هند به عنوان یکی از غول های غذای جهان و البته یک اقتصاد بزرگ با این پروژه به دنبال مدیریت منابع آب خود و مدرن کردن کشاورزی است و اسرائیل به عنوان یکی از پیشرفته ترین نقاط جهان در زمینه کشاورزی صنعتی، به هند در این زمینه کمک می کند.

اسرائیل همچنین به دنبال ایجاد نیروگاه های خورشیدی در هند است تا مصرف انرژی در کشور ۷۲ ملت را بهینه کند. از آن سمت اسرائیل قرارداد پروژه های مشترکی را با امارات و عربستان در حوزه انرژی امضا کرده است. درنهایت اینکه هند به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان این روزها نه تنها توانسته است بنا به گزارش بانک جهانی نرخ فقر مطلق را در هشت سال به نصف برساند و جمعیت فقرا را به شدت کاهش دهد که حالا با سرمایه گذاری مشترک با کشورهای عربی و اسرائیل به دنبال دستیابی راحت تر به بازار اروپاست؛ اما در این مسیر هند بندر چابهار را رها کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران سال گذشته اعلام کرد که از روند سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار رضایت ندارد و آنها که بنا بود ۸۵ میلیون دلار سرمایه به ایران بیاورند فقط ۲۵ میلیون دلار سرمایه آورده اند و آن هم تنها شامل جرثقیل هایی می شود که با کشتی به بندر چابهار آورده اند. مقامات سازمان بنادر ایران به معافیت تحریمی بندر چابهار اشاره کرده و می گویند که هند تلاشی برای استفاده از این فرصت نکرده است.

ماجرا اما به همین جا ختم نشد و اسفند سال گذشته ناگهان خبر رسید که هند اندک ترانزیت خود از مسیر چابهار را متوقف کرده و در اقدامی غیرمنتظره استفاده از مسیر پاکستان را برگزیده و گندم خود را از این کشور به افغانستان منتقل کرده است. انتخاب مسیر پاکستان که با هند اختلافات دیرینه دارد، معادله غیرقابل فهم و عجیبی در رسانه های ایران تلقی شد.

کشورهای  عربی  در  تکاپوی  ایجاد  مسیر   ترانزیتی  مشترک

این معادله عجیب حالا با اخبار جدید از راه ریلی خلیج فارس قابل فهم‌ تر به نظر می‌ رسد؛ راهی ریلی که در کرانه‌ های جنوبی خلیج فارس و دریای عمان 6 کشور عربی را به هم وصل می‌ کند. کشورهایی که بزرگترین و پیشرفته‌ ترین بنادر منطقه را در اختیار دارند و البته بنادر برخی از این کشورها از جمله امارات جزو پنج بندر بزرگ جهان محسوب می‌ شود.

آنها حالا تصمیم دارند با یک مسیر ریلی مشترک بنادر و زیرساخت‌ های حمل‌ و نقلی خود را به یکدیگر متصل کرده و این راه مشترک را به بندر حیفا در اسرائیل و سپس ترکیه و اروپا متصل کنند. راه ریلی جدید موجب می‌ شود انتقال کالاها از اسرائیل به امارات در یک یا دو روز انجام شود؛ درحالی‌ که اکنون انتقال کالاها از کانال سوئز ۱۲ روز طول می‌ کشد.

نکته مهم این پروژه این است که کشورهای حوزه خلیج فارس به‌سرعت در حال تکمیل پروژه‌ های فرعی هستند که استفاده از این مسیر مشترک را اقتصادی‌ تر و درآمدزاتر می‌کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: پایگاه خبری 55 آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    چه هند باشد چه نباشد ما بندر چابهار و خط ریلی انرا تمام میکنیم . برنامه های متوسط و بلند مدت ما تحت تاثیر وزش باد غرب و شرق نیست .

    چرا شرایط ژئوپلتیک جهان متغیر و پویا هست ، تصمیم لحظه ای فایده ای ندارد .


    در مورد راه اهن خلیج فارس بیش از انکه بنفع هند باشد بنفع چین خواهد بود .

    شما اجاره بندر های امارات توسط چین را ببینید ، اجاره بنادر یونان ، مزیتی که عربستان دارد از سمت جده میتواند دروازه ورود به افریقا باشد سودان خط اهن موجود هست تنها مسیر افریقای مرکزی نا امن و بن بست هست . اما حجم گسترده سرمایه گزاری چین در معادن عناصر کمیاب کنگو که تریلیون ها دلار ارزش دارد و ساخت راه اهن مومباسا و کنیا ،گواه این واقعیت هست .

    این کریدور خلیج فارس بیشتر بنفع چین خواهد شد ، شما فکر کنید هند که ۳۲۰ میلیارد دلار صادرات دارد و چین که ۳۰۰۰ میلیارد دلار و نیازمند منابع معدنی افریقا هست ، در عربستان کارخانه موشک سازی در حال ساخت دارد در امارات کارخانه واکسن کرونا ، کدام کشور بیشتر گوی ها و ظرفیت ها خواهد برد؟؟


    نکته دیگر ما نباید از ساخت این کریدور ها نگران باشیم چون وقتی بار بیشتر به نواحی نزدیک خاورمیانه منتقل شود ما به شکل غیر مستقیم منتفع میشویم .

    انزمان ترافیک با یکسری اقدامات میتوان تغییر داد ، تجربه جنگ عراق داعش، اوکراین درس اموز هست

  • ناشناس 0 0

    نکته دیگر بگذاریم این کریدور ها کامل ساخته شوند و بعد انها را قضاوت کنیم.


    بعضی از اقدامات کشورها مثل چین هند بیشتر بازار گرمی است . چینی ها بطور مثال چندین مسیر معشوقه ترانزیتی دارند

    و نکته جالب اینجاست روی یک مسیر بالخصوص هم متمرکز نیستند ! این چه فایده اقتصادی و سیاسی برای انها دارد ؟


    بنظر من این یک سیاست حساب شده است ، این رقابت ها بین کشور باعث کاهش تعرفه ترانزیت عبوری کالاهای چینی خواهد شد و همینطور امنیت سیر هم تضمین میکند . یعنی چینی ها برنده این نوع رقابت ها در نهایت هستند

  • بوشهری 0 0

    هیچ مسیر ریلی ترانزیتی نمی تواند جایگزین طرح راه آهن چین هند پاکستان ایران از مرز پاکستان در حاشیه وبتادر خلیج فارس تا شلمچه و اتصال به کشورهای عربی شود اما تعلل در احداث و تکمیل آن موجب طرح مسیرهای جایگزین شده است که لازم است به زودی اجرایی و تکمیل شود.