| کد خبر: 242060 |

◄ تضعیف رانندگان حرفه ای با تقسیم ناعادلانه منافع حمل و نقل جاده ای

چند درصد از زحمات و مشکلات حمل و نقل کشور در قیاس با رانندگان بر دوش شرکت ها می باشد؟ چطور است که منافع حاصله از حمل ونقل کالا و مسافر این چنین ناعادلانه تقسیم می گردد که راننده محتاج نان شب است ؟

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای گفت: سال هاست نه تنها هیچ مشکلی از مشکلات رانندگان جاده ای مسافری و باری حل و یا کم نمی شود بلکه روز به روز بر حجم مشکلات این بخش از حمل و نقل افزوده نیز می شود.

به گزارش تین نیوز، جعفر زارع راننده فعال در بخش حمل و نقل کالا در شبکه های اجتماعی با بیان این مطلب، نوشت: بر همین اساس فهرستی از سوال ها و ابهامات،  عوامل و علت مشکلات و تناقضاتی که در این عرصه وجود دارد و دغدغه های رانندگان بخش مسافری و باری جاده ای است را در ادامه ارایه می کنم.

1- چرا به رانندگان جاده ای مدارکی به نام حرفه ای داده می شود ولی در قانون کار آنها کارگر ساده تلقی می شوند؟

2- چرا با وجود اینکه به رانندگان کارگر ساده اطلاق می شود ولی در مجموعه قوانین ساری و جاری هیچ کدام از امتیازات بخش کارگری به آنها تعلق نمی گیرد؟

3- رانندگان در ایران زیرمجموعه چه نهادی محسوب شده و بر اساس دستورالعمل کدام نهاد فعالیت می کنند؟

4- چه نهاد یا سازمانی برای رانندگان پروانه فعالیت صادر می کند؟

5- چرا سازمان متولی صدور پروانه فعالیت برای رانندگان، آنها را زیر چتر حمایتی مجموعه قوانین خود قرار نمی دهد؟

6- چرا با وجود تایید سختی کار از سوی اکثریت سازمان های ذیربط و با وجود حر فه ای قلمداد شدن آنها،  قانون سختی کار تاکنون شامل حال آنها نشده است؟

7- چرا افراد بازنشسته و بازخرید شده از مشاغلشان، اجازه فعالیت در این صنف را پیدا می کنند و چرا تعداد قابل توجهی راننده صوری که در مشاغل دیگر فعالیت می کنند در این صنف وجود دارند؟

8- طبق قوانین کار کارگر باید هشت ساعت کار کند هشت ساعت کار راننده در سیستم حمل و نقل چگونه محاسبه می شود. چرا مجموعه زمان هایی که راننده درگیر گرفتن بار و مسافر و  عزیمت به محل بارگیری و مسافرگیری هستند و روزهایی که بار یا مسافر ندارند و یا ساعت های طولانی انتظار برای مسافرگیری  بعضا تا ۲۴ ساعت جزو ساعت کار راننده محاسبه نمی شود؟

 9- چرا رانندگان عمومی امنیت شغلی و بعضا امنیت جانی ندارند؟

10- چرا از تعرض خودروهای اینترنتی و شخصی به حریم رانندگان عمومی در پایانه ها جلوگیری نمی شود؟

11- چرا با وجود قانون، برای برخورد با مسافربرهای شخصی اقدامی نشده و با وضع قوانین محدود کننده فعالیت ناوگان عمومی، فعالیت مسافربرهای شخصی تقویت می شود؟ چرا در این خصوص مماشات و مصلحت گرایی و تضعیف حمل و نقل عمومی جایگزین اعمال قوانین در حمایت از حمل و نقل عمومی در همه اشکال آن می شود؟

 12- در کدام کشور توسعه یافته و نیافته دنیا خودروهای شخصی حق فعالیت و مسافربری دارند؟

13- از عمده عوامل  تصادفات کشوری خواب آلودگی راننده عنوان می شود. آیا برای رفع خستگی و کم خوابی رانندگان که قبل از  شروع به حرکت به عناوین مختلف بر آنان  تحمیل می شود تمهیداتی اندیشیده شده است؟

 14- آیا می دانید نه تنها هیچ استراحت گاه امن و مناسب در جاده ها بلکه در پایانه ها هم وجود ندارد و اگر خوابگاهی هم در پایانه ها وجو دارد آنچنان نامناسب است که رانندگان در همین پایانه ها نیز خوابیدن در داخل خودرو یا جعبه اتوبوس را بر این خوابگاه ها ترجیح می دهند؟

15- یکی از دلایل خواب آلودگی و خستگی رانندگان وجود نامنی در جاده ها و خرابی جاده ها است که موجب می شود رانندگان سعی کنند با رانندگی بیشتر  خود را به محلی امن برسانند.

16- در برخی نقاط جاده ها نوشته شده محدوده تصادف ناشی از خستگی، آیا دراین  نقاط و یا حتی کنار قرار گاه های  پلیس راه مکان مناسبی برای استراحت رانندگان پیش بینی شده است که رانندگان بتوانند در آنجا با خیال آسوده از ایمنی مکان، استراحت نموده و با رفع خستگی وخواب آلودگی به سفر ایمن خود ادامه دهد؟

17-وضعیت تعیین حقوق رانندگان باید توسط چه نهادی کنترل و به مرحله اجرا درآید؟ چرا برای یک کارگر شرکتی یا اداری چیزی به نام فیش حقوقی تعریف می شود و در آن همه حق و حقوقش تعریف می شود. ولی برای یک راننده حرفه ای که با جان و مال خود و مردم سر و کار دارد هیچ اقدامی مبنی بر دفاع از حق و حقوق به حقش انجام نمی شود؟ واقعا عجیب نیست که راننده حق بیمه کاری نداشته باشد؟ آیا برای یک راننده،  علی الخصوص راننده فاقد ناوگان، بیکاری پیش نمی آید؟

18 -چرا بیمه رانندگان بیمه خویش فرما نامیده می شود و به آنها کارگر ساده گفته می شود؟ اگر راننده کارگر محسوب می شود  پس باید کارفرمایی این میان وجود داشته باشد تا کارگر برای او کار کند. کارفرما در سیستم کاری رانندگان عمومی چه کسی است؟ آیا کارفرما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که مجوز فعالیت صادر می کند است یا مالک ناوگان؟ در هر دو صورت یا سازمان باید پاسخگو باشد یا مالک، پس چرا بیمه خویش فرما؟

19- سرمایه جاری در سیستم حمل و نقل سرمایه شخصی افراد سرمایه گذار  است. پس چرا سازمان مجموعه قوانین را تدوین می کند و نیروی انتظامی پلاک عمومی بروی ناوگان نصب می کند؟ وقتی سرمایه شخصی است پس چرا پلاک عمومی دولتی؟ اگر پلاک تحت نظارت قاطع دولت است، چرا دولت حامی ناوگان از نظر لوازم یدکی، روغن، لاستیک، کرایه و غیره نیست ؟

20-  آیا ما در کشورمان  چیزی به نام جاده استاندارد داریم؟

21 - درآمد عوارض اتوبان ها کجا هزینه می شود که وضعیت آنها اینچنین اسفناک است؟

22- بیمه تکمیلی چیست؟ چرا باید شخصی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارد تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گیرد؟ چرا  و به چه حقی قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان را کانون شرکت ها باید با بیمه ها و آن هم با شرکت هایی که باتمایلات و منافع شخصی آنها سازگار است، منعقد نماید؟ چرا اموری که مستقیما با رانندگان مرتبط می باشد به خصوص اموری که آب و نانی از آن در می آید به کانون شرکت ها واگذار شده است ؟ مگر رانندگان خود تشکل ندارند؟چرا تعهدات بیمه تکمیلی رانندگان همواره  نصفه و نیمه بوده و همین تعهدات هم در عمل اجرا نمی شود؟ چرا متولیان قرار داد بیمه تکمیلی هیچگاه پاسخگوی مشکلات رانندگان در خصوص نارسایی و عدم ایفای تعهدات از جانب بیمه گر  نبوده اند؟

23- چرا باید تصمیم گیرنده برای رانندگان و دارندگان ناوگان، انجمن و کانون شرکت ها‌ی باری و مسافری باشند؟ مگر کانون خودمان توانایی انجام کار را ندارد؟

24- چند درصد از زحمات و مشکلات حمل و نقل کشور در قیاس با رانندگان  بر دوش شرکت ها می باشد؟ چطور است که منافع حاصله از حمل ونقل کالا و مسافر این چنین ناعادلانه تقسیم می گردد که راننده محتاج نان شب است ؟

25-  چه میزان سرمایه جاری در صنف توسط شرکت های باربری و انجمن آنها به گردش در می آید و چه میزان درآمد نسبت به سرمایه گذاری صورت گرفته نصیب شرکت ها و رانندگان و مالکین  می شود؟

26 - مدیر فنی یعنی چه و چه کسی و چه نظارت و کنترلی به لحاظ سنجش صلاحیت و عملکرد آنان وجود دارد؟ 

27 - تن بر کیلومتر یعنی چه و چرا در کشور اجرایی نمی شود؟ چه کسانی مسبب این سهل انگاری هستند؟

28- ضریب تطبیقی چیست و چرا در برخی استان ها ضریب زیر یک محاسبه می شود؟

29 - چرا مسئولان حمل و نقلی گرایش به سوی شرکت محوری دارند؟

 30 - یکی از مهمترین عوامل وجود و افزایش مشکلات در حمل و نقل جاده ای حضور مدیرانی از بخش راهداری در بخش حمل و نقل جاده ای می باشد. این گونه مدیران بهتر نیست در همان بخش تخصصی انجام وظیفه نموده و جاده های کشور را نجات بخشند !؟

31- ما یک وزیر در دولت داریم و چند بخش بسیار مهم کاری که همه این بخش ها دچار مشکل بوده و در وضعیت نامناسبی بسر می برند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن رجبی رئیس انجمن صنفی رانندگان شهريار وملارد 2 1

    سلام احسن برشما جناب آقای زارع این چراها برمی‌گردد به سازمان راهداری که متأسفانه مسئولین سازمان راهداری همیشه اینطور بوده از بدو شروع کارت هوشمند حرفه‌ای برای رانندگان ایکاش نمایندگان محترم مجدد وزارت بازرگانی را ایجاد کنند. سازمان راهداری مدعی همه موارد کار ما رانندگان وناوگان است اما در رسیدگی به مشگلات رانندگان وناوگان خود را هیچ کاره می‌داند وبله با شرکت‌ها ی حمل ونقل تمایل همکاری بیشتری دارند اما با صنف خود ما نه متأسفانه وبه اینصورت هیچ زمانی ما به حقمان نخواهیم رسید

  • فریدون ناصری 1 1

    درود بر شما
    جناب زارع بزرگوار
    نقطه نظرات و پرسش ها و پیشنهادات جنابعالی ، بسیار کامل و جامع و در بر گیرنده تمام مشکلات رانندگان مسافری و باری است و امیدوارم که مدیران و مسئولین محترم ذیربط در وزارت راه و شهرسازی ، مطالب شما را مطالعه و مد نظر و استفاده قرار داده تا شاید گوشه ای از مشکلات رانندگان حرفه ای کشور ، برطرف گردد.
    با سپاس از جنابعالی و مدیریت محترم رسانه تین نیوز

  • حسن معصومی 0 0

    بانهایت تشکر و قدر دانی از تین نیوز که لااقل حرفهای ناگفته ودر گلو مانده مان را مکتوب میکنند ولی خدا کند که مسئول با وجدانی پیدا شود و مطالعه کند بانهایت سپاس

  • راننده 1 0

    فکر می نماید همه این مشکلات رانمی دانند خوب هم می دانند ولی چون راننده گان نجیب هستند سواستفاده نموده وکاری انجام نمی دهند مگر نمی دانند راننده شب وروز سرما وگرما تنها درجاده است نه جای خواب واستراحت نه سه وعده خوردن بلکه در24ساعت یکی دو بار خوردن نیمه نصف باعجله بیمه 72تا80نصف خبری از سختی کارنیست فقط سال97به حرف وسخن الکی وعده درست شدن سختی کار وسنوات 72تا80را می دادند طرف بازنشسته می شود باسالی یک ملیون دادن بیمه روستایی کارت هوشمند خیلی راحت دریافت می نماید خیلی ها باکارت هوشمند دیگران کارانجام می دهند سازمان کارت هوشمند راباطل نموده ولی گواهینامه پایه یکم پابرجاست وباکارت هوشمند کاسب بارجابجا می نماید پس نمی خواهند کاری انجام دهند چون ارزشی برای راننده حرفه ای قایل نیستند نیسانها بار کامیون را جابجا می نمایند بارنامه ندارند درصد سازمان را هم نمی دهند کسی هم کاری ندارد اگر همتی برای حل همه باشد خیلی راحت حل شدنی است

  • راننده 1 0

    دیدید چه راحت چهاردرصد سازمان رابه نه درصد رساندند واجرایی نمودند چون منافع برای خودشان بود ولی سختی کار هشت سال72تا80برای راننده مظلوم است وجایی برای دادخوایی ندارد ونفعی برای خودشان ندارد اجرایی نمی شود ولی نمی دانند درآخرت باید جواب بدهند اگر واقع بین باشند

  • راننده 1 0

    همین چندروز قبل گفتند جلسه باکمیسیون اجتماعی دارند تاسختی کاررابه سرانجام برسانند ولی خبری نشد اگرخبری هست تین نیوز اعلام نماید