| کد خبر: 240958 |

◄ واردات واگن یخچالدار، اشتباهی که نیاز به تصحیح دارد

تخصیص ارز به واردات چنین واگن هایی یک تصمیم اشتباه است که باید تصحیح شود.

تین نیوز

کمیسیون تلفیق مجلس واردات خودرو، اتوبوس، کامیون، واگن و ماشین آلات سنگین را تصویب کرد [1]. در فهرست اقلام وارداتی عنوان واگن یخچالدار به چشم می خورد که نیازمند توضیح و تصحیح است.

استفاده از واگن یخچالدار یک تجربه شکست خورده و متروک در حمل و نقل ریلی ایران است. راه آهن ایران در دهه پنجاه اقدام به واردات 25+2 دستگاه واگن یخچالدار به هدف حمل و نقل مواد خوراکی فاسد شدنی کرد. اما این ناوگان کوچک به هیچ وجه نتوانست نقش مهمی در حمل و نقل این محموله ها بازی کند و لذا تداوم و گسترش پیدا نکرد.

اولا به دلیل آنکه این حمل فقط محدود به بمبادی و مقاصد متصل به شبکه ریلی بود و ثانیا تجهیزات خاصی برای تخلیه و بارگیری این واگن ها تمهید نشده بود. ضمنا تعمیرات و نگهداری سیستم تبرید و مولد این واگن ها به دلیل قلت تعداد، برای راه آهن صرفه نداشت و هیچگاه به آن اهتمام جدی نشد.

با توضیحات فوق، تخصیص ارز به واردات چنین واگن هایی یک تصمیم اشتباه است که باید تصحیح شود.

امروزه حمل و نقل ترکیبی توسط همه سیستم های حمل و نقل پذیرفته شده و پیگیری می شود و ابزار آن کانتینر است. کانتینر در حمل و نقل انعطاف پذیری و سرعت زیادی ایجاد می کند و توسط کامیون و واگن باری و کشتی قابل حمل است و تجهیزات لازم برای انتقال آن بین هر کدام از مود های گفته شده در دسترس هستند و در سطح بین المللی استاندارد شده اند.

راه حل[2] حمل و نقل کانتینری برای حمل مواد فاسد شدنی، کانتینر یخچالدار است که به صورت انبوه تولید و مورد استفاده است و راه حل حمل و نقل ریلی برای حمل کانتینر واگن لبه کوتاه / کانتینربر است [3] که آن هم به صورت انبوه تولید و به کار برده می شود.

تعداد قابل توجهی از ناوگان باری کشور از این نوع هستند.

در مصوبه مجلس به تعداد واگن های یخچالدار اشاره نشده و بخشی از هزار دستگاه واگن باری است که مجوز واردات گرفته است.لذا می توان عدد صفر را جلوی آن ثبت کرد و جای آن را به واگن لبه کوتاه/ کانتینربر داد.

مراجع و پاورقی ها

 

 

[1] متن خبر به نقل از ایسنا: کمیسیون تلفیق مجلس با اصلاحاتی واردات خودرو را تصویب کرد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از تصویب مجدد موضوع واردات خودرو از محل ارز غیرصادراتی با اعمال اصلاحاتی در جلسه این کمیسیون خبر داد.

متن مصوبه کمیسیون تلفیق:

* به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی - پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقای مدیریت و عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیرصادراتی(خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیئت وزیران می رسد، اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه کل کشور به حساب ردیف جداول شماره ۵ این قانون واریز نماید.

-اقلام وارداتی عبارت است از:

۱-تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز (هیبریدی) و برقی

۲- تعداد ۱۰ هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال دار و کشنده

۳- تعداد ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برون و درون شهری

۴- تعداد یک هزار دستگاه واگن و واگن یخچال ‌دار

۵-  تعداد ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی اعم از نو ساخت یا حداکثر پنج سال ساخت.

[2] Solution

[3]  برای توضیحات مبسوط ، مقاله " ◄ واگن لبه کوتاه چند منظوره " در تین نیوز مورخ 3/10/1400 را دنبال کنید.کد خبر: 238561

* کارشناس حمل و نقل

 

 

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    مطمنا" فعالان عرصه حمل و نقل ریلی، بر بیصرفه بودن خرید واگنهای یخچالدار واقف هستند و چنان درخواست ورودی ثبت نخواهند کرد.