| کد خبر: 240027 |

ردپای دلالان در طرح نوسازی ناوگان فرسوده؛

◄ مخالفت دارندگان ناوگان فرسوده با حذف اسقاط خودروی فرسوده

برخی رانندگان ناوگان سنگین فرسوده سوار با ارایه پیشنهاداتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار مخالف شدید خود را با حذف موضوع اسقاط ناوگان فرسوده در ازای واردات کامیون دست دوم اعلام کرده و درخواست کنندگان این موضوع را دلال و فرصت طلب نامیدند.

تین نیوز

برخی رانندگان ناوگان سنگین فرسوده سوار با ارایه پیشنهاداتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار مخالف شدید خود را با حذف موضوع اسقاط ناوگان فرسوده در ازای واردات کامیون دست دوم اعلام کرده و درخواست کنندگان این موضوع را دلال و فرصت طلب نامیدند.

به گزارش تین نیوز، به گفته این رانندگان، بخش زیادی از افراد فعال در حمل و نقل عمومی کالا، دارندگان ناوگان فرسوده هستند که امیدوار بودند با اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده می توانند پس از سال ها تلاش، مالک ناوگان مناسب شوند.

این رانندگان با اشاره به این که در چند سال اخیر در اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده مشکلاتی به وجود آمده است، عنوان کردند:  همزمان با ورود کشنده های طرح جایگزینی، دلالان و فرصت طلبان، وارد عرصه شده و با خریداری ناوگان غیر فعال و متوقف در پارکینگ‌ ها با قیمت ناچیز و با صرف هزینه و زدوبند این ناوگان غیر فعال را وارد چرخه حمل و نقل کردند.

بیشتر بخوانید:

آن چنان که رانندگان فرسوده سوار عنوان کرده اند: افراد سود جو و دلالان همچنین تعداد زیادی ناوگان وارده شده اولیه را ترخیص کرده و اقدام به فروش در بازار آزاد با سود کلان نمودند، بدون آن که حتی به اندازه انگشتان دست هم دارندگان اصلی ناوگان فرسوده موفق به نوسازی کامیون خود شده باشند.

به گفته این رانندگان، دلالان و فرصت طلبان بعد از اتمام کشنده های غیر فعال، سراغ ناوگان فعال فرسوده رفته و وقتی پس از پیشنهادهای گوناگون با جواب منفی دارندگان این خودروها مواجه شدند، در حرکت هایی از پیش تعیین شده و به صورت هماهنگ با یکدیگر و با صرف هزینه و استخدام افراد عادی به عنوان دارنده کشنده فرسوده و راننده، در مقابل سازمان ها و نهادهای مربوط تحصن نموده و درخواست حذف اسقاط ناوگان فرسوده را مطرح کرده اند.

به گزارش تین نیوز، رانندگان فرسوده سوار بر این باورند که هدف این افراد آن است که با واریز وجهی ناچیز در حق دولت، نسبت به ترخیص کشنده های موجود در گمرک اقدام نموده و در همین راستا  با پیشنهادهای غلط و بعضا وسوسه انگیز و شایعه پراکنی موجب آشفتگی بازار و سردرگمی مسئولان مرتبط شده اند.

به گفته رانندگان فرسوده سوار، این درخواست در حالی مطرح می شود که حذف اسقاط و ورود این حجم از کشنده های خریداری شده به ناوگان فعلی، به نابودی این صنعت منجر می شود چرا که با اضافه شدن ۴۰هزار کشنده تعادل عرضه و تقاضا در این بازار برهم خواهد خورد و موجب ورشکستگی بخش زیادی از افراد فعال در این صنف خواهد شد.

این رانندگان معتقدند،  حذف اسقاط نه تنها به زیان دارندگان ناوگان فرسوده منجر می شود، بلکه صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز منتفی کرده  و کاهش تصادفات و هزاران مشکل دیگر این ناوگان فرسوده را نیز دوا نخواهد کرد و بدین ترتیب عملا قانونی که برای بهبودی وضعیت این صنف تصویب شد به نابودی آن و پولدار شدن دلالان و سودجویان منجر خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، این رانندگان دارنده ناوگان فرسوده با تاکید بر این که حذف اسقاط فقط به نفع دلالان است، عنوان کردند: دارندگان ناوگان فرسوده خود را از مفسدان و برهم زنندگان نظام اقتصادی کشور مبرا می دانند و به هیچ وجه راضی به حذف اسقاط و افزایش ناوگان به جای نوسازی نیستند.

این افراد پیشنهاداتی به شرح زیر برای اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده ارایه کردند:

۱_ قرار دادن دارندگان واقعی ناوگان فرسوده در اولویت واردات کشنده

۲_ اختصاص بودجه یا ارز حمایتی جهت واردات کشنده به صورت بلاعوض  به رانندگان فرسوده سوار یا حدالمقدور پرداخت وام یا تعدیل مدل برای بالا رفتن توان خرید این گروه

۳_ اجرای طرح اولیه با عنوان سویچ به سوییچ در مقابل اقدام به اسقاط واگذاری کشنده خریداری شده توسط دولت به رانندگان که این امر نیز هیچ بار مالی و زیان برای نظام پولی و بودجه دولتی نخواهد داشت و به خاطر صرفه جویی سوخت از نظر اقتصادی به نفع کشور هم خواهد بود.

4. کوتاه کردن دست دلالان و مفسدان اقتصادی از این صنف و شناسایی و ساماندهی درست دارندگان واقعی ناوگان فرسوده و واگذاری طبق اولویت مدل به صاحبان اصلی نه دلال

۵_استفاده از تجارب رانندگان برای خرید کشنده ها و اجرای درست و اصولی این طرح عظیم  

۶_ورود سازمان ها و نهادهای نظارتی و امنیتی برای بررسی وضعیت کشنده های واگذار شده و سندسازی شده به اشخاص و برخورد قانونی با قانون شکنان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.