| کد خبر: 236849 |

◄ تضییع حق رانندگان کامیون از سوی شرکت های پیمانکار دولتی

یک راننده کامیوندار از مسئولان و متولیان حمل و نقل کالا درخواست کرد نسبت به تعیین یک قاعده کلی بر مبنای اصول علمی جهت کسری مجاز بار های فله اقدام نمایند.

تین نیوز

یک راننده کامیوندار از مسئولان و متولیان حمل و نقل کالا درخواست کرد نسبت به تعیین یک قاعده کلی بر مبنای اصول علمی جهت کسری مجاز بار های فله اقدام نمایند.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند در توضیح این درخواست خود به مشکلات مربوط به حمل بار فله یک شرکت اشاره کرد و گفت: شرکت حمل و نقل آبادان به عنوان پیمانکار شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران از محموله های فله ای گندم و شکر در صورت کسری بار (۵ کیلو به ازای هر تن گندم و ۲ کیلو به ازای هر تن شکر)، اقدام به کسر کرایه و در صورت کسر بیشتر از حد تعیین شده،  اقدام به اخذ جریمه (گندم ۱۰٫۷۰۰ تومان و شکر ۱۲٫۷۰۰ تومان) می نماید.

وی افزود: یعنی کسری بار برای گندم حدود پنج صدم درصد و شکر را ۲ صدم درصد درصد محاسبه می نمایند.این در حالی است که فقط تفاوت باسکول مبدا و مقصد بعضاً ۱۲۰ کیلو و حتی بیشتر می باشد و اگر کسری بار ناشی از رطوبت هم به آن اضافه شود به مراتب از این مقدار فراتر خواهد رفت. 

وی عنوان کرد: از طرفی در اکثر سیلوهای کشور، صفحه نمایشگر باسکول به صورت مخفی تعبیه شده و برگه ای هم به عنوان باسکول پر و خالی تحویل راننده نمی شود (صرفاً در انتهای مراحل تخلیه برگه های سیفا مخصوص اداره بازرگانی همراه با بارنامه رسید شده تحویل می شود).

بیشتر بخوانید:

این راننده کامیون افزود: جالب اینجاست که هیچ زمانی اگر مقدار بار تحویلی در مقصد «به نحوی از انحاء !!» بیشتر از مبدا باشد در این برگه منعکس نمی‌شود و اوزان پر، خالی و خالص  را مطابق با اوزان مبدأ نموده و تحویل راننده می دهند که این موضوع شائبه دستکاری متصدیان باسکول در اوزان را تداعی می نماید.

 خیرمند خاطرنشان کرد: شایان ذکر است این شرکت نه در زمان بارگیری و نه در زمان تخلیه زیر بار ثبت ساعت و پرداخت حق توقف به اسم دولتی بودن بار نمی رود.

او که این مطلب را در شبکه های اجتماعی بیان کرده است، ادامه داد: در حالی که انتظار این است که در حکومت اسلامی دولت در رعایت حقوق عامه و برقراری عدالت در صف اول باشد نه اینکه حقوق آنان را پایمال نمایند.

وی گفت: در جوامع بشری قوانین وضع می شوند تا نظم عمومی برقرار و حق و تکلیف هر شخص مشخص گردد و با ایجاد عدالت از اقتدارگرایی و خودکامگی صاحبان زور جلوگیری شود.

 خیرمند عنوان کرد: ولی متاسفانه در حمل و نقل چه آنجایی که قانون وجود دارد و چه در چنین مواردی که قانون منطقی و علمی ندارد، طرفی که حقوقش در معرض خطر و تضییع است، کامیوندار و راننده هستند !!

او تاکید کرد: چنانکه می بینیم پرداخت کرایه پایین تر از تن کیلومتر هیچ مجازاتی ندارد ولی کرایه توافقی بالاتر از تن کیلومتر (پشت بارنامه) مشمول مجازات است یا عدم دریافت بارنامه تخلف است ولی عدم پایبندی شرکت حمل و نقل به آیین نامه اجرای تن کیلومتر «نامه ۹۹.۰۴.۱۴» با سکوت متولیان این بخش همراه است و یا در همین مورد کسری بار مستوجب جریمه ولی ازدیاد بار، ناشی از اختلاف باسکول ها قلمداد می شود.

 وی گفت: حال با عنایت به موارد فوق مقتضی است مسئولان نسبت به تعیین یک قاعده کلی بر مبنای اصول علمی جهت کسری مجاز بارهای فله اقدام نمایند تا خدای ناکرده رانندگان نیز جهت احقاق حق خود ناچار به اقدامات خلاف اصول شرعی نشوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.