| کد خبر: 235453 |

یک راننده کامیون پیش بینی کرد:

◄ ایران به قبرستان ناوگان سنگین باری تبدیل می شود

می طلبد به استناد بند «ب» مصوبه ۲۰۹ شورایعالی ترابری هر چه سریعتر نسبت به بروزرسانی شاخص تن کیلومتر اقدام عاجل صورت پذیرد.

تین نیوز

یک راننده کامیون با توجه به گذشت حدود پنج ماه از ابلاغ آخرین به روزرسانی نرخ شاخص تن کیلومتر گفت: در این مدت تقریباً کلیه پارامترهای دخیل در محاسبه شاخص تن کیلومتر با افزایش بهای چشمگیری همراه بوده است به همین دلیل بروزرسانی این شاخص ضرورت دارد.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند افزود: برای مثال در لاستیک ایرانی موجود در بازار (قیمت در دسترس نه قیمت‌ های مصوب نایاب) تقریباً ۸۰ درصد افزایش، روغن موتور بیش از ۴۰ درصد باتری حدود۵۰ درصد، بیمه بدنه که تابع قیمت‌کامیون است حدود ۴۰ درصد، قطعات مصرفی بیش از ۶۰ درصد  و ... افزایش قیمت صورت گرفته است.

وی در شبکه های اجتماعی تاکید کرد: بر این اساس می طلبد به استناد بند «ب» مصوبه ۲۰۹ شورایعالی ترابری هر چه سریعتر نسبت به بروزرسانی شاخص تن کیلومتر اقدام عاجل صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:

این راننده کامیوندار عنوان کرد: همچنین با توجه به تجارب پنج دوره بروزرسانی ناموفق شاخص تن-کیلومتر، لازم است این نکته مورد توجه قرار گیرد که امروز بخش زیادی از ناوگان کشور فرسوده و بعضاً زمین‌ گیر است آن بخش از این نوع ناوگان هم که در حال فعالیت است از بهره‌ وری بسیار پایینی برخوردار بوده که قطعاً در زمان های ضروری به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز کشور نیست.

به گزارش تین نیوز، خیرمند افزود: فارغ از زیان‌ های محیط زیستی و مصرف بالای سوخت که متأسفانه دغدغه واقعی هیچ مسئولی در کشور نیست، توجه به این نکته ضروری است که؛ با مصلحت اندیشی های ساختگی برخی افراد  تصمیم ساز در تعیین نرخ شاخص (درخصوص قیمت ناوگان که اکنون با یک/سوم قیمت واقعی و مدت زمان بازگشت سرمایه که اکنون ۲۵ سال محاسبه می‌شود) در آینده نه چندان دور، کشور قبرستان ناوگان فرسوده سنگین خواهد شد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای، گفت: امروز ناآگاهی اکثریت شاغل در این حرفه از محاسبه سود و زیان و مدت زمان منطقی بازگشت سرمایه در کنار تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پول ملی، سبب شده است که بسیاری از همکاران با توهم میلیاردی شدن سرمایه خود،  تن به کرایه هایی دهند که حتی پاسخگویی تعمیر و نگهداری کامیونشان نیست. اخذ وام برای تعمیرات، تقاضای لاستیک دولتی و ایستادن در صفوف دریافت روغن با قیمت مصوب گواه این مدعاست بنابراین لازم است در تعیین نرخ شاخص پارامتر میزان سرمایه، سود سرمایه، مدت زمان بازگشت سرمایه و افت سرمایه را مطابق با واقعیت لحاظ شود.

به گزارش تین نیوز، خیرمند عنوان کرد: علیرغم تاکید مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان، به واسطه عدم اجرای آیین‌ نامه اجرایی تن کیلومتر (مشهور به نامه ۹۹.۰۴.۱۴) همچنان حدود ۱۵ درصد از همین کرایه حداقلی در حال پایمال شدن توسط شرکت‌های حمل و نقل است. اگر قرار است منفعلانه در مقابل استنکاف شرکت‌ ها نسبت به این مصوبات عمل شود، بهتر است پس از تعیین نرخ شاخص ۱۵ درصد مربوط به کمیسیون و عوارض جابجایی را به نرخ شاخص اضافه گردد تا این جنگ اعصاب فرسایشی هم به پایان برسد.

این راننده کامیون اظهار کرد: ضمناً با روش دریافت کمیسیون درصدی، افزایش نرخ شاخص منتج به افزایش کمسیون های بادآورده شرکت ها خواهد شد که نه تنها به کامیوندار و راننده ضرر می زند، بلکه باعث تضییع حقوق عامه خواهد شد.

وی در مورد ضرایب کاهنده تطبیق نیز گفت: در حالیکه سود سرمایه ۳ درصد سالانه محاسبه شده تخفیف ۲۵ درصد به برخی صنایع و کالاها صرفاً شائبه ارتشاء را در اذهان تداعی می کند. به غیر از این موضوع، دادن این تخفیف از جیب کامیونداران به اسم حمایت از تولید و یا هر عنوان دیگر ابتدا توهین به این صنف و بعد از آن توهین به خود کارشناسان سازمان است که تعیین نرخ نهایی شاخص را برعهده داشتند. بی شک حمایت از تولید اصلاً به معنای پایمال کردن حق دیگران نیست اما می تواند بهانهٔ خوبی برای خلق پول کثیف برای عده‌ای خاص  باشد. با این توضیحات می طلبد این بار  چنین توافقات غیر منطقی نیز از دامن تن کیلومتر رخت بربندد.

خیرمند افزود: عدم ارائه نرخنامه در مسافت‌ های مختلف مطابق با شاخص اعلامی دست دلالان را برای تضییع حقوق کامیونداران باز گذاشته است به طوری که در مسافت های مشابه شاهد چند نرخی بودن کرایه ها هستیم که این موضوع با رسالت تن کیلومتر درخواستی رانندگان در سال ۹۷ هیچ سنخیتی ندارد، از این رو می طلبد با جدیت نسبت به اخذ نرخنامه مطابق با حقوق قانونی تعیین شده توسط خود سازمان از سواستفاده صاحبان کالا و شرکت ها جلوگیری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    کجادرست است ازسختی کارکه 97گفتن درست شده تاسنوات72تا80که حتی قبول نمی کنند که بقیه را که باربریها بالا کشیدند به نرخ روز بگیرند وهشت سال راننده گان را کامل کنند