| کد خبر: 223094 |

◄ لزوم تسریع در نوسازی لنج‌های فرسوده باری

از سال 97 طرح نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده آغاز شد تا شناورهای فرسوده ترمیم و از ایجاد مشکلات و غرق شده ناوگان سنتی و کوچک باری جلوگیری شود. به رغم این اقدامات هنوز هم لنج های باری زیادی هستند که لازم است با نو معاوضه شوند.

تین نیوز

از سال 97 طرح نوسازی شناورهای فرسوده با پرداخت تسهیلات بلاعوض به صاحبان لنج های فرسوده آغاز شد تا شناورهای فرسوده ترمیم و از ایجاد مشکلات و غرق شده ناوگان سنتی و کوچک باری جلوگیری شود.

به گزارش تین نیوز، به رغم این اقدامات هنوز هم لنج های باری زیادی هستند که لازم است با نو معاوضه شوند تا شاهد اتفاقات ناگواری که در این زمینه رخ می دهد، نباشیم. آخرین این اتفاقات در تیرماه امسال با غرق شدن لنج باری در قشم، آتش سوزی لنج باری در بندر گناوه به دلیل قدیمی بودن تجهیزات و آبگرفتگی یک لنج باری در بندر شهید باهنر در 30 مهر امسال بود که نمی توان با قطعیت این موارد را آخرین این پیشامدها عنوان کرد.

در حال حاضر حدود 4500 لنج تجاری در بنادر ایران وجود دارد که در ردیف نوسازی  قرار گرفته اند. بر این اساس شناورهای بالای 40 سال که تعداد آن‌ها به 412 فروند می‌رسد، اولویت پروژه جایگزینی شناورهای سنتی است.

این در حالی است که بر نوسازی ناوگان کوچک باری دریایی و نقش بی بدیل آنها در توزیع کالا در بنادر کوچک تاکید شده است.

در همین زمینه رییس اداره امور مالی اداره کل بنادرودریانوردی امیرآباد با بیان اینکه لنج صیادی نیمه تمامی که پیش از احداث بندرامیرآباد تاکنون توسط بخش خصوصی در اراضی این بندر رها شده بود با پیگیری اداره امور مالی و اداره حقوقی و سایر بخش های مرتبط در بندر،  تعیین و تکلیف و به خارج از بندر منتقل شد.

علی علیمحمدی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در این مدت مساعدت های ویژه ای را به بخش خصوصی سازنده این لنج های نیمه تمام اعم از پرداخت تسهیلات از طریق بانک های عامل و اختصاص رایگان اراضی جهت تسریع در تعیین وضیت این لنج ها کرده است یادآور شد پس از   مداومت در پیگیری امور و تشکیل جلسات متعدد با عامیلین امر  و با برگزاری مزایده صورت گرفته ، یکی از بانک های عامل که در فعالیت های این بخش خصوصی مشارکت داشت در این مزایده  برنده  و  پس از اقدامات صورت پذیرفته و  اتخاذ تدابیر ایمنی و حفاظتی خروج این لنج ها با همکاری معاونت امور بندری و اقتصادی و یگان حفاظت  از بندرامیرآباد به سرانجام رسید.

گفتنی است که یک روش در طرح نوسازی لنج‌های فرسوده این است که تسهیلاتی در ازای خرید شناور به صورت بلاعوض به مالک پرداخت شود و در مقابل مالک لنج به همان میزان مبلغی را به‌عنوان آورده اضافه کند.

بر این اساس که یکی از راه های نوسازی لنج ها که به همت سازمان بنادر و دریانوردی صورت می گیرد، اعطای وام از وجوه اداره شده سازمان به صاحبان لنج ها برای انجام خدمات نوسازی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.