| کد خبر: 22182 |

گزارش رسمی از عملکرد یکساله دولت و اقدامات بر زمین مانده در مسکن‌مهر منتشر شد

شارژ مالی مسکن مهر

تین نیوز | گزارش رسمی اقدامات یك سال اول دولت یازدهم در «مسكن‌ مهر»  نشان می‌دهد: معدل پیشرفت ‌فیزیكی ساخت مسكن‌ مهر از 75 درصد عبور كرده و علاوه بر یك میلیون واحد افتتاح‌ شده در دولت قبل، 189 هزار واحد مسكونی نیز در یك سال اخیر به متقاضیان تحویل شده است. با این حال، واگذاری واحدهای ناتمام، به 10 هزار  میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه راهكار تامین غیرتورمی آن ارائه شده‌است. تامین آب و برق مسكن ‌مهر نیز 5600 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد.

 وزارت راه‌وشهرسازی متفاوت از نگاه بیرونی سراسر انتقادی به مسكن‌مهر، با رایزنی‌های چندوجهی در داخل دولت، اقدامات امیدواركننده‌ای را برای فرجام این طرح به ارث رسیده، انجام داده است.
 
گزارش رسمی درباره یك ‌سال عملكرد دولت یازدهم در طرح مسكن‌مهر، از انتقال نیمه باقی‌مانده این طرح به «ریل تكمیل» بعد از ماه‌ها توقف حكایت دارد و نشان می‌دهد: وزارت راه‌وشهرسازی معدل پیشرفت ‌فیزیكی كل طرح مسكن‌مهر را به بالای 75درصد رسانده اما برای رساندن مسكن‌مهر به مقصد، پنج ایستگاه دیگر در پیش دارد كه اگر شرایط عبور توسط مسوولان ارشد دولت فراهم شود، كل طرح تا پایان سال94 به اتمام می‌رسد.

دولت یازدهم پرونده 3/2میلیون واحدی مسكن‌مهر را با یك میلیون واحد افتتاح شده و یك میلیون و 300 هزار آپارتمان در حال ساخت، از دولت قبل تحویل گرفت و در همان زمان با بررسی‌‌های وزارت راه‌وشهرسازی مشخص شد حداقل نیم میلیون از واحدهای ناتمام –حدود 50درصد از واحدهای در حال ساخت- به دلیل مشكلات جدی، زمین‌‌گیر شده‌اند.

اما آخرین آمار پیشرفت‌فیزیكی این پروژه‌ها كه در تاریخ 15 شهریورماه از سایت‌های مسكن‌مهر سراسر كشور استخراج شده نشان می‌دهد: از زمان تشكیل دولت یازدهم تاكنون تعداد 189 هزار واحد مسكونی‌مهر دیگر تكمیل و تحویل افراد شده و حجم ساختمان‌های نیمه‌فعال یا راكد نیز به 120 تا 216 هزار واحد كاهش پیدا كرده است.

با این حال دو چالش اصلی هنوز گریبان پروژه‌های مسكن‌مهر را رها نكرده است. این پروژه‌ها از یكسو برای تكمیل شدن به منابع مالی نیاز دارند كه باید از محل افزایش آورده‌نقدی پیش‌خریداران یا افزایش وام مسكن‌مهر تامین شود و از سوی دیگر، تامین آب و برق و گاز به همراه تاسیسات مرتبط با این خدمات نیزكمبود دیگری است كه در صورت رفع نشدن، می‌تواند تا سال‌هایی بیش از عمر دولت فعلی، صاحبان مسكن‌مهر را به معطلی بكشاند.

مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی برای تامین «پول» و «خدمات سه‌گانه» به‌عنوان چالش‌های حل‌نشده در مسكن‌‌مهر، اخیرا با پیگیری‌ از طریق معاون اول رئیس‌جمهور موفق شدند مجوز دو نوع شارژ مالی را برای مسكن‌مهر اخذ كنند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح گزارش عملكرد یكسال اول دولت یازدهم در طرح مسكن‌مهر به  اعلام كرد: با دستور مصوب معاون اول رئیس‌جمهور تا پایان امسال، 2000 میلیارد تومان برای تامین خدمات زیربنایی مورد نیاز پروژه‌های آماده افتتاح، اختصاص می‌یابد؛ همچنین سقف خط‌اعتباری تسهیلات مسكن‌مهر كه پیش‌تر تا 48هزار میلیارد تومان تامین شده بود، هم‌اكنون به 50هزار میلیارد تومان افزایش پیدا كرده تا مابقی وام‌های 25میلیونی پیمانكاران در پروژه‌های نیمه‌تمام از طریق بانك‌مسكن پرداخت شود.

با این حال بررسی وضع موجود مسكن‌مهر نشان می‌دهد: دو فقره شارژ مالی كه به ترتیب برای خط‌اعتباری تسهیلات و نیاز وزارت نیرو به تامین خدمات صورت گرفته است كافی نیست.  

در حال‌حاضر 320 هزار واحد مسكونی‌مهر ساخته‌شده در كشور وجود دارد كه چون خدمات زیربنایی مورد نیاز آنها هنوز تامین نشده، امكان واگذاری این واحدها از وزارت راه‌وشهرسازی سلب شده است. همچنین با توجه به آمار مرحله نازك‌كاری مابقی ساختمان‌ها، به زودی 350 هزار واحد دیگر نیز به صف آپارتمان‌های در انتظار آب و برق و گاز اضافه می‌شوند.
 
خواسته‌‌های وزارت راه‌وشهرسازی
قائم مقام وزیر راه‌وشهرسازی دراین‌باره اعلام كرد: با آسیب‌شناسی‌هایی كه استان به استان و شهر به شهر از پروژه‌های مسكن‌مهر شامل ساختمان‌های تحویل داده شده و همچنین ساختمان‌های در دست تكمیل و ناتمام انجام داده‌ایم، به پنج راه‌حل برای برون‌رفت از مشكلات موجود رسیدیم كه هم‌اكنون به دنبال تحقق و دریافت ابزارهای مورد نیاز این پنج راهكار از مسوولان ارشد دولت هستیم.

مهرآبادی افزود: برای بستن پرونده مسكن‌مهر به 10 هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید علاوه بر 50هزار میلیارد اعتبار اختصاص یافته شده، نیاز داریم كه ابزار این خواسته با پیشنهادی كه به بانك‌مركزی ارائه كرده‌ایم، می‌تواند كاملا از مسیر غیرتورمی تامین شود. همچنین سقف تسهیلات مسكن‌مهر برای پروژه‌های ناتمام باید از 25میلیون به 30میلیون تومان افزایش پیدا كند.

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی راه‌حل سوم را در صدور اجازه تغییر یا حذف برخی شرایط واگذاری مسكن‌مهر در پروژه‌هایی دانست كه بیش‌از ظرفیت تقاضا در برخی شهرها ساخته‌ شده و بدون متقاضی مانده‌اند.

مجری ویژه مسكن‌مهر درباره دو ابزار دیگر نیز گفت: تكمیل خدمات روبنایی شامل مراكز رفاهی و سكونتی و همچنین تامین خدمات زیربنایی ضروری شامل آب و برق و گاز در كل محله‌های مسكن‌مهر به حداقل 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه البته اگر 2 هزار میلیارد تومان مربوط به مصوبه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور تا پایان امسال تزریق شود نیاز مالی خدمات به حدود 8 هزار میلیارد تومان كاهش می‌یابد.
 
اعلام كمبود آب و برق برای اولین‌بار
نتایج تحقیقات دفتر قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور مسكن‌مهر نشان می‌دهد: وزارت نیرو برای تامین تمام و كمال آب و برق كل مسكن‌مهر و ایجاد انشعاب پایدار برای همه واحدهای مسكونی به 5600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه 2هزار میلیارد از این رقم قرار است تا پایان امسال در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد. مشكلات ناشی از نبود خدمات زیربنایی در مسكن‌مهر باعث شده هم‌اكنون بین 470 هزار تا 600 هزار واحد مسكونی‌مهر در دست ساخت یا ساخته‌شده، با عدم دسترسی به آب و برق و گاز و سیستم‌ فاضلاب روبه‌رو شوند.  وزارت نیرو در صورت تامین اعتبار 5600 میلیارد تومانی، قادر است خدمات را به این پروژه‌ها متصل كند.
 
پیشنهاد غیرتورمی به بانك‌مركزی
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در تشریح راهكار غیرتورمی برای تامین مالی و شارژ دوباره پروژه‌های مسكن‌مهرگفت: در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور از وی درخواست كرده‌ایم زمینه اجرای پیشنهادی را كه پیش‌تر به بانك‌مركزی ارائه داده بودیم فراهم كند.

در این پیشنهاد از بانك‌مركزی خواسته شده، از محل بازپرداخت اقساط وام‌‌های مسكن‌مهر كه تاكنون به نزدیك 4 هزار میلیارد تومان رسیده است، منابع جدیدی برای تكمیل پروژه‌ها در قالب افزایش سقف وام از 25 میلیون به 30 میلیون تومان اختصاص دهد.

مهرآبادی با بیان اینكه، افزایش سقف وام مسكن‌مهر به 30 میلیون تومان، مجوز قبلی از دولت دارد و تاریخ مصوبه آن به 2/5/92 مربوط می‌شود، افزود: افزایش اعتبار مورد نیاز مسكن‌مهر به 60 هزار میلیارد تومان نیز دارای مصوبه‌ای از هیات‌دولت به تاریخ 30/2/92 است و خوشبختانه معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست اخیر وزارتخانه، از بانك‌مركزی خواسته‌اند این موضوع را پیگیری و در دستور كار قرار دهد.

مهرآبادی  تصریح كرد: وزارت راه‌وشهرسازی در طول یك سال گذشته با آگاهی از مشكلات جدی پیش‌خریداران مسكن‌مهر در تامین آورده‌نقدی و همچنین با علم به اینكه قیمت تمام‌شده مسكن‌مهر در دولت قبل و این دولت در سه مرحله افزایش پیدا كرد، اما سقف تسهیلات تغییر نیافت، تلاش زیادی برای افزایش وام مسكن‌مهر انجام داد. 

قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی افزود: در این مقطع نیز با لحاظ کردن سیاست‌های دولت مبنی بر عدم افزایش نقدینگی و در عین حال ضرورت ادامه كار در طرح مسكن‌مهر به نحوی كه منجر به عدم افزایش تورم شود، به دنبال افزایش سقف تسهیلات تا 30میلیون تومان هستیم.

در سال گذشته پیشرفت فیزیكی پروژه‌های مسكن‌مهر به شدت با كندی همراه بود و از آنجا كه از ابتدای شروع طرح مسكن‌مهر منابع مالی این طرح از دو كانال تسهیلات بانكی و آورده‌نقدی متقاضیان قرار بود تامین شود، طی سال‌های اخیر به دلیل پرداخت تسهیلات، سرعت ساخت‌وساز مناسب بود، اما در حال حاضر با توجه به تزریق قسمت اعظم وام‌‌ها، باقی‌مانده ساخت‌وساز پروژه‌ها نیازمند آورده ‌نقدی متقاضیان است. در این مرحله لازم است از طریق افزایش سقف وام، كمك بیشتری به پیش‌خریداران شود در غیر این‌صورت اتمام و تكمیل پرونده مسكن ‌مهر نه تنها طی دو سال آینده غیرممكن است كه تا سال‌های سال، تبعات بلاتكلیفی و نیمه‌كاره بودن این پروژه‌ها برای دولت و مردم  مشكل‌ساز خواهد بود.
 
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی: مسكن‌مهر مشروط به گذشتن  از 5 ایستگاه تا پایان94 به انتهای «ریل تكمیل» می‌رسد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.