| کد خبر: 20671 |

◄ عوامل موثر در وقوع سوانح ریلی اخیر در کشور

تین نیوز | بنا به نظر کارشناسان برای کـاهش تعـداد سوانح ریلی و تغییرات روند آن، باید حرکتی فراگیر و همه جانبه در زمینه ایمن سازی در کل شبکه ریلی صـورت گیـرد کـه تحلیل دقیق سوانح و مشخص کردن علل وقوع آنها از ابتدایی ترین و در عین حال مهم ترین بخـش اقدامات ایمن سازی محسوب می شود.

به گزارش تین نیوز، در حالی كه ھمواره مسوولان كشور معتقدند حمل و نقل ریلی با ویژگی ھای منحصر به فرد و قابلیت ھای گوناگون خود به عنوان ایمن ترین و سازگارترین نوع حمل و نقل با محیط زیست می تواند نقش مضاعفی در توسعه فعالیت ھای اقتصادی ایفا كند اما بروز چند سانحه ریلی در ماه ها و هفته های اخیر باعث شده بیم آن برود كه حمل و نقل ریلی نیز به سرنوشت حمل و نقل ھوایی و جاده ای دچار شود.

اگر بپذیریم یکی از مهم ترین ویژگی های حمل و نقل در سراسر جهان برای جابه جایی بار و مسافر، رعایت دو عامل سرعت و ایمنی است! باید گفت امروزه  از دو عامل سرعت و ایمنی؛ فاکتورایمنی به شکل عام در ابعاد گوناگون بارزترین پیامد تمدن کنونی دنیا به شمار می رود.

در این زمینه به منظور ارتقا ایمنی شبکه ریلی کشور؛ تبیین سهم پروژه های ایمنی در برنامه های سال جاری راه آهن، مقایسه و تطبیق آمار سوانح ریلی ایران با سایر كشورهای عضو اتحادیه بین المللی راه آهن های خاورمیانه uic در جهت شناسایی جایگاه حمل و نقل ریلی ایران و ارتقا سطح ایمنی در منطقه خاورمیانه و اجرای طرح سلامت كاركنان امری ضروی به نظر می رسد.

تحلیل اطلاعات در ارتباط با سوانح در صنعت حمل و نقل ریلی نشان می دهد که در ارتباط با وقوع سوانح و حوادث و تبعات حاصل از آن می توان به نقش شش عامل عمده اشاره کرد که عبارتند از:
-خرابی و کهنه بودن امکانات و تجهیزات
-خطاهای انسانی
-تدوین ناقص قوانین و مقررات و دستورالعملها
-سهل انگاری ها و سوء مدیریت ها
-عوامل محیط طبیعی
-شرایط سیاسی و اقتصادی جامعه

شواهد موجود و بررسی های سوانح اخیر نشان می دهد که فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی، مهم ترین عامل مادی بروز این سوانح بوده است، البته پس از عوامل مادی مانند فرسودگی ناوگان به عوامل انسانی مانند بحث مدیریت و اقتصاد در بروز سوانح ریلی نیز برخورد می کنیم.

باید پذیرفت ایجاد راه آهن یكی از سخت ترین پروسه های مهندسی در دنیا دانست. آماده سازی مسیر، تهیه خط آهن، ایجاد ده ها تونل و پل، آزمایش مداوم سازه ها برای آن كه بتوانند برابر طبیعت مناطق كویری، كوهستانی یا مرطوب مقاومت كنند از مشكلات این كار است و البته انجام این اقدامات هزاران میلیارد ریال هزینه نیز در بر دارد.

نکته مهم در این میان این است که در این پروسه، عامل فرسودگی که باید در اولویت طراحی باشد و با اجرای قانون برنامه پنجم توسعه ممکن بود اتفاق نیفتد، امروز تبدیل به یک مسئله بحران ساز در صنعت حمل و نقل ریلی شده و این یعنی اهداف چشم انداز ۲۰ ساله كه قرار است بر مبنای آن طول خطوط ریلی كشور از ۸۰۰ كیلومتر فعلی به ۲۸ هزار كیلومتر برسد، دست نیافتنی خواهد بود.

گفتنی است پیش از این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سن ناوگان ریلی کشور حدود 29 سال است، گفته بود که اگر بخواهیم در راستای استانداردسازی قدم برداریم باید حدود 600 دستگاه از ناوگان کنونی شبکه ریلی خارج شود که این نوسازی به سرمایه‌ای بسیار بالا نیاز دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    همه مواردی که گفته شده صحیح است ولی باید این تذکر را به مسئولین راه اهن داد چرا در دوره های گذشته این میزان سانحه رخ نداده است. چرا در این دوره رکود سوانح در راه اهن رقم خورده است. بنابراین یکی از موارد مهم یا رکن اصلی در پیشگیری از سوانح را می توان توان اجرائی و اعمال مدیریت صحیح خواند. با آوردن چند نفر استاد دانشگاه و سپردن مدیریت به دست انان بنظر صحیح نمی اید بنظر من از اساتید محترم صرفا باید بعنوان مشاور عالی در روند بروز کردن تکنیک ها و روشها استفاده نمود. اساتید محترم با توجه به ویژگیهای روحی و جسمی که دارند قادر به فعالیت های اجرائی نخواهند بود و این اثبات شده است.