| کد خبر: 200666 |

وعده دولت در اتصال ۵ استان به شبکه ریلی کشور محقق شد

معاون وزیر راه و مدیر عامل ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور گفت: با افتتاح خط آهن میانه- بستان آباد برنامه دولت در اتصال پنج استان به شبکه ریلی کشور محقق شد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و مدیر عامل ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور گفت: با افتتاح خط آهن میانه- بستان آباد برنامه دولت در اتصال پنج استان به شبکه ریلی کشور محقق شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی روز چهارشنبه در حاشیه بهره برداری از خط آهن میانه- بستان آباد در سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: ۳۳۵۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور در دست اجرا است که این میزان ۳۰ درصد طرح های ریلی را شامل می شود.  

وی افزود: در اولویت اول این شرکت اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی بود.  

خادمی گفت: شبکه ریلی استان های همدان، گیلان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در سال های ۹۶ و ۹۷ به بهره برداری رسیده است و پنجمین بخش ریلی نیز در مسیر آذربایجان شرقی به تهران است که به بهره برداری می رسد.  

وی ویژگی های جدید مسیر تبریز- تهران را طراحی و اجرای ۲ خط ریلی در این مسیر، اجرای ابنیه ها و سازه ها، پل ها و کاهش طول مسیر به میزان ۱۱۴ کیلومتر اعلام کرد.  

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با بهره برداری از این مسیر زمان سیر از تبریز به تهران ۵.۵ ساعت کاهش می یابد که مسافران بیشتری برای استفاده از شبکه ریلی تمایل خواهد داشت.  

مدیرعامل ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور افزود: ۶۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی ۹ کیلومتر پل اجرا شده که در مرحله اول حد فاصل میانه تا ترکمن چای- بستان اباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری می رسد.  

وی میزان اعتبار هزینه شده برای این مقدار طرح را ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی طرح بیش از پنج هزار میلیارد تومان است.  

خادمی افزود: پیش بینی می شود در سال اول بهره برداری از این طرح ۲ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در این مسیر جا به جا شوند و در سال دوم نیز این میزان به هفت ملیون تن بار و ۲ میلیون مسافر می رسد.  

به گزارش ایرنا، راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می‌شود.

بهره‌برداری از راه‌آهن تبریز- میانه به‌ عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود و بدون شک رشد صنعت حمل‌ و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث رشد تورم شده است، می‌تواند باعث حل برخی مشکلات حمل‌ و نقل در این منطقه شود.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌ دهد.

با بهره برداری از پروژه  راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌ بار به اروپا متصل می شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد امروز با حضور رئیس‌ جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.