| کد خبر: 199522 |

◄ متغیرهای تاثیرگذار در سیاست‌گذاری خرید لکوموتیو

استراتژی شرکت راه‌آهن در اسقاط یا تغییر کاربری کشنده‌های قدیمی، همچنین اسناد بالادستی توسعه ریلی بعلاوه قراردادهای خرید واگن، نقش تعیین کننده‌ای در توسعه نیروی کشش خواهدداشت.

تین نیوز

عضو هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران معتقد است:  سیاست خرید لکوموتیو، صرفاً با نگاه به تعداد موجود یا میزان بهره‌وری قابل تعیین نیست.

به گزارش تین نیوز، جاوید تقی‌زاده این مطلب را در پاسخ به دیدگاه محمدجواد شاهجویی کارشناس حوزه ریلی بیان کرد که در یادداشتی که در تین نیوز منتشر شد، گفته بود: «مشکل اصلی شبکه حمل و نقل ریلی در ایران، کمبود لکوموتیو نیست بلکه بهره‌وری کم آنها و نیز مشکلات بهره‌برداری غیر کارآمد از شبکه راه‌آهن است».

بیشتر بخوانید: معضل لکوموتیو ایرانی کمبود نیست، کم‌کاری است

شاهجویی همچنین در این مطلب تاکید کرده بود: به طور کلی تا زمانی که شبکه حمل و نقل ریلی به ساختاری منظم، کارآمد و بهره‌ور تبدیل نشده است، افزایش تعداد آلات نقلیه ریلی اعم از واگن و لکوموتیو، افزایش و توسعه خطوط و یا پروژه‌های توسعه‌ای از این جنس، نه تنها نمی‌تواند به افزایش سهم راه‌آهن از حمل و نقل کشور و فرصت‌های ترانزیتی منطقه کمک کند، بلکه این ساختار بیمار را فقط بزرگ‌تر و بیمارتر می‌کند. بنابراین حتی اگر بنا باشد هزینه‌ای انجام شود، شایسته است در راستای حل معضلات و مشکلات عدیده‌ای باشد که شبکه راه‌آهن امروزه با آن دست به گریبان است.

جاوید تقی‌زاده اما در مورد این دیدگاه به تین نیوز گفت: در مجموع با تکیه بر شاخص‌ها، می توان تصدیق کرد که بهره‌وری لکوموتیو و واگن باری در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان این‌که بررسی شاخص «قابلیت اطمینان» یکی از معیارهای قابل اتکاست، افزود: متاسفانه شرایط لکوموتیوهای سن پایین (نو) هم مساعد نیست که این امر نشان‌دهنده ایراد جدی در ساخت، راه‌اندازی، بهره‌برداری و نگهداری است.

عضو هیئت مدیره انجمن نگهداری و تعمیرات ایران خاطرنشان کرد: از طرفی عدم کفایت زیرساخت نگهداری (تعمیرگاه‌ها و نیروی انسانی متبحر) هم از عوامل افت راندمان است.

به گزارش تین نیوز، تقی‌زاده تاکید کرد: اما سیاست خرید لکوموتیو، صرفاً با نگاه به تعداد موجود یا میزان بهره‌وری قابل تعیین نیست، این امر یک تصمیم چند معیاره است.

وی افزود: استراتژی شرکت راه‌آهن در اسقاط یا تغییر کاربری کشنده‌های قدیمی، همچنین اسناد بالادستی توسعه ریلی بعلاوه قراردادهای خرید واگن، نقش تعیین کننده‌ای در توسعه نیروی کشش خواهدداشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.