| کد خبر: 197747 |

گردهمایی مدیران نفتی برای جذب سرمایه‌گذاری؛

خریداران و فروشندگان از خرید بنگاه‌ها می‌ترسند

سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی بالایی به همراه دارد. سهمیه کارت جایگاه‌داران کاهش یافت تا استفاده از کارت سوخت شخصی بیشتر مورد توجه افراد قرار گیرد.

تین نیوز

سهمیه کارت جایگاه داران کاهش یافت تا استفاده از کارت سوخت شخصی بیشتر مورد توجه افراد قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو ضمن اشاره به موضوع کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه داران گفت:«امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه داران باز هم کاهش یابد لذا لازم است تا تمام خودروها از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند.»

وزیر نفت در این همایش ضمن اشاره به این موضوع که منابع مالی صندوق توسعه ملی برای پیشبرد اهداف صنعت نفت و گاز کافی نیست از لزوم حضور بخش خصوصی در این صنعت نیز سخن گفت.

محمدرضا باهنر، نماینده مجلس نیز در این کنگره حضور داشت و به ایراد انتقاداتی در خصوص نبود رگولاتوری در اقتصاد کشور پرداخت. باهنر معتقد است در حال حاضر 500 تا 600 هزار میلیارد تومان بنگاه آماده فروش است و خریدار آن نیز وجود دارد اما ترس برای واگذاری آنها وجود دارد چراکه در حال حاضر هم رییس سابق سازمان خصوصی سازی و هم خریداران و فروشندگان در زندان هستند. نتیجه این امر عدم ورود بخش خصوصی به خریدوفروش بنگاه ها می شود.

این کنگره که با موضوع آینده نگری فضای کسب وکار در صنایع نفت و نیرو ایران با محوریت بخش خصوصی از صبح دیروز آغاز به کار کرد امروز به پایان می رسد.

بابک زنجانی سنج نداریم

چندی پیش وزیر نفت اعلام کرد، شرکت چینی cnpc به طور کامل از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی کنار گذاشته شد. هر چند او تاکید کرد عدم همکاری با این شرکت در فضایی دوستانه و با توفق طرفین بوده چراکه شرایط تحریم اجازه همکاری را نمی دهد.

زنگنه در آیین افتتاحیه این کنگره ضمن اشاره به این موضوع که بعد از چند سال عملیات توسعه تنها فاز باقی مانده از پارس جنوبی از امسال آغاز می شود، گفت:«وضع ما در فازهای میدان گازی پارس جنوبی بسیار خوب است. تا آخر سال روزانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین از این فازها وارد شبکه خواهیم کرد.»

بخش دیگری از سخنان زنگنه به وجود تغییرات غیرقابل پیش بینی در جغرافیای نفت اختصاص داشت. او معتقد است با وجود مشکلات بسیاری که پیش روی صنعت و بازار نفت وجود دارد اما همچنان این بازار غیرقابل پیش بینی است.

وزیر نفت در این خصوص ادامه داد:«با این همه همچنان ظرفیت های بسیار مهم و فوق العاده ای در حوزه کشورهای خلیج فارس و تولیدکنندگان سنتی برای توسعه و تحرک وجود دارد و نفت کماکان با آن معنای واقعی اش می تواند محرک و پیشران اقتصاد ایران باشد.»

وزیر نفت یکی از عرصه های حضور بخش خصوصی در صنعت نفت را فعالیت های پیمانکاری عنوان کرد و در این خصوص گفت:«هم اکنون پیمانکاران EPC در صنعت نفت در حال گرفتن نقش قالب هستند زیرا با توجه به نظام اجرایی نفت که نمی خواهد کار امانی انجام دهد و کارها را کوچک کند و حتی عملیات نگهداشت تولید را هم که اقدامی بود که همیشه به صورت امانی انجام می شد و چند پیمانکار با هم کار می کردند هم اکنون این نظام یک نظام EPC/EPD است که همه کارها را یک پیمانکار از آغاز زنجیره تا انتها انجام می دهد و پرداخت هم تابع تولید است نه فقط تابع پیشرفت فیزیکی طرح.»

هر چند او در بخش دیگری از سخنان خود به 3 عامل «توانمندی و ساختار مدیریتی مناسب»، «توانمندی فناوری و تعامل» و «سرمایه کافی و توانمندی برای تجهیز منابع مالی از بازارهای پولی و سرمایه» به عنوان ابزارهای بخش خصوصی برای حضور در بخش صنعت اشاره کرد.

زنگنه از زمان روی کار آمدنش در وزارت نفت تاکنون در اکثر نشست ها و محفل های صنعت نفت از لزوم مبارزه با بابک زنجانی ها و پس گیری پول نفت از او تاکید کرد. در این کنگره او ضمن یادآوری این موضوع که در شرایط تحریم باید پول برای جابه جایی محموله های نفتی وجود داشته باشد، گفت:«فردی که می خواهد محموله نفتی ببرد باید منابع کافی برای آن داشته باشد تا ابتدا پول محموله نفتی را بدهد.

ما بابک زنجانی سنجی نداریم و حداقل پول مورد نیاز برای یک محموله نفتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است به چه اطمینانی باید منابع نفتی را قبل از پرداخت وجه به شخص تحویل داد؟» تقریبا تمام مسوولان کشور به این موضوع اذعان دارند که تحریم های فعلی از تحریم ابتدای دهه 90 سخت تر است. به همین دلیل عایدی های نفتی که وارد کشور می شود بسیار کمتر از سال های گذشته است. کاهش قیمت هر بشکه نفت نیز به سخت تر شدن شرایط فعلی دامن زده است.

زنگنه ضمن اشاره به این موضوع که باید برای هر واحد پول کشور برنامه داشت و آن را به نحو احسن خرج کرد، گفت:«اکنون در شرایط دشواری قرار داریم بنابراین باید از ابتکارهای خود برای استفاده بهینه از پول بهره ببریم.» وزیر نفت معتقد است با وجود شرایط سخت مالی در کشور اما توانسته ایم کارهای بزرگی را در بخش پتروشیمی ، نفت و گاز انجام دهیم.

بنگاهی برای سرمایه گذاران پاک ایجاد کنید

محمدرضا باهنر نیز در بخش هایی از سخنرانی خود از اهمیت ریل گذاری در استفاده از ظرفیت های پیشرفت در صنعت نفت گفت. او معتقد است، ریل گذاری باعث می شود با دغدغه کمتر از پیچ و خم های نظام های بروکراسی نفت کشور بگذریم.

بخش دیگری از سخنان مشاور رییس مجلس در خصوص تنوع محصولات در صنعت نفت بود که در این خصوص گفت:«هر چند که دنیا به دنبال تنوع محصولات نفتی است در ایران تنها می خواهیم فروشنده خوبی باشیم و با هر تحریم هم دچار گرفتاری های عظیمی می شویم هر چند که اقداماتی نیز انجام شده اما کافی نیست.»

نکته دیگری که این نماینده به آن اشاره کرد، کوچک بودن سهم نفت از اقتصاد بود. طبق گفته های باهنر در حوزه نفت فقط خام فروشی صورت می گیرد و اقدامات انجام گرفته در آن تنها به فروش 5/2 تا 3 میلیون بشکه نفت کافی است.

باهنر با بیان اینکه ذخایر نفتی امروز به ۷۵۰ میلیارد بشکه می رسد، گفت: اگر استحصال یک درصد از این میزان ذخایر نفتی را افزایش دهیم به ۷.۵ میلیارد بشکه نفت بیشتر دسترسی پیدا می کنیم و این اقدام می تواند، اقتصاد ایران را متحول کند. مشاور رییس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که گزارشات میزان فروش محصولات پتروشیمی را قبول ندارد و در توضیح ادعای خود افزود:«تولیدات محصولات پتروشیمی باید افزایش یابند هر چند ادعا می کنند، فروش محصولات پتروشیمی افزایش یافته اما بسیاری از آنها نزدیک به خام فروشی است و بخشی هم اساسا محصول تعریف نمی شود و همان خام فروشی هستند.»

او با تاکید بر اینکه متاسفانه برای سرمایه های خرد در کشور هیچ فکری نمی شد، گفت: چه راستی ها، چه چپی ها، چه اصولگراها و چه اصلاح طلبان هنوز رسوبات تفکرات کمونیستی دارند و در دولت و حکومت هم چنین تفکری وجود دارد و این تفکرات اجازه برخی از اتفاقات اقتصادی را نمی دهد و نگران این هستند که امپراتوری برخی ها گسترش یابد.

او در خصوص فضای فسادآلود کشور و لزوم توجه به سرمایه داران پاک نیز پیشنهادی ارایه کرد:«به آقای رییسی گفتم همان طور که آنهایی که می خورند و می برند را می گیرد، بنگاه یا قرارگاهی برای سرمایه و سرمایه گذاران پاک ایجاد کند.»

سرمایه گذاری، اشتغال زایی بالایی به همراه دارد

از دیگر سخنرانان این کنگره غلامرضا منوچهری، مدیرعامل O1 بود. او ضمن بیان این موضوع که دنیا در آستانه تحول عمده در بخش انرژی است از لزوم شناخت این تحولات توسط کشور سخن گفت. منوچهری نیز مانند دیگر سخنرانان این کنگره بر توجه به سرمایه گذاری در صنعت نفت تاکید کرد. به گفته او سرمایه گذاری می تواند اشتغال زایی قابل توجهی را با خود به همراه داشته باشد. او در این خصوص ادامه داد:«در شرایط فعلی باید فضای رقابتی در کشور فراهم شود و اگر به سیاست های کلی نظام در بخش انرژی نگاه کنیم، متوجه می شویم که در سیر طبیعی انرژی در دنیا جایگاه کشور ما در سیاست های اقتصاد مقاومتی پیش بینی های مناسبی شده که باید در همین راستا حرکت کنیم.»

اوراق نفتی برای پیشبرد اهداف توسعه ای صنعت نفت

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این کنگره حضور داشت که در حاشیه آن و در جمع خبرنگاران به مسائل مختلفی همچون انتشار اوراق نفتی برای جذب نقدینگی و پیشبرد اهداف توسعه ای صنعت نفت پرداخت. به گفته او سازمان بورس در این راه به کمک وزارت نفت و بخش های مختلف اقتصادی می آید. به گفته کرباسیان قرار است این اوراق به صورت اوراق منفعت و اوراق سلف منتشر شود که صندوق پروژه هم ممکن است، انتشار آن را در دست گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.