| کد خبر: 19223 |

لزوم واگذاری اختیارات دولت برای رفع مشکلات مترو به اصفهان / عدم وحدت در مدیریت متروی اصفهان

تین نیوز | شهردار اصفهان گفت: قطار شهری برخی استان‌ها عملیات اجرایی آن دیرتر از اصفهان آغاز و زودتر به بهره‌برداری رسید و دلیل آن این است که ریاست جمهوری اختیارات خود را برای خرید واگن به استانداران استان واگذار کرد اما در مورد اصفهان وحدت در مدیریت مترو وجود ندارد.
 
سید مرتضی سقائیان‌نژاد در مراسم افتتاحیه رسمی شهر رویاها اظهار کرد: تفریح و شادی جزو شاخص‌های یک زندگی سالم است و اگر بخواهیم زندگی سالمی داشته باشیم باید اوقاتی را برای تفریح خود و فرزندانمان فراهم کنیم.
 
وی با اشاره به فرمایشات نبی اکرم(ص) و امام صادق(ع) در مورد تفریح و شادی افزود: نبی اکرم(ص) و امام صادق(ع) می‌فرمایند، یک چهارم عمر خود را برای شادی اختصاص دهید.
 
شهردار اصفهان با بیان اینکه مردم حق دارند از مواهب اولیه برخوردار باشند که بتوانند علاوه بر تربیت سالم فرزندان خود، اوقات فراغت آنان را پرنمایند، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما هرم سنی جوانی دارد، ضرورت برنامه‌ریزی های زیربنایی برای تفریح و شادابی چند برابر می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اصفهان در این زمینه بسیار وسیع است، خاطرنشان کرد: لازم نیست تمام نقاط و ظرفیت‌های اصفهان را شرح دهم، آقای جهانگیری زمانی که استاندار اصفهان بودند، ظرفیت‌های این شهر را به خوبی شناختند.
 
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه در مقطع فعلی پارک جنگلی ناژوان با هزار و 200 هکتار فضای سبز یکی از مکان‌ها و تفرجگاه‌های مردم اصفهان است، گفت: باغ خزندگان، تله سیژ ناژوان، پارک آبی کودکان، پارک کوهستانی صفه، فاز نخست تله کابین صفه که البته اجرای آزمایشی فاز دوم آن نیز آغاز شده است، شهربازی‌های ملک شهر، رویاها، آبشار و شهربازی سیمرغ، باغ گلها، باغ‌های فرهنگی فدک و غدیر، جزیره بازی، مجموعه شهر عجایب، شهربازی بزرگ جهان نما، باغ‌های بانوان از جمله مجموعه‌هایی است که برای تفریح و شادابی مردم این دیار فراهم شده است.
 
وی با اشاره به شهربازی رویاها ادامه داد: شهر رویاها طرحی ویژه است که در سایتی به وسعت 17 هکتار 96 دستگاه بازی متنوع را در خود جای داده است.
 
شهردار اصفهان با بیان اینکه نمونه شهر رویاهای اصفهان فقط در کشورهای آلمان، چین و آمریکا از طریق شرکت چینی خریداری شده است، گفت: تنوع بازی‌های کامپیوتری، امکانات برای کودکان و نوجوانان بسیار وسیع است به طوری که می‌توان گفت این شهربازی برای ما شهری بی‌نظیر در کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه در فازهای بعدی ظرفیت‌های شهر رویاها افزایش می‌یابد، افزود: در فاز نخست نزدیک 200 میلیارد تومان برای شهر رویاها هزینه شده است که از این رقم 18.5 میلیون یورو بخش ارزی، 11.5 میلیون یورو آورده شرکت چینی و 8 میلیون یورو آورده شهرداری اصفهان است.
 
سقائیان‌نژاد تصریح کرد: شرکت چینی شریک شهرداری محسوب می‌شود که 28 درصد سود این مجموعه برای مدت 10 سال به این شریک خارجی اختصاص دارد و بعد از 10 سال کل شهر رویاها را به شهرداری تحویل می‌دهد.
 
وی در ادامه سخنان خود به پروژه قطار شهری اصفهان اشاره و خاطرنشان کرد: امروز نخستین رام شامل پنج واگن فاز نخست قطارشهری اصفهان مورد آزمایش قرار گرفت که باید تست‌های اولیه را بگذراند تا کامل شود.
 
شهردار اصفهان گفت: خط نخست مترو با 20.2 کیلومتر، خط دوم با 23 کیلومتر و خط سوم با 12 کیلومتر پیش‌بینی شده است که باید شعاع این سه خط به یکدیگر متصل شود.
 
وی با بیان اینکه قصد داریم 156 کیلومتر ریل‌گذاری در اصفهان انجام شود، ادامه داد: در این بخش شرکت مادر تخصصی تهران تاکنون زحمات زیادی کشیدند، اما اگر می‌بینید که قطار شهری مشهد عملیات اجرایی آن دیرتر از اصفهان آغاز اما زودتر به بهره‌برداری رسید به این دلیل است که ریاست جمهوری اختیارات خود را برای خرید واگن به استاندار مشهد واگذار کرد اما در اصفهان وحدت در مدیریت مترو وجود ندارد.
 
سقائیان نژاد اضافه کرد: باید در کلانشهرها که خودشان قدرت اجرایی دارند و اصل 44 قانون اساسی نیز این اجازه را می‌دهد اختیارات به آنان واگذار شود.
 
وی بیان کرد: تنوع بخشی، رقابت‌پذیری، سرعت و صرفه‌جویی ایجاب می‌کند که تفویض اختیار انجام شود و تمرکززدایی در این قسمت صورت گیرد.
 
شهردار اصفهان در خصوص مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان نیز بازدید داشته باشید چرا که این مرکز همزمان می‌تواند به 10 هزار نفر سرویس VIP ارائه کند، همچنین 160 هیئت را می‌تواند سرویس‌دهی کند.
 
وی با بیان اینکه در صورتی که به اجرای این طرح کمک کنیم می‌توان برای سال 94 این سالن را در اختیار استان و کشور قرار دهیم، افزود: سالن‌های همایش‌های تهران قابل مقایسه با مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان نیست چرا که با توجه به ظرفیت‌های این مرکز قرار است مرکز همایش‌های آسیایی شود.
 
سقائیان‌نژاد تصریح کرد: در نظر داریم برنامه‌های منطقه‌ای را در شهر تاریخی اصفهان انجام دهیم بنابراین می‌توان با اجرای آن این مرکز را برای نظام به یادگار بگذاریم.
 
وی در ادامه سخنان خود به وضعیت زاینده‌رود اشاره و خاطرنشان کرد: دو هفته گذشته مراسم افتتاحیه در یکی از مناطق شهرداری اصفهان داشتیم، انتظار داشتیم مردم از اجرای این طرح‌ها شاد باشند اما در میان مراسم افتتاحیه، مردم فریاد زدند مسئله آب چه می‌شود.
 
شهردار اصفهان گفت: امروز توصیفی که آقای جهانگیری در شورای اداری در مورد مسئله آب مبنی بر اینکه "تمدن اصفهان، تمدن ایران زمین است و رودخانه زاینده‌رود هویت اصفهان است" انجام دادند، بسیار زیبا بود و نشان داد که دغدغه آقای جهانگیری بیشتر از مسئولان اصفهان است.
 
وی با بیان اینکه «آقای جهانگیری! مردم به شما اعتماد دارند و خدمات شما را در دوران تصدی‌گری استانداری مشاهده کردند»، ادامه داد: برخی مباحث در وزارت نیرو سبب شده مردم اعتمادشان را از دست بدهند این در حالی است که سرمایه اجتماعی ما اعتماد مردم است.
 
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در حضور وزیر نیروی وقت در سال 80، ورود 2.2 میلیارد مترمکعب آب به زاینده‌رود را با اجرای پروژه‌های بهشت‌آباد، کوهرنگ سوم، خدنگستان، چشمه لنگان پیش‌بینی کردند، گفت: اما با کمال تاسف بهشت‌آباد با همه زحمات به سمت و سویی دیگر رفته است.
 
وی بیان کرد: حرفایی که در بخش صنعت و کشاورزی زده می‌شود درست است، اما مردم چطور باید قبول کنند رودخانه‌ای که 4 هزار سال جاری بوده از دهه 80 به بعد دچار مشکلات شده است، مگر از آن سال به بعد چقدر جمعیت اضافه شده و یا چقدر با خشکسالی مواجه بوده‌ایم.
 
شهردار اصفهان یادآور شد: در اینکه باید صرفه‌جویی کرد، نوع محصولات تغییر یابد و صنایعی کم آب‌بر داشته باشیم شکی نیست، اما از سوی مردم که چشم آنها به آب زاینده‌رود است و مباحث فنی را نمی‌دانند، رودخانه زاینده‌رود اهمیت زیادی دارد.
 
وی با بیان اینکه شادابی زاینده‌رود برای آنها تمدن و حیات اصفهان را دارد، گفت: لازم است نسخه جامعی برای زاینده‌رود پیچیده شود، تا همه مباحث رودخانه را با هم ببینیم و من درخواست می‌کنم کمک کنید دغدغه زاینده‌رود حل شود.
 
سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اصفهان با همه ظرفیت‌های خود در خدمت نظام است، افزود: اصفهان ظرفیت‌های وسیعی دارد، بنابراین باید با برآورد مطالبات برحق مردم مباحث را گسترش دهیم.
 
وی تصریح کرد: 35 متر از آبهای زیرسطحی پایین رفته، زمین در حال نشست کردن است و این مسئله به پل‌های تاریخی مارنان، شهرستان، خواجو، سی و سه پل که نمادهای تمدن اصفهان هستند، کشیده شده است.
 
شهردار اصفهان با بیان اینکه تنها شهری که 13 اثر تاریخی ثبت جهانی از طریق یونسکو دارد، اصفهان است، خاطرنشان کرد: کمک کنید اصفهان کما فی‌السابق در خدمت نظام باشد و مردم آن شاداب باشند که این شادابی زمینه‌ساز حرکت‌های انقلاب و پشتوانه‌های نظام است.
 
وی در ادامه سخنان خود به اعتبارات حمل و نقل اشاره کرد افزود: بر اساس قانون اعتبارات حمل و نقل ریلی باید عملیاتی شود که این مهم بعد از گذشت 6 ماه از سال هنوز تحقق نیافته است.
 
سقائیان‌نژاد در پایان تاکید کرد: همه باید کمک کنیم تا چالش‌های امروز اصفهان حل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.