| کد خبر: 184393 |

◄ دومینوی سوانح تکراری در صنعت هوایی+فیلم

دومینوی سوانح تکراری به‌ویژه در خطوط هوایی ضرورت تشکیل یک نهاد مستقل ایمنی و بررسی سوانح هوایی برای ریشه‌یابی و رفع علل وقوع این سانحه‌ها را نشان می‌دهد.

تین نیوز

دومینوی سوانح تکراری به‌ویژه در خطوط هوایی ضرورت تشکیل یک نهاد مستقل ایمنی و بررسی سوانح هوایی برای ریشه‌یابی و رفع علل وقوع این سانحه‌ها را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در 24 دی‌ماه سال 97 بر اثر بروز سانحه برای بوئینگ 707 تمامی سرنشینان به جز یک نفر (مهندس پرواز) جان باختند این در حالی است که دو ماه پیش ‌از این سانحه نیز یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی تابان حادثه‌ای دقیقاً مشابه هواپیمای بوئینگ 707 را تجربه کرد.

25 آبان ماه یک فروند هواپیمای MD-88 شرکت هواپیمایی تابان با حدود 160 مسافر برای فرود در باند فرودگاه پیام کرج آماده می‌شود و خلبان با تصور رسیدن به باند فرودگاه پیام به اشتباه اقدام به فرود در باند فرودگاه فتح می‌کند اما در ارتفاع 1 متری از باند فرودگاه متوجه اشتباه خود می‌شود و با اوج‌گیری مجدد و تغییر مسیر به سمت فرودگاه پیام از بروز یک فاجعه جلوگیری می‌کند.

در حادثه 24 دی‌ماه نیز خلبان بوئینگ 707 با تصور رسیدن به فرودگاه پیام به اشتباه اقدام به فرود در باند فرودگاه فتح می‌کند و هواپیما پس از اوج‌گیری مجدد، به دیوار انتهای فرودگاه فتح برخورد می‌کند که در نهایت هواپیما پس از شکستن دیوار فرودگاه به ساختمان‌های مجاور برخورد کرده و 15 سرنشین آن کشته می‌شود.

اما بعد از سانحه تابان دستورالعمل‌های ایمنی مناسبی صادر نشد در حالی که علل اولیه این حادثه مسائله بسیار ساده‌ای همچون عدم درج فرودگاه فتح در چارت فرودگاه پیام، عدم هشدار این موضوع به خلبان توسط برج مراقبت پیام و عدم توجه به هشدارهای کارشناسان در این خصوص بوده است.

در کنار این موارد موضوعات دیگری مانند تجهیز فرودگاه پیام، طرح تقرب فرودگاه و بسیاری عوامل دیگر نیز به‌عنوان عوامل ثانویه باید موردبررسی دقیق قرار بگیرد با وجود این‌که سانحه تابان اتفاق افتاد و پس از آن بوئینگ 707 هم رخ داد اما هنوز مشخص نیست که چه اقداماتی پیشگیرانه‌ای بین در این خصوص انجام شده است تا از بروز سوانح و حوادث آتی پیشگیری شود.

این سانحه تنها یکی از سوانح قابل پیش‌بینی بود که رخ داد  این در حالی است که دومینوی سوانح تکراری به‌ویژه در خطوط هوایی ضرورت تشکیل یک نهاد مستقل ایمنی و بررسی سوانح هوایی برای ریشه‌یابی  و رفع علل وقوع این سانحه‌ها را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.