| کد خبر: 182722 |

◄ برگزاری تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری در فرودگاه شیراز

تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی در مواقع بحرانی در فرودگاه بین‌المللی شیراز با موفقیت برگزار شد.

تین نیوز

تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری با رویکرد حفظ و ارتقای آمادگی در مواقع بحرانی در فرودگاه بین‌المللی شیراز با موفقیت برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی فرودگاه‌های استان فارس؛ تمرین طرح کامل اضطراری فرودگاه شیراز روز شنبه، چهارم اسفندماه 97، با حضور فرشید گلیج مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، مدیر بحران استانداری، فرمانداری و شهرداری شیراز، مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان فارس، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، جمعیت هلال‌احمر استان فارس، پزشکی قانونی، شرکت هلیکوپتری ایران، فرماندهی منطقه هوایی شهید دوران و پایگاه هوایی امام، شرکت‌های برق، گاز و آبفا، پلیس و سپاه حفاظت هواپیمایی و آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه برگزار شد.

رضا بدیعی‌فرد مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به الزامات ایکائو مبنی بر برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری هر دو سال یک‌بار گفت: محوریت این تمرین براساس فرماندهی، هماهنگی و اطلاعات بوده است و هدف از برگزاری این تمرین ارزیابی توانایی‌ها و تمرین وظایف کلیه ارگان‌های ذی‌ربط در هنگام بحران، آمادگی و چگونگی مدیریت بحران در شرایط مختلف، فراهم بودن تجهیزات در شرایط اضطراری، آشنایی مجموعه فرودگاه با سایر ارگان‌های درگیر در شرایط اضطراری، رفع نواقص احتمالی و افزایش توانایی عملیاتی در هنگام بروز سوانح عنوان کرد.

وی افزود: امسال برای برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری فرودگاه شیراز سناریو خاصی طراحی‌شده بود به‌طوری‌که نه‌تنها تمامی حوزه‌های ایمنی و امنیتی فرودگاه بلکه کلیه سازمان‌های عملیاتی وامدادی خارج از فرودگاه نیز درگیر شدند.

در ادامه بدیعی فرد عنوان کرد: دلیل اصلی استفاده از این سناریو به‌کارگیری روزافزون هلی شات توسط ارگان ای نظامی و غیرنظامی است که اگر استانداردها و دستورالعمل‌های استفاده از این نوع پرنده رعایت نشود موجب بروز سوانح مرگبار می‌شود.

براساس سناریو هواپیمای فوکر 100 با 43 نفر مسافر و کروی پروازی پس از پرواز از باند 29 راست در فاصله دو مایلی فرودگاه به دلیل برخورد هلی شات با دم هواپیما، اعلام وضعیت اضطراری می‌کند و تقاضای بازگشت به فرودگاه را دارد. در هنگام نشستن بر روی باند 29 راست، هواپیما به سمت راست منحرف و مقابل ساختمان تکنیکال بلاک دچار سانحه می‌شود که دود ناشی از آتش‌سوزی و انفجار، کاهش دید کنترلر برج مراقبت را در پی دارد.

کارکنان آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه بلافاصله پس از اطلاع وقوع سانحه با تجهیزات کامل در محل حاضر می‌شوند و سپس سایر تیم‌های اطفائیه وامدادی از پایگاه هوایی شهید دوران، امام، آتش‌نشانی، خدمات ایمنی شهرداری و هلال‌احمر به محل وقوع سانحه اعزام می‌شوند و عملیات امدادی را انجام می‌دهند. در حین مانور پرسنل حراست و سپاه حفاظت هواپیمایی با ایجاد حلقه امنیتی نسبت به جمع‌آوری اسناد و مدارک مسافران و هواپیما و حفاظت از لاشه هواپیما اقدام می‌کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس خاطرنشان کرد: مانور کامل طرح اضطراری با حضور 200 نیروی امداد و نجات و 60 خودرو در مدت‌زمان دو ساعت برگزار شد.

در ادامه این مانور نشست ارزیابی تمرین کامل دوسالانه طرح اضطراری فرودگاه بین‌المللی شیراز با حضور ارگان‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده برگزار شد.

در این نشست؛ عملکرد ارگان‌ها، سازمان‌ها و واحدهای مختلف فرودگاهی شرکت‌کننده در تمرین طرح اضطراری مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و نمایندگان بخش‌های مختلف به بیان نقاط قوت و ضعف و دیدگاه‌های خود پرداختند.

رضا بدیعی‌فرد مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس، عملکرد ارگان‌ها و سازمان‌ها و واحدهای فرودگاهی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور به‌موقع کارکنان آتش‌نشانی و خدمات رفاهی فرودگاه در جریان تمرین نشان از آمادگی بالای آن‌ها است.

در ادامه فرشید گلیج مدیرکل مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با ابراز رضایت از برگزاری تمرین کامل طرح اضطراری فرودگاه شیراز گفت: هدف اصلی از تمرین طرح اضطراری دست یافتن به هماهنگی، برقراری ارتباط و وحدت فرماندهی در زمان بروز سوانح است.

وی افزود: تمامی مراحل تمرین توسط ارزیابان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با استفاده از چک‌لیست‌های بین‌المللی بررسی می‌شود و نتایج در اسرع وقت اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.